×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Blog

Welke kan je het beste kiezen, Brinta of Havermout?

The Class of the Titans, of te wel een echte titanenstrijd. Wat is nu gezonder en welke soort kan ik beter eten? Je kan op de kalender kijken en misschien voorspellen dat ze elkaar afwisselen wat betreft populariteit. In de jaren 40 van de vorige eeuw was het niet ondenkbaar om te ontbijten met een bord Brinta. Door de decennia heen is er telkens een manier bedacht om Brinta (oké dit is ook de merknaam) onder de aandacht van het grote publiek te brengen en houden. Bijvoorbeeld kwam Brinta in 1996 met Brinta Wake Up! Om de gehaaste Nederlander toch aan het verantwoord ontbijt te helpen. Havermout daarentegen werd naar alle waarschijnlijkheid door je ouders al gegeten omdat dit een goedkoop en gezond product was. En op dit moment is havermout weer ‘hot and happening’ je kan geen foodblog bekijken of er staat een verantwoord ontbijtje/ receptje met havermout bij.

Wat is het verschil?
Brinta (de merknaam) is gemaakt op basis van volkorentarwemeel en havermout is gemaakt van, je raad het al: haver. Beide graansoorten hebben hun unieke kenmerken.

Tarwe heeft met 80% het hoogste glutengehalte van alle graansoorten, het aandeel eiwit ligt rond de 14% en het vetpercentage is bijna 2%. En een leuk weetje: tarwezemelen zijn het rijkst aan eiwitten. De volkoren variant van tarwe is per 100 gram goed voor bijna 11 gram vezels.

Haver bevat meer vetten: 7% en 11 gram eiwit. Haver is eigenlijk glutenvrij maar is standaard besmet met gluten van omringende granen. Per 100 gram heeft havermout 9 gram aan voedingsvezels.

Voedingswaarde per 100 gram:   Brinta  /  Havermout

Calorieën                                             347 /  375

Koolhydraten                                        64 / 60

Suiker                                                    4,6 / 1,1

Vet                                                          1,9 / 8

Verzadigd vet                                        0,4 / 1,5

Eiwit                                                       14 / 11

Vezels                                                     10 / 9

Zout                                                        0,5 / <0,01

Hieruit kan je niet een winnaar bepalen omdat het suikergehalte en aandeel fytinezuur beter scoort in havermout maar qua vezels en eiwitten komt Brinta weer beter uit de vergelijking.

Het aandeel van gluten is in Brinta ruim het hoogste, niet dat dit heel erg hoeft te zijn maar als je allergisch bent voor gluten is dat natuurlijk een reden om de Brinta te laten staan. Ook haver is besmet met gluten van de omringende gewassen maar in veel mindere mate en je kan ook glutenvrije havermout krijgen (moet dit wel specifiek op de verpakking staan).

Mocht je zelf geen voorkeur hebben dan kan je genieten van de voordelen die zowel havermout als Brinta hebben door te variëren tussen beiden. En mocht je wel heel sterk een voorkeur hebben of last van een glutenallergie dan kan je met een goed geweten genieten van jouw keuze.

Eindconclusie: ze zijn beiden top.

Wat is gezonder Havermout of Brinta
  • Deel dit artikel:

Welke kan je het beste kiezen, Brinta of Havermout?

The Class of the Titans, of te wel een echte titanenstrijd. Wat is nu gezonder en welke soort kan ik beter eten? Je kan op de kalender kijken en misschien voorspellen dat ze elkaar afwisselen wat betreft populariteit. In de jaren 40 van de vorige eeuw was het niet ondenkbaar om te ontbijten met een bord Brinta. Door de decennia heen is er telkens een manier bedacht om Brinta (oké dit is ook de merknaam) onder de aandacht van het grote publiek te brengen en houden. Bijvoorbeeld kwam Brinta in 1996 met Brinta Wake Up! Om de gehaaste Nederlander toch aan het verantwoord ontbijt te helpen. Havermout daarentegen werd naar alle waarschijnlijkheid door je ouders al gegeten omdat dit een goedkoop en gezond product was. En op dit moment is havermout weer ‘hot and happening’ je kan geen foodblog bekijken of er staat een verantwoord ontbijtje/ receptje met havermout bij.

Wat is het verschil?
Brinta (de merknaam) is gemaakt op basis van volkorentarwemeel en havermout is gemaakt van, je raad het al: haver. Beide graansoorten hebben hun unieke kenmerken.

Tarwe heeft met 80% het hoogste glutengehalte van alle graansoorten, het aandeel eiwit ligt rond de 14% en het vetpercentage is bijna 2%. En een leuk weetje: tarwezemelen zijn het rijkst aan eiwitten. De volkoren variant van tarwe is per 100 gram goed voor bijna 11 gram vezels.

Haver bevat meer vetten: 7% en 11 gram eiwit. Haver is eigenlijk glutenvrij maar is standaard besmet met gluten van omringende granen. Per 100 gram heeft havermout 9 gram aan voedingsvezels.

Voedingswaarde per 100 gram:   Brinta  /  Havermout

Calorieën                                             347 /  375

Koolhydraten                                        64 / 60

Suiker                                                    4,6 / 1,1

Vet                                                          1,9 / 8

Verzadigd vet                                        0,4 / 1,5

Eiwit                                                       14 / 11

Vezels                                                     10 / 9

Zout                                                        0,5 / <0,01

Hieruit kan je niet een winnaar bepalen omdat het suikergehalte en aandeel fytinezuur beter scoort in havermout maar qua vezels en eiwitten komt Brinta weer beter uit de vergelijking.

Het aandeel van gluten is in Brinta ruim het hoogste, niet dat dit heel erg hoeft te zijn maar als je allergisch bent voor gluten is dat natuurlijk een reden om de Brinta te laten staan. Ook haver is besmet met gluten van de omringende gewassen maar in veel mindere mate en je kan ook glutenvrije havermout krijgen (moet dit wel specifiek op de verpakking staan).

Mocht je zelf geen voorkeur hebben dan kan je genieten van de voordelen die zowel havermout als Brinta hebben door te variëren tussen beiden. En mocht je wel heel sterk een voorkeur hebben of last van een glutenallergie dan kan je met een goed geweten genieten van jouw keuze.

Eindconclusie: ze zijn beiden top.

Wat is gezonder Havermout of Brinta
  • Deel dit artikel:

Welke kan je het beste kiezen, Brinta of Havermout?

The Class of the Titans, of te wel een echte titanenstrijd. Wat is nu gezonder en welke soort kan ik beter eten? Je kan op de kalender kijken en misschien voorspellen dat ze elkaar afwisselen wat betreft populariteit. In de jaren 40 van de vorige eeuw was het niet ondenkbaar om te ontbijten met een bord Brinta. Door de decennia heen is er telkens een manier bedacht om Brinta (oké dit is ook de merknaam) onder de aandacht van het grote publiek te brengen en houden. Bijvoorbeeld kwam Brinta in 1996 met Brinta Wake Up! Om de gehaaste Nederlander toch aan het verantwoord ontbijt te helpen. Havermout daarentegen werd naar alle waarschijnlijkheid door je ouders al gegeten omdat dit een goedkoop en gezond product was. En op dit moment is havermout weer ‘hot and happening’ je kan geen foodblog bekijken of er staat een verantwoord ontbijtje/ receptje met havermout bij.

Wat is het verschil?
Brinta (de merknaam) is gemaakt op basis van volkorentarwemeel en havermout is gemaakt van, je raad het al: haver. Beide graansoorten hebben hun unieke kenmerken.

Tarwe heeft met 80% het hoogste glutengehalte van alle graansoorten, het aandeel eiwit ligt rond de 14% en het vetpercentage is bijna 2%. En een leuk weetje: tarwezemelen zijn het rijkst aan eiwitten. De volkoren variant van tarwe is per 100 gram goed voor bijna 11 gram vezels.

Haver bevat meer vetten: 7% en 11 gram eiwit. Haver is eigenlijk glutenvrij maar is standaard besmet met gluten van omringende granen. Per 100 gram heeft havermout 9 gram aan voedingsvezels.

Voedingswaarde per 100 gram:   Brinta  /  Havermout

Calorieën                                             347 /  375

Koolhydraten                                        64 / 60

Suiker                                                    4,6 / 1,1

Vet                                                          1,9 / 8

Verzadigd vet                                        0,4 / 1,5

Eiwit                                                       14 / 11

Vezels                                                     10 / 9

Zout                                                        0,5 / <0,01

Hieruit kan je niet een winnaar bepalen omdat het suikergehalte en aandeel fytinezuur beter scoort in havermout maar qua vezels en eiwitten komt Brinta weer beter uit de vergelijking.

Het aandeel van gluten is in Brinta ruim het hoogste, niet dat dit heel erg hoeft te zijn maar als je allergisch bent voor gluten is dat natuurlijk een reden om de Brinta te laten staan. Ook haver is besmet met gluten van de omringende gewassen maar in veel mindere mate en je kan ook glutenvrije havermout krijgen (moet dit wel specifiek op de verpakking staan).

Mocht je zelf geen voorkeur hebben dan kan je genieten van de voordelen die zowel havermout als Brinta hebben door te variëren tussen beiden. En mocht je wel heel sterk een voorkeur hebben of last van een glutenallergie dan kan je met een goed geweten genieten van jouw keuze.

Eindconclusie: ze zijn beiden top.

  • Deel dit recept: