×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

voedingsmythes

De meningen omtrent gezonde voeding is erg verschillend. En ook verandert het om de haver(mout)klap. Door sociale media en internet kunnen mensen veel kracht uitoefenen en bepaalde mythes de wereld in helpen. Tussen al het ruis door, hier 9 ‘gezonde’ eetgewoontes mythes die niet helemaal kloppen.

#1. JE MOET AF EN TOE EEN DETOX OF CLEANSE DOEN
Je lichaam doet dit zelf al voor je. Maar af en toe een periode geen alcohol of wat meer op je suikerinname letten zal je lichaam ongetwijfeld blij van worden. Je hoeft er echter geen detoxpakketten of pillen voor aan te schaffen.

#2. BEVROREN FRUIT/GROENTEN BEVATTEN MINDER VOEDINGSWAARDE
Niet altijd het geval. Vaak wordt het direct vers ingevroren, waardoor een groot deel van de voedingsstoffen gewoon bewaard blijven. Zeker in vergelijking met verse producten die van ver moeten komen en heel wat kilometers moeten afleggen voordat ze in de buurt van jouw bord komen. Hier vertellen we er wat meer over: verse groenten VS diepvriesgroenten.

#3. HET ENE DIEET IS BETER DAN DE ANDERE
We zijn allemaal verschillend, en onze lichamen reageren allemaal anders. De één heeft een lage intolerantie voor dit, de ander kan weer goed met dat. Hetzelfde geldt voor de verhouding koolhydraten, vetten, eiwitten in je voeding. Je moet leren luisteren naar je lichaam en gewoon proberen: zo kom je erachter wat voor jouw lichaam werkt.

#4. VET ETEN MAAKT JE VET
Niet waar. Al ligt het eraan wat voor soort vet je eet. Gezonde vetten die je in producten als avocado’s, noten, en vis kunt vinden zijn juist sowieso juist goed voor je lichaam. Alles in mate uiteraard. Wat je vooral moet onthouden: probeer transvetten te vermijden.

#5. EEN SAPJESKUUR GEEFT JE METABOLISME EEN JUMPSTART
Hoewel een goed fruitsapje vol met nuttige vitamines en mineralen kan zitten, bevatten ze vaak amper eiwitten. En juist dat heb je nodig voor je stofwisseling en om je bloedsuikerspiegel een beetje te balanceren. Meerdere sapjes per dag is dus niet een heel goed idee. Probeer ze sowieso te combineren met wat yoghurt, kwark of eiwitpoeder.

#6. JE KUNT NIET DAGELIJKS EIEREN ETEN
Dit heb je ongetwijfeld wel eens van je ouders gehoord: meer dan drie eieren per week is slecht voor je. Inmiddels zijn er veel onderzoeken die aantonen dat dit grotendeels onzin is. Nogmaals: alles met mate, maar een gekookt eitje kan echt wel op je dagelijkse menu.

#7. JE MAG NIET MEER ETEN NA 20.00
Het maakt niet uit hoe laat je eet, maar meer wát je eet. Meer calorieën dan je verbruikt, ook als dit vóór 19.00 is, is nog steeds te veel.

#8. HET IS BETER OM MEERDERE KEREN PER DAG KLEINE PORTIES TE ETEN
Voor je stofwisseling schijnt het helemaal niet uit te maken, en meerdere snacks per dag kan er toe leiden dat je al snel meer calorieën tot je neemt. Bovendien kan het psychologisch een onverzadigd gevoel geven. Je moet uiteraard doen waar jij je lekker bij voelt, en skip vooral je ontbijt niet. Verder bepaal je het gewoon zelf.

#9. LOW- OF NO-CARB DIEËTEN ZIJN GOED VOOR JE
Ten eerste hebben je hersenen koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Daarmee bedoelen we niet per se die ‘lege’ koolhydraten zoals witte pasta en koekjes. Fruit, groenten en granen bedoelen en willen we wél. Daarnaast is een no-carb dieet nooit iets wat je je hele leven vol kunt houden, en dus op lange termijn niet tot blijvend gewichtsverlies zal leiden.
Meer weten over wat voeding voor jou kan doen? Schrijf je in en start aan nieuwe jij!

  • Deel dit artikel:

voedingsmythes

De meningen omtrent gezonde voeding is erg verschillend. En ook verandert het om de haver(mout)klap. Door sociale media en internet kunnen mensen veel kracht uitoefenen en bepaalde mythes de wereld in helpen. Tussen al het ruis door, hier 9 ‘gezonde’ eetgewoontes mythes die niet helemaal kloppen.

#1. JE MOET AF EN TOE EEN DETOX OF CLEANSE DOEN
Je lichaam doet dit zelf al voor je. Maar af en toe een periode geen alcohol of wat meer op je suikerinname letten zal je lichaam ongetwijfeld blij van worden. Je hoeft er echter geen detoxpakketten of pillen voor aan te schaffen.

#2. BEVROREN FRUIT/GROENTEN BEVATTEN MINDER VOEDINGSWAARDE
Niet altijd het geval. Vaak wordt het direct vers ingevroren, waardoor een groot deel van de voedingsstoffen gewoon bewaard blijven. Zeker in vergelijking met verse producten die van ver moeten komen en heel wat kilometers moeten afleggen voordat ze in de buurt van jouw bord komen. Hier vertellen we er wat meer over: verse groenten VS diepvriesgroenten.

#3. HET ENE DIEET IS BETER DAN DE ANDERE
We zijn allemaal verschillend, en onze lichamen reageren allemaal anders. De één heeft een lage intolerantie voor dit, de ander kan weer goed met dat. Hetzelfde geldt voor de verhouding koolhydraten, vetten, eiwitten in je voeding. Je moet leren luisteren naar je lichaam en gewoon proberen: zo kom je erachter wat voor jouw lichaam werkt.

#4. VET ETEN MAAKT JE VET
Niet waar. Al ligt het eraan wat voor soort vet je eet. Gezonde vetten die je in producten als avocado’s, noten, en vis kunt vinden zijn juist sowieso juist goed voor je lichaam. Alles in mate uiteraard. Wat je vooral moet onthouden: probeer transvetten te vermijden.

#5. EEN SAPJESKUUR GEEFT JE METABOLISME EEN JUMPSTART
Hoewel een goed fruitsapje vol met nuttige vitamines en mineralen kan zitten, bevatten ze vaak amper eiwitten. En juist dat heb je nodig voor je stofwisseling en om je bloedsuikerspiegel een beetje te balanceren. Meerdere sapjes per dag is dus niet een heel goed idee. Probeer ze sowieso te combineren met wat yoghurt, kwark of eiwitpoeder.

#6. JE KUNT NIET DAGELIJKS EIEREN ETEN
Dit heb je ongetwijfeld wel eens van je ouders gehoord: meer dan drie eieren per week is slecht voor je. Inmiddels zijn er veel onderzoeken die aantonen dat dit grotendeels onzin is. Nogmaals: alles met mate, maar een gekookt eitje kan echt wel op je dagelijkse menu.

#7. JE MAG NIET MEER ETEN NA 20.00
Het maakt niet uit hoe laat je eet, maar meer wát je eet. Meer calorieën dan je verbruikt, ook als dit vóór 19.00 is, is nog steeds te veel.

#8. HET IS BETER OM MEERDERE KEREN PER DAG KLEINE PORTIES TE ETEN
Voor je stofwisseling schijnt het helemaal niet uit te maken, en meerdere snacks per dag kan er toe leiden dat je al snel meer calorieën tot je neemt. Bovendien kan het psychologisch een onverzadigd gevoel geven. Je moet uiteraard doen waar jij je lekker bij voelt, en skip vooral je ontbijt niet. Verder bepaal je het gewoon zelf.

#9. LOW- OF NO-CARB DIEËTEN ZIJN GOED VOOR JE
Ten eerste hebben je hersenen koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Daarmee bedoelen we niet per se die ‘lege’ koolhydraten zoals witte pasta en koekjes. Fruit, groenten en granen bedoelen en willen we wél. Daarnaast is een no-carb dieet nooit iets wat je je hele leven vol kunt houden, en dus op lange termijn niet tot blijvend gewichtsverlies zal leiden.
Meer weten over wat voeding voor jou kan doen? Schrijf je in en start aan nieuwe jij!

  • Deel dit artikel:

voedingsmythes

De meningen omtrent gezonde voeding is erg verschillend. En ook verandert het om de haver(mout)klap. Door sociale media en internet kunnen mensen veel kracht uitoefenen en bepaalde mythes de wereld in helpen. Tussen al het ruis door, hier 9 ‘gezonde’ eetgewoontes mythes die niet helemaal kloppen.

#1. JE MOET AF EN TOE EEN DETOX OF CLEANSE DOEN
Je lichaam doet dit zelf al voor je. Maar af en toe een periode geen alcohol of wat meer op je suikerinname letten zal je lichaam ongetwijfeld blij van worden. Je hoeft er echter geen detoxpakketten of pillen voor aan te schaffen.

#2. BEVROREN FRUIT/GROENTEN BEVATTEN MINDER VOEDINGSWAARDE
Niet altijd het geval. Vaak wordt het direct vers ingevroren, waardoor een groot deel van de voedingsstoffen gewoon bewaard blijven. Zeker in vergelijking met verse producten die van ver moeten komen en heel wat kilometers moeten afleggen voordat ze in de buurt van jouw bord komen. Hier vertellen we er wat meer over: verse groenten VS diepvriesgroenten.

#3. HET ENE DIEET IS BETER DAN DE ANDERE
We zijn allemaal verschillend, en onze lichamen reageren allemaal anders. De één heeft een lage intolerantie voor dit, de ander kan weer goed met dat. Hetzelfde geldt voor de verhouding koolhydraten, vetten, eiwitten in je voeding. Je moet leren luisteren naar je lichaam en gewoon proberen: zo kom je erachter wat voor jouw lichaam werkt.

#4. VET ETEN MAAKT JE VET
Niet waar. Al ligt het eraan wat voor soort vet je eet. Gezonde vetten die je in producten als avocado’s, noten, en vis kunt vinden zijn juist sowieso juist goed voor je lichaam. Alles in mate uiteraard. Wat je vooral moet onthouden: probeer transvetten te vermijden.

#5. EEN SAPJESKUUR GEEFT JE METABOLISME EEN JUMPSTART
Hoewel een goed fruitsapje vol met nuttige vitamines en mineralen kan zitten, bevatten ze vaak amper eiwitten. En juist dat heb je nodig voor je stofwisseling en om je bloedsuikerspiegel een beetje te balanceren. Meerdere sapjes per dag is dus niet een heel goed idee. Probeer ze sowieso te combineren met wat yoghurt, kwark of eiwitpoeder.

#6. JE KUNT NIET DAGELIJKS EIEREN ETEN
Dit heb je ongetwijfeld wel eens van je ouders gehoord: meer dan drie eieren per week is slecht voor je. Inmiddels zijn er veel onderzoeken die aantonen dat dit grotendeels onzin is. Nogmaals: alles met mate, maar een gekookt eitje kan echt wel op je dagelijkse menu.

#7. JE MAG NIET MEER ETEN NA 20.00
Het maakt niet uit hoe laat je eet, maar meer wát je eet. Meer calorieën dan je verbruikt, ook als dit vóór 19.00 is, is nog steeds te veel.

#8. HET IS BETER OM MEERDERE KEREN PER DAG KLEINE PORTIES TE ETEN
Voor je stofwisseling schijnt het helemaal niet uit te maken, en meerdere snacks per dag kan er toe leiden dat je al snel meer calorieën tot je neemt. Bovendien kan het psychologisch een onverzadigd gevoel geven. Je moet uiteraard doen waar jij je lekker bij voelt, en skip vooral je ontbijt niet. Verder bepaal je het gewoon zelf.

#9. LOW- OF NO-CARB DIEËTEN ZIJN GOED VOOR JE
Ten eerste hebben je hersenen koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Daarmee bedoelen we niet per se die ‘lege’ koolhydraten zoals witte pasta en koekjes. Fruit, groenten en granen bedoelen en willen we wél. Daarnaast is een no-carb dieet nooit iets wat je je hele leven vol kunt houden, en dus op lange termijn niet tot blijvend gewichtsverlies zal leiden.
Meer weten over wat voeding voor jou kan doen? Schrijf je in en start aan nieuwe jij!

  • Deel dit recept: