×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Blog

Waarom een dieet vaak niet werkt

Helaas bestaat het niet: snel en gemakkelijk afvallen op een gezonde manier. 5 kilo of 10 kilo kwijt in een week zou volgens adverteerders mogelijk zijn, maar je verliest dan voornamelijk vocht en geen vet. Zo’n crashdieet zorgt er bovendien voor dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is beter om langzaam maar blijvend af te vallen door te wennen aan een nieuw gezond eetpatroon, dan snel af te vallen voor een korte duur. We leggen je graag uit hoe dit zit:

Crashdiëten
Een crashdieet levert per dag lang niet alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Vaak krijgt je niet dan 500 kilocalorieën (kcal) binnen, in plaats van 2.000 kcal. Door gebrek aan voedsel val je meestal snel af. Enkele dagen een crashdieet volgen kan waarschijnlijk geen kwaad. Langer raden we af.

In het begin gaat het vooral om vochtverlies. Al vrij snel zal het lichaam waardevol spierweefsel gaan afbreken. Dit is niet zonder risico. In welke mate dit gebeurt, hangt af van de hoeveelheid koolhydraten die het lichaam via de voeding nog binnenkrijgt.

Zo’n streng dieet helpt vaak maar even. Zodra je weer normaal gaat eten, is de kans groot dat de kilo’s er weer aan vliegen. Kies daarom voor een gezonder eetpatroon. Wij adviseren: eet iets minder, zorg voor variatie en voor meer beweging. Balans tussen voeding en beweging is essentieel voor langdurig resultaat.

Vetverlies vs. gewichtsverlies
Op de korte termijn werkt een crash dieet dus wel degelijk: je wordt een stuk lichter. Het probleem is, zoals gezegd, dat daar nog wel wat kanttekeningen bij te zetten zijn… Een eerste probleem is dat niet al het gewichtsverlies ook direct vetverlies hoeft te zijn. Je lichaam kan immers ook andere soorten weefsel verbranden. En dat is dan ook inderdaad wat er vaak gebeurt wanneer je aan een crash dieet begint!

Natuurlijk, je raakt wat vet kwijt. Een groot deel van dat eerste, explosieve gewichtsverlies is echter vooral vochtverlies. De snelste bron van reserve-energie voor je lichaam bestaat namelijk uit glycogeen: koolhydraten die opgeslagen zijn in vocht. Terwijl je die voorraad wegwerkt, raak je kilo’s kwijt zonder dat je echt vet verbrandt.

Slecht voor je humeur!
Een laatste probleem van crash diëten is gewoon dat de kans klein is dat je het volhoudt. De reden is heel simpel: je lichaam heeft uitstekend door dat je ongewoon bezig bent. Niet alleen krijg je te weinig energie binnen, ook met de voedingsstoffen is het doorgaans slecht gesteld. Je eet gewoon te weinig om aan alle benodigde vitamines en mineralen te komen.

Dat betekent dat je lichaam steeds sterkere signalen af zal gaan geven om gewoon weer te gaan eten. Enorme hongeraanvallen en eetbuien zijn tijdens een crash dieet aan de orde van de dag. Zelfs als je daar niet aan toegeeft, zul je je vreselijk voelen. Al die tekorten zijn namelijk ook dodelijk voor je humeur en je energielevel.

Het jojo-effect
Zelfs als je ondanks al deze problemen op je streefgewicht gekomen bent, is een crash dieet nog steeds problematisch. Zo’n steile daling van je gewicht is namelijk zo goed als een garantie voor het gevreesde jojo-effect. Met andere woorden, zodra je weer normaal begint te eten, schiet je gewicht weer omhoog.

De reden is voor een groot deel dat je metabolisme enorm vertraagd is geraakt. Door het verlies van spierweefsel verbruik je dagelijks minder calorieën. Als je weer evenveel eet als eerst, kom je dus als een dolle weer aan.

Daarnaast gaan veel mensen na een crash dieet juist méér eten dan ze daarvoor al deden. Ze hebben het gevoel dat ze wel weer iets lekkers ‘verdiend’ hebben – en dat gaat natuurlijk niet lang goed. Het gevolg: veel mensen eindigen na een crash dieet zwaarder dan ze begonnen.

Stop met diëten
Kortom: een crash dieet werkt op de lange termijn niet. Je gaat je er beroerd van voelen, echt mooi slank word je er nooit van, en als je pech hebt word je uiteindelijk alleen maar zwaarder. Hoe moet het dan wel? De eerste tip is heel tegenintuïtief: stop met diëten. Je verliest geen gewicht door steeds weer tijdelijk anders te gaan eten.

Als je steeds weer op je huidige eetpatroon terugvalt, ga je ook steeds weer aankomen. In plaats van een tijdelijk dieet zul je de boel blijvender aan moeten pakken. Je wilt een gezond eetpatroon creëren dat je voor de rest van je leven vol kunt houden. Geen gekke beperkingen of extreme tekorten, dus!

Schrijf je hier in via onze website en kom erachter hoe je blijvend resultaat kunt behalen!

Gebruikte bronnen:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/hoe-kan-ik-snel-en-gemakkelijk-afvallen-.aspx

https://drogespieren.nl/afvallen/crash-dieet-slecht-idee

Slanke middel Health & Co
  • Deel dit artikel:

Waarom een dieet vaak niet werkt

Helaas bestaat het niet: snel en gemakkelijk afvallen op een gezonde manier. 5 kilo of 10 kilo kwijt in een week zou volgens adverteerders mogelijk zijn, maar je verliest dan voornamelijk vocht en geen vet. Zo’n crashdieet zorgt er bovendien voor dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is beter om langzaam maar blijvend af te vallen door te wennen aan een nieuw gezond eetpatroon, dan snel af te vallen voor een korte duur. We leggen je graag uit hoe dit zit:

Crashdiëten
Een crashdieet levert per dag lang niet alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Vaak krijgt je niet dan 500 kilocalorieën (kcal) binnen, in plaats van 2.000 kcal. Door gebrek aan voedsel val je meestal snel af. Enkele dagen een crashdieet volgen kan waarschijnlijk geen kwaad. Langer raden we af.

In het begin gaat het vooral om vochtverlies. Al vrij snel zal het lichaam waardevol spierweefsel gaan afbreken. Dit is niet zonder risico. In welke mate dit gebeurt, hangt af van de hoeveelheid koolhydraten die het lichaam via de voeding nog binnenkrijgt.

Zo’n streng dieet helpt vaak maar even. Zodra je weer normaal gaat eten, is de kans groot dat de kilo’s er weer aan vliegen. Kies daarom voor een gezonder eetpatroon. Wij adviseren: eet iets minder, zorg voor variatie en voor meer beweging. Balans tussen voeding en beweging is essentieel voor langdurig resultaat.

Vetverlies vs. gewichtsverlies
Op de korte termijn werkt een crash dieet dus wel degelijk: je wordt een stuk lichter. Het probleem is, zoals gezegd, dat daar nog wel wat kanttekeningen bij te zetten zijn… Een eerste probleem is dat niet al het gewichtsverlies ook direct vetverlies hoeft te zijn. Je lichaam kan immers ook andere soorten weefsel verbranden. En dat is dan ook inderdaad wat er vaak gebeurt wanneer je aan een crash dieet begint!

Natuurlijk, je raakt wat vet kwijt. Een groot deel van dat eerste, explosieve gewichtsverlies is echter vooral vochtverlies. De snelste bron van reserve-energie voor je lichaam bestaat namelijk uit glycogeen: koolhydraten die opgeslagen zijn in vocht. Terwijl je die voorraad wegwerkt, raak je kilo’s kwijt zonder dat je echt vet verbrandt.

Slecht voor je humeur!
Een laatste probleem van crash diëten is gewoon dat de kans klein is dat je het volhoudt. De reden is heel simpel: je lichaam heeft uitstekend door dat je ongewoon bezig bent. Niet alleen krijg je te weinig energie binnen, ook met de voedingsstoffen is het doorgaans slecht gesteld. Je eet gewoon te weinig om aan alle benodigde vitamines en mineralen te komen.

Dat betekent dat je lichaam steeds sterkere signalen af zal gaan geven om gewoon weer te gaan eten. Enorme hongeraanvallen en eetbuien zijn tijdens een crash dieet aan de orde van de dag. Zelfs als je daar niet aan toegeeft, zul je je vreselijk voelen. Al die tekorten zijn namelijk ook dodelijk voor je humeur en je energielevel.

Het jojo-effect
Zelfs als je ondanks al deze problemen op je streefgewicht gekomen bent, is een crash dieet nog steeds problematisch. Zo’n steile daling van je gewicht is namelijk zo goed als een garantie voor het gevreesde jojo-effect. Met andere woorden, zodra je weer normaal begint te eten, schiet je gewicht weer omhoog.

De reden is voor een groot deel dat je metabolisme enorm vertraagd is geraakt. Door het verlies van spierweefsel verbruik je dagelijks minder calorieën. Als je weer evenveel eet als eerst, kom je dus als een dolle weer aan.

Daarnaast gaan veel mensen na een crash dieet juist méér eten dan ze daarvoor al deden. Ze hebben het gevoel dat ze wel weer iets lekkers ‘verdiend’ hebben – en dat gaat natuurlijk niet lang goed. Het gevolg: veel mensen eindigen na een crash dieet zwaarder dan ze begonnen.

Stop met diëten
Kortom: een crash dieet werkt op de lange termijn niet. Je gaat je er beroerd van voelen, echt mooi slank word je er nooit van, en als je pech hebt word je uiteindelijk alleen maar zwaarder. Hoe moet het dan wel? De eerste tip is heel tegenintuïtief: stop met diëten. Je verliest geen gewicht door steeds weer tijdelijk anders te gaan eten.

Als je steeds weer op je huidige eetpatroon terugvalt, ga je ook steeds weer aankomen. In plaats van een tijdelijk dieet zul je de boel blijvender aan moeten pakken. Je wilt een gezond eetpatroon creëren dat je voor de rest van je leven vol kunt houden. Geen gekke beperkingen of extreme tekorten, dus!

Schrijf je hier in via onze website en kom erachter hoe je blijvend resultaat kunt behalen!

Gebruikte bronnen:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/hoe-kan-ik-snel-en-gemakkelijk-afvallen-.aspx

https://drogespieren.nl/afvallen/crash-dieet-slecht-idee

Slanke middel Health & Co
  • Deel dit artikel:

Waarom een dieet vaak niet werkt

Helaas bestaat het niet: snel en gemakkelijk afvallen op een gezonde manier. 5 kilo of 10 kilo kwijt in een week zou volgens adverteerders mogelijk zijn, maar je verliest dan voornamelijk vocht en geen vet. Zo’n crashdieet zorgt er bovendien voor dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is beter om langzaam maar blijvend af te vallen door te wennen aan een nieuw gezond eetpatroon, dan snel af te vallen voor een korte duur. We leggen je graag uit hoe dit zit:

Crashdiëten
Een crashdieet levert per dag lang niet alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Vaak krijgt je niet dan 500 kilocalorieën (kcal) binnen, in plaats van 2.000 kcal. Door gebrek aan voedsel val je meestal snel af. Enkele dagen een crashdieet volgen kan waarschijnlijk geen kwaad. Langer raden we af.

In het begin gaat het vooral om vochtverlies. Al vrij snel zal het lichaam waardevol spierweefsel gaan afbreken. Dit is niet zonder risico. In welke mate dit gebeurt, hangt af van de hoeveelheid koolhydraten die het lichaam via de voeding nog binnenkrijgt.

Zo’n streng dieet helpt vaak maar even. Zodra je weer normaal gaat eten, is de kans groot dat de kilo’s er weer aan vliegen. Kies daarom voor een gezonder eetpatroon. Wij adviseren: eet iets minder, zorg voor variatie en voor meer beweging. Balans tussen voeding en beweging is essentieel voor langdurig resultaat.

Vetverlies vs. gewichtsverlies
Op de korte termijn werkt een crash dieet dus wel degelijk: je wordt een stuk lichter. Het probleem is, zoals gezegd, dat daar nog wel wat kanttekeningen bij te zetten zijn… Een eerste probleem is dat niet al het gewichtsverlies ook direct vetverlies hoeft te zijn. Je lichaam kan immers ook andere soorten weefsel verbranden. En dat is dan ook inderdaad wat er vaak gebeurt wanneer je aan een crash dieet begint!

Natuurlijk, je raakt wat vet kwijt. Een groot deel van dat eerste, explosieve gewichtsverlies is echter vooral vochtverlies. De snelste bron van reserve-energie voor je lichaam bestaat namelijk uit glycogeen: koolhydraten die opgeslagen zijn in vocht. Terwijl je die voorraad wegwerkt, raak je kilo’s kwijt zonder dat je echt vet verbrandt.

Slecht voor je humeur!
Een laatste probleem van crash diëten is gewoon dat de kans klein is dat je het volhoudt. De reden is heel simpel: je lichaam heeft uitstekend door dat je ongewoon bezig bent. Niet alleen krijg je te weinig energie binnen, ook met de voedingsstoffen is het doorgaans slecht gesteld. Je eet gewoon te weinig om aan alle benodigde vitamines en mineralen te komen.

Dat betekent dat je lichaam steeds sterkere signalen af zal gaan geven om gewoon weer te gaan eten. Enorme hongeraanvallen en eetbuien zijn tijdens een crash dieet aan de orde van de dag. Zelfs als je daar niet aan toegeeft, zul je je vreselijk voelen. Al die tekorten zijn namelijk ook dodelijk voor je humeur en je energielevel.

Het jojo-effect
Zelfs als je ondanks al deze problemen op je streefgewicht gekomen bent, is een crash dieet nog steeds problematisch. Zo’n steile daling van je gewicht is namelijk zo goed als een garantie voor het gevreesde jojo-effect. Met andere woorden, zodra je weer normaal begint te eten, schiet je gewicht weer omhoog.

De reden is voor een groot deel dat je metabolisme enorm vertraagd is geraakt. Door het verlies van spierweefsel verbruik je dagelijks minder calorieën. Als je weer evenveel eet als eerst, kom je dus als een dolle weer aan.

Daarnaast gaan veel mensen na een crash dieet juist méér eten dan ze daarvoor al deden. Ze hebben het gevoel dat ze wel weer iets lekkers ‘verdiend’ hebben – en dat gaat natuurlijk niet lang goed. Het gevolg: veel mensen eindigen na een crash dieet zwaarder dan ze begonnen.

Stop met diëten
Kortom: een crash dieet werkt op de lange termijn niet. Je gaat je er beroerd van voelen, echt mooi slank word je er nooit van, en als je pech hebt word je uiteindelijk alleen maar zwaarder. Hoe moet het dan wel? De eerste tip is heel tegenintuïtief: stop met diëten. Je verliest geen gewicht door steeds weer tijdelijk anders te gaan eten.

Als je steeds weer op je huidige eetpatroon terugvalt, ga je ook steeds weer aankomen. In plaats van een tijdelijk dieet zul je de boel blijvender aan moeten pakken. Je wilt een gezond eetpatroon creëren dat je voor de rest van je leven vol kunt houden. Geen gekke beperkingen of extreme tekorten, dus!

Schrijf je hier in via onze website en kom erachter hoe je blijvend resultaat kunt behalen!

Gebruikte bronnen:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/hoe-kan-ik-snel-en-gemakkelijk-afvallen-.aspx

https://drogespieren.nl/afvallen/crash-dieet-slecht-idee

  • Deel dit recept:

Reageer op dit artikel

  Subscribe  
Abonneren op