×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Voedsel feiten: de Banaan

Er zijn bijna geen mensen die bananen niet lekker vinden. Maar wat weten we eigenlijk van deze ‘vruchten’? Want daar begint het al. De banaan is geen vrucht. Een bananenplant of bananenboom is in werkelijkheid een kruid, `s werelds grootste kruid om precies te zijn. De enige reden waarom bananen in de culinaire zin tot vruchten worden gerekend is omdat deze doorgaans Wilde ofwel oerbanaanals nagerecht of tussendoortje worden gegeten. Volgens de tuinbouwkundige definitie wordt de banaan niet tot de kruiden of vruchten maar tot de groenten gerekend terwijl het dus in wezen een kruid is. Een verwarrende boel. De banaan zag er voordat de mens ze tot deze vorm cultiveerde ook totaal anders uit. Zie de afbeelding hieronder:

Een andere verwarring is wanneer de banaan nu precies geschikt is om te eten.
Groene bananen (1) zijn heel goed als groente te eten, maar u dient ze wel te koken. Dan lijken ze nog het meeste op aardappelen. Overigens zijn er bananen die groen blijven. Dat zijn de zogenoemde bakbananen. U kunt deze herkennen doordat ze doorgaans groter en dikker zijn dan de reguliere bananen waarover we hier spreken. Is de banaan groen met gele plekken (2), of andersom zo u wilt (3), dan dient u eveneens de banaan te koken. De gele met wat groen (4) banaan kunt u verwerken in desserts en kan als groente dienen. De bijna geheel gele banaan (5) eten wij het meeste. Maar dat is niet het meest rijpe stadium. Zelf niet als de banaan geheel geel (6) is. En zeer zeker ook niet het lekkerste stadium. De banaan is in feit dan nog rauw en zwaar te verteren. Een banaan is het lekkerste en het zoetste als het zetmeel in de banaan zo goed als geheel is omgezet in suikers. En dat stadium is bereikt als de banaan bruine dan wel zwarte vlekken (7) heeft. De meeste mensen denken dan juist dat de banaan overrijp of zelfs tegen bedorven aanhangt. Dat is onjuist. In dit stadium is de banaan juist licht verteerbaar en geschikt voor mensen met een, bijvoorbeeld door ziekte, verzwakte spijsvertering. Een banaan is in dit stadium ook het meest geschikt om als sportvoeding te dienen door de licht verteerbaarheid en het hoge suikergehalte.

Eet uw bananen dus pas als ze bruine dan wel zwarte vlekken beginnen te vertonen. Zijn uw bananen bruin of zo goed als of geheel zwart dan bent u te laat. De banaan is over zijn hoogtepunt heen. Maar… ook nu hoeft u de banaan nog niet weg te gooien. De banaan is nu weer geschikt om te verwerken in lekkere gerechten, zoals gebakken banaan en dergelijke. Loopt de vulling uit de banaan dan adviseer ik u om de banaan niet meer te eten. 😉

  • Deel dit artikel:

Voedsel feiten: de Banaan

Er zijn bijna geen mensen die bananen niet lekker vinden. Maar wat weten we eigenlijk van deze ‘vruchten’? Want daar begint het al. De banaan is geen vrucht. Een bananenplant of bananenboom is in werkelijkheid een kruid, `s werelds grootste kruid om precies te zijn. De enige reden waarom bananen in de culinaire zin tot vruchten worden gerekend is omdat deze doorgaans Wilde ofwel oerbanaanals nagerecht of tussendoortje worden gegeten. Volgens de tuinbouwkundige definitie wordt de banaan niet tot de kruiden of vruchten maar tot de groenten gerekend terwijl het dus in wezen een kruid is. Een verwarrende boel. De banaan zag er voordat de mens ze tot deze vorm cultiveerde ook totaal anders uit. Zie de afbeelding hieronder:

Een andere verwarring is wanneer de banaan nu precies geschikt is om te eten.
Groene bananen (1) zijn heel goed als groente te eten, maar u dient ze wel te koken. Dan lijken ze nog het meeste op aardappelen. Overigens zijn er bananen die groen blijven. Dat zijn de zogenoemde bakbananen. U kunt deze herkennen doordat ze doorgaans groter en dikker zijn dan de reguliere bananen waarover we hier spreken. Is de banaan groen met gele plekken (2), of andersom zo u wilt (3), dan dient u eveneens de banaan te koken. De gele met wat groen (4) banaan kunt u verwerken in desserts en kan als groente dienen. De bijna geheel gele banaan (5) eten wij het meeste. Maar dat is niet het meest rijpe stadium. Zelf niet als de banaan geheel geel (6) is. En zeer zeker ook niet het lekkerste stadium. De banaan is in feit dan nog rauw en zwaar te verteren. Een banaan is het lekkerste en het zoetste als het zetmeel in de banaan zo goed als geheel is omgezet in suikers. En dat stadium is bereikt als de banaan bruine dan wel zwarte vlekken (7) heeft. De meeste mensen denken dan juist dat de banaan overrijp of zelfs tegen bedorven aanhangt. Dat is onjuist. In dit stadium is de banaan juist licht verteerbaar en geschikt voor mensen met een, bijvoorbeeld door ziekte, verzwakte spijsvertering. Een banaan is in dit stadium ook het meest geschikt om als sportvoeding te dienen door de licht verteerbaarheid en het hoge suikergehalte.

Eet uw bananen dus pas als ze bruine dan wel zwarte vlekken beginnen te vertonen. Zijn uw bananen bruin of zo goed als of geheel zwart dan bent u te laat. De banaan is over zijn hoogtepunt heen. Maar… ook nu hoeft u de banaan nog niet weg te gooien. De banaan is nu weer geschikt om te verwerken in lekkere gerechten, zoals gebakken banaan en dergelijke. Loopt de vulling uit de banaan dan adviseer ik u om de banaan niet meer te eten. 😉

  • Deel dit artikel:

Voedsel feiten: de Banaan

Er zijn bijna geen mensen die bananen niet lekker vinden. Maar wat weten we eigenlijk van deze ‘vruchten’? Want daar begint het al. De banaan is geen vrucht. Een bananenplant of bananenboom is in werkelijkheid een kruid, `s werelds grootste kruid om precies te zijn. De enige reden waarom bananen in de culinaire zin tot vruchten worden gerekend is omdat deze doorgaans Wilde ofwel oerbanaanals nagerecht of tussendoortje worden gegeten. Volgens de tuinbouwkundige definitie wordt de banaan niet tot de kruiden of vruchten maar tot de groenten gerekend terwijl het dus in wezen een kruid is. Een verwarrende boel. De banaan zag er voordat de mens ze tot deze vorm cultiveerde ook totaal anders uit. Zie de afbeelding hieronder:

Een andere verwarring is wanneer de banaan nu precies geschikt is om te eten.
Groene bananen (1) zijn heel goed als groente te eten, maar u dient ze wel te koken. Dan lijken ze nog het meeste op aardappelen. Overigens zijn er bananen die groen blijven. Dat zijn de zogenoemde bakbananen. U kunt deze herkennen doordat ze doorgaans groter en dikker zijn dan de reguliere bananen waarover we hier spreken. Is de banaan groen met gele plekken (2), of andersom zo u wilt (3), dan dient u eveneens de banaan te koken. De gele met wat groen (4) banaan kunt u verwerken in desserts en kan als groente dienen. De bijna geheel gele banaan (5) eten wij het meeste. Maar dat is niet het meest rijpe stadium. Zelf niet als de banaan geheel geel (6) is. En zeer zeker ook niet het lekkerste stadium. De banaan is in feit dan nog rauw en zwaar te verteren. Een banaan is het lekkerste en het zoetste als het zetmeel in de banaan zo goed als geheel is omgezet in suikers. En dat stadium is bereikt als de banaan bruine dan wel zwarte vlekken (7) heeft. De meeste mensen denken dan juist dat de banaan overrijp of zelfs tegen bedorven aanhangt. Dat is onjuist. In dit stadium is de banaan juist licht verteerbaar en geschikt voor mensen met een, bijvoorbeeld door ziekte, verzwakte spijsvertering. Een banaan is in dit stadium ook het meest geschikt om als sportvoeding te dienen door de licht verteerbaarheid en het hoge suikergehalte.

Eet uw bananen dus pas als ze bruine dan wel zwarte vlekken beginnen te vertonen. Zijn uw bananen bruin of zo goed als of geheel zwart dan bent u te laat. De banaan is over zijn hoogtepunt heen. Maar… ook nu hoeft u de banaan nog niet weg te gooien. De banaan is nu weer geschikt om te verwerken in lekkere gerechten, zoals gebakken banaan en dergelijke. Loopt de vulling uit de banaan dan adviseer ik u om de banaan niet meer te eten. 😉

  • Deel dit recept:

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.