×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Val je af door het geven van borstvoeding?

Mijn zoontje is bijna 10 maanden en leeft vooral nog op borstvoeding. Na mijn bevalling was ik op 5 kilo na alweer op mijn oude gewicht. Tijdens mijn zwangerschap, die 8 maanden duurde in plaats van 9 maanden, ben ik ruim 20 kilo aangekomen. Nu we 10 maanden verder zijn zit ik zelfs onder mijn gewicht voor de zwangerschap. Best zonde want dit is voornamelijk spiermassa dat ik verloren ben.

Dit blijkt maar weer dat gewicht eigenlijk een totaal niks zeggend getal is en je uiterlijk en samenstelling van je lichaam veel belangrijker is. Daarover lees je alles in een eerder geschreven blog door voedingscoach Nina: Weegschaal zegt niks

Er zijn veel verschillende meningen over het onderwerp afvallen door borstvoeding. Ik krijg dan ook regelmatig te horen dat ik alle kilo’s vast verloren ben doordat ik ‘nog steeds’ borstvoeding geef. Net zoals dat je niet afvalt van een rondje fietsen of het wel of niet eten van snoepje, val je ook niet af van het borstvoeding geven op zich zelf.
Het is belangrijk dat je eerst weet wat de ‘wetten’ van het menselijk lichaam zijn, of te wel de basis van het wel of niet verliezen van vetmassa;
Als je meer calorieën(energie) verbruikt dan dat je binnenkrijgt, oftewel een calorietekort hanteert, dan slank je af. Je energie-inname door middel van voeding heeft hier de grootste invloed op. Dus we moeten kijken naar de thermodynamica van het menselijk lichaam, wat dus geld voor elk ademhalend mens op de <1% na. Eet je teveel, kom je aan, eet je te weinig val je af. Als je over een langere tijd een calorietekort hanteert dan zal je dat vetlaagje stap voor stap zien verdwijnen. Er is geen andere manier en er bestaan geen wondermiddelen. Dus helaas is borstvoeding geen wondermiddel. Waar borstvoeding wel voor zorgt is extra verbranding in je lichaam. Hoeveel dit is verschilt per persoon. Gemiddeld kost het een vrouwelijke lichaam 300 tot 500 calorieën per dag bij volledige borstvoeding. Dit staat gelijk aan een complete avond maaltijd of twee kitkat chunky’s 😉 Dus borstvoeding zou in theorie je afvalproces kunnen versnellen maar wederom is dit geheel afhankelijk van je energie inname. Of te wel, van wat jij allemaal in je mond stopt. Al vroeg in de zwangerschap maak je extra lichaamsvet aan, die eigenlijk bedoeld is voor de borstvoedingsperiode erna. Vrouwen die niet gaan voeden zullen dus extra veel moeite moeten doen om die extra kilo’s weer kwijt te raken. Dit komt alleen maar omdat hun energie verbruik kleiner is dan vrouwen die borstvoeding geven, maar ook hier geldt weer; elk lichaam is uniek, zo ook iedereen zijn interne verbrandingsoven. Conclusie:
De energiebalans is leidend. Door het geven van borstvoeding verband je meer energie waardoor het afval proces makkelijker zou kunnen zijn mits je een negatief energiebalans hanteert, dit creëer je door je energie(voeding)inname. Maar dit betekent niet dat het alleen maar om calorieën draait, integendeel. Qua nutriënten zit er natuurlijk een verschil tussen enerzijds een hamburger en anderzijds een bord vol met groenten. Gelukkig lees of hoor je tegenwoordig vaker kreten dat het om de macro’s (macronutriënten) eiwitten, vetten en koolhydraten gaat. In theorie zou je kunnen afvallen door een negatieve energiebalans te hanteren met alleen maar Burger King. Adviseer ik dat? Nee. Je lichaam heeft meer nodig dan alleen macro’s; ook micronutriënten (o.a. vitamines en mineralen) en al helemaal als je borstvoeding geeft want zowel je kleine als jijzelf hebben deze goede stoffen heel hard nodig.

Hoe pak ik het aan?
Eerst is het handig om uit te zoeken wat jouw lichaam nodig heeft om aan te komen, of om af te vallen, of om stabiel te blijven. Dit kan je doen doormiddel van het bij houden van een eetdagboek. Zo krijg je precies inzichtelijk wat je eet aan calorieën maar nog veel belangrijker; waar deze calorieën vandaag komen (groente of chocola 😉)
Je hebt hier handige apps voor zoals MyFitnessPal. Mocht je willen afvallen, en helemaal in combinatie met borstvoeding, zorg ervoor dat het niet meer is dan 0.5 kg per week. Val je meer af, dan is het niet alleen vetmassa maar bijvoorbeeld ook spiermassa. Spiermassa wil je graag behouden want dit vormt je lichaam (strak lijf) en zorgt voor een grotere verbranding en sterk lichaam. In zulke apps kan je niet aangeven dat je borstvoeding geeft, tel er daarom 300/500 kcal bij. Uiteindelijk moet de praktijk uitblijken wat voor jouw lichaam werkt. Ik kan nog 100 dingen vertellen maar dit is al een stap in de goede richting. De begeleiding die wij bij Health & Co bieden aan een cliënt, doormiddel van ons startersprogramma bestaat uit 11 afspraken om iemand alle handvatten mee te geven die hij/zij nodig heeft en de rest voor zijn leven wat aan heeft. Verwacht dus niet dat je door het lezen van een enkele blog alle know hows in huis hebt.

PS: Hier nog een aantal feiten en fabels omtrent borstvoeding 😉

Je kan met borstvoeding niet alles eten wat je lekker vindt, zoals uien en kruiden.
Fabel.
Van borstvoeding geven gaan je borsten hangen
Fabel.
Borstgevoede baby’s worden later gemakkelijker eters
Feit.
Je moet zelf veel melk drinken als je borstvoeding geeft
Fabel.
Een borstgevoede baby heeft minder kans op het krijgen van overgewicht
Feit.
Van borstvoeding geven word je moe
Fabel.
Borstgevoede kinderen hebben een hogere weerstand.
Feit.
Moedermelk kun je nooit te veel geven
Feit.
Als je borstvoeding geeft, kan je niet sporten
Fabel

afvallen door borstvoeding
  • Deel dit artikel:

Val je af door het geven van borstvoeding?

Mijn zoontje is bijna 10 maanden en leeft vooral nog op borstvoeding. Na mijn bevalling was ik op 5 kilo na alweer op mijn oude gewicht. Tijdens mijn zwangerschap, die 8 maanden duurde in plaats van 9 maanden, ben ik ruim 20 kilo aangekomen. Nu we 10 maanden verder zijn zit ik zelfs onder mijn gewicht voor de zwangerschap. Best zonde want dit is voornamelijk spiermassa dat ik verloren ben.

Dit blijkt maar weer dat gewicht eigenlijk een totaal niks zeggend getal is en je uiterlijk en samenstelling van je lichaam veel belangrijker is. Daarover lees je alles in een eerder geschreven blog door voedingscoach Nina: Weegschaal zegt niks

Er zijn veel verschillende meningen over het onderwerp afvallen door borstvoeding. Ik krijg dan ook regelmatig te horen dat ik alle kilo’s vast verloren ben doordat ik ‘nog steeds’ borstvoeding geef. Net zoals dat je niet afvalt van een rondje fietsen of het wel of niet eten van snoepje, val je ook niet af van het borstvoeding geven op zich zelf.
Het is belangrijk dat je eerst weet wat de ‘wetten’ van het menselijk lichaam zijn, of te wel de basis van het wel of niet verliezen van vetmassa;
Als je meer calorieën(energie) verbruikt dan dat je binnenkrijgt, oftewel een calorietekort hanteert, dan slank je af. Je energie-inname door middel van voeding heeft hier de grootste invloed op. Dus we moeten kijken naar de thermodynamica van het menselijk lichaam, wat dus geld voor elk ademhalend mens op de <1% na. Eet je teveel, kom je aan, eet je te weinig val je af. Als je over een langere tijd een calorietekort hanteert dan zal je dat vetlaagje stap voor stap zien verdwijnen. Er is geen andere manier en er bestaan geen wondermiddelen. Dus helaas is borstvoeding geen wondermiddel. Waar borstvoeding wel voor zorgt is extra verbranding in je lichaam. Hoeveel dit is verschilt per persoon. Gemiddeld kost het een vrouwelijke lichaam 300 tot 500 calorieën per dag bij volledige borstvoeding. Dit staat gelijk aan een complete avond maaltijd of twee kitkat chunky’s 😉 Dus borstvoeding zou in theorie je afvalproces kunnen versnellen maar wederom is dit geheel afhankelijk van je energie inname. Of te wel, van wat jij allemaal in je mond stopt. Al vroeg in de zwangerschap maak je extra lichaamsvet aan, die eigenlijk bedoeld is voor de borstvoedingsperiode erna. Vrouwen die niet gaan voeden zullen dus extra veel moeite moeten doen om die extra kilo’s weer kwijt te raken. Dit komt alleen maar omdat hun energie verbruik kleiner is dan vrouwen die borstvoeding geven, maar ook hier geldt weer; elk lichaam is uniek, zo ook iedereen zijn interne verbrandingsoven. Conclusie:
De energiebalans is leidend. Door het geven van borstvoeding verband je meer energie waardoor het afval proces makkelijker zou kunnen zijn mits je een negatief energiebalans hanteert, dit creëer je door je energie(voeding)inname. Maar dit betekent niet dat het alleen maar om calorieën draait, integendeel. Qua nutriënten zit er natuurlijk een verschil tussen enerzijds een hamburger en anderzijds een bord vol met groenten. Gelukkig lees of hoor je tegenwoordig vaker kreten dat het om de macro’s (macronutriënten) eiwitten, vetten en koolhydraten gaat. In theorie zou je kunnen afvallen door een negatieve energiebalans te hanteren met alleen maar Burger King. Adviseer ik dat? Nee. Je lichaam heeft meer nodig dan alleen macro’s; ook micronutriënten (o.a. vitamines en mineralen) en al helemaal als je borstvoeding geeft want zowel je kleine als jijzelf hebben deze goede stoffen heel hard nodig.

Hoe pak ik het aan?
Eerst is het handig om uit te zoeken wat jouw lichaam nodig heeft om aan te komen, of om af te vallen, of om stabiel te blijven. Dit kan je doen doormiddel van het bij houden van een eetdagboek. Zo krijg je precies inzichtelijk wat je eet aan calorieën maar nog veel belangrijker; waar deze calorieën vandaag komen (groente of chocola 😉)
Je hebt hier handige apps voor zoals MyFitnessPal. Mocht je willen afvallen, en helemaal in combinatie met borstvoeding, zorg ervoor dat het niet meer is dan 0.5 kg per week. Val je meer af, dan is het niet alleen vetmassa maar bijvoorbeeld ook spiermassa. Spiermassa wil je graag behouden want dit vormt je lichaam (strak lijf) en zorgt voor een grotere verbranding en sterk lichaam. In zulke apps kan je niet aangeven dat je borstvoeding geeft, tel er daarom 300/500 kcal bij. Uiteindelijk moet de praktijk uitblijken wat voor jouw lichaam werkt. Ik kan nog 100 dingen vertellen maar dit is al een stap in de goede richting. De begeleiding die wij bij Health & Co bieden aan een cliënt, doormiddel van ons startersprogramma bestaat uit 11 afspraken om iemand alle handvatten mee te geven die hij/zij nodig heeft en de rest voor zijn leven wat aan heeft. Verwacht dus niet dat je door het lezen van een enkele blog alle know hows in huis hebt.

PS: Hier nog een aantal feiten en fabels omtrent borstvoeding 😉

Je kan met borstvoeding niet alles eten wat je lekker vindt, zoals uien en kruiden.
Fabel.
Van borstvoeding geven gaan je borsten hangen
Fabel.
Borstgevoede baby’s worden later gemakkelijker eters
Feit.
Je moet zelf veel melk drinken als je borstvoeding geeft
Fabel.
Een borstgevoede baby heeft minder kans op het krijgen van overgewicht
Feit.
Van borstvoeding geven word je moe
Fabel.
Borstgevoede kinderen hebben een hogere weerstand.
Feit.
Moedermelk kun je nooit te veel geven
Feit.
Als je borstvoeding geeft, kan je niet sporten
Fabel

afvallen door borstvoeding
  • Deel dit artikel:

Val je af door het geven van borstvoeding?

Mijn zoontje is bijna 10 maanden en leeft vooral nog op borstvoeding. Na mijn bevalling was ik op 5 kilo na alweer op mijn oude gewicht. Tijdens mijn zwangerschap, die 8 maanden duurde in plaats van 9 maanden, ben ik ruim 20 kilo aangekomen. Nu we 10 maanden verder zijn zit ik zelfs onder mijn gewicht voor de zwangerschap. Best zonde want dit is voornamelijk spiermassa dat ik verloren ben.

Dit blijkt maar weer dat gewicht eigenlijk een totaal niks zeggend getal is en je uiterlijk en samenstelling van je lichaam veel belangrijker is. Daarover lees je alles in een eerder geschreven blog door voedingscoach Nina: Weegschaal zegt niks

Er zijn veel verschillende meningen over het onderwerp afvallen door borstvoeding. Ik krijg dan ook regelmatig te horen dat ik alle kilo’s vast verloren ben doordat ik ‘nog steeds’ borstvoeding geef. Net zoals dat je niet afvalt van een rondje fietsen of het wel of niet eten van snoepje, val je ook niet af van het borstvoeding geven op zich zelf.
Het is belangrijk dat je eerst weet wat de ‘wetten’ van het menselijk lichaam zijn, of te wel de basis van het wel of niet verliezen van vetmassa;
Als je meer calorieën(energie) verbruikt dan dat je binnenkrijgt, oftewel een calorietekort hanteert, dan slank je af. Je energie-inname door middel van voeding heeft hier de grootste invloed op. Dus we moeten kijken naar de thermodynamica van het menselijk lichaam, wat dus geld voor elk ademhalend mens op de <1% na. Eet je teveel, kom je aan, eet je te weinig val je af. Als je over een langere tijd een calorietekort hanteert dan zal je dat vetlaagje stap voor stap zien verdwijnen. Er is geen andere manier en er bestaan geen wondermiddelen. Dus helaas is borstvoeding geen wondermiddel. Waar borstvoeding wel voor zorgt is extra verbranding in je lichaam. Hoeveel dit is verschilt per persoon. Gemiddeld kost het een vrouwelijke lichaam 300 tot 500 calorieën per dag bij volledige borstvoeding. Dit staat gelijk aan een complete avond maaltijd of twee kitkat chunky’s 😉 Dus borstvoeding zou in theorie je afvalproces kunnen versnellen maar wederom is dit geheel afhankelijk van je energie inname. Of te wel, van wat jij allemaal in je mond stopt. Al vroeg in de zwangerschap maak je extra lichaamsvet aan, die eigenlijk bedoeld is voor de borstvoedingsperiode erna. Vrouwen die niet gaan voeden zullen dus extra veel moeite moeten doen om die extra kilo’s weer kwijt te raken. Dit komt alleen maar omdat hun energie verbruik kleiner is dan vrouwen die borstvoeding geven, maar ook hier geldt weer; elk lichaam is uniek, zo ook iedereen zijn interne verbrandingsoven. Conclusie:
De energiebalans is leidend. Door het geven van borstvoeding verband je meer energie waardoor het afval proces makkelijker zou kunnen zijn mits je een negatief energiebalans hanteert, dit creëer je door je energie(voeding)inname. Maar dit betekent niet dat het alleen maar om calorieën draait, integendeel. Qua nutriënten zit er natuurlijk een verschil tussen enerzijds een hamburger en anderzijds een bord vol met groenten. Gelukkig lees of hoor je tegenwoordig vaker kreten dat het om de macro’s (macronutriënten) eiwitten, vetten en koolhydraten gaat. In theorie zou je kunnen afvallen door een negatieve energiebalans te hanteren met alleen maar Burger King. Adviseer ik dat? Nee. Je lichaam heeft meer nodig dan alleen macro’s; ook micronutriënten (o.a. vitamines en mineralen) en al helemaal als je borstvoeding geeft want zowel je kleine als jijzelf hebben deze goede stoffen heel hard nodig.

Hoe pak ik het aan?
Eerst is het handig om uit te zoeken wat jouw lichaam nodig heeft om aan te komen, of om af te vallen, of om stabiel te blijven. Dit kan je doen doormiddel van het bij houden van een eetdagboek. Zo krijg je precies inzichtelijk wat je eet aan calorieën maar nog veel belangrijker; waar deze calorieën vandaag komen (groente of chocola 😉)
Je hebt hier handige apps voor zoals MyFitnessPal. Mocht je willen afvallen, en helemaal in combinatie met borstvoeding, zorg ervoor dat het niet meer is dan 0.5 kg per week. Val je meer af, dan is het niet alleen vetmassa maar bijvoorbeeld ook spiermassa. Spiermassa wil je graag behouden want dit vormt je lichaam (strak lijf) en zorgt voor een grotere verbranding en sterk lichaam. In zulke apps kan je niet aangeven dat je borstvoeding geeft, tel er daarom 300/500 kcal bij. Uiteindelijk moet de praktijk uitblijken wat voor jouw lichaam werkt. Ik kan nog 100 dingen vertellen maar dit is al een stap in de goede richting. De begeleiding die wij bij Health & Co bieden aan een cliënt, doormiddel van ons startersprogramma bestaat uit 11 afspraken om iemand alle handvatten mee te geven die hij/zij nodig heeft en de rest voor zijn leven wat aan heeft. Verwacht dus niet dat je door het lezen van een enkele blog alle know hows in huis hebt.

PS: Hier nog een aantal feiten en fabels omtrent borstvoeding 😉

Je kan met borstvoeding niet alles eten wat je lekker vindt, zoals uien en kruiden.
Fabel.
Van borstvoeding geven gaan je borsten hangen
Fabel.
Borstgevoede baby’s worden later gemakkelijker eters
Feit.
Je moet zelf veel melk drinken als je borstvoeding geeft
Fabel.
Een borstgevoede baby heeft minder kans op het krijgen van overgewicht
Feit.
Van borstvoeding geven word je moe
Fabel.
Borstgevoede kinderen hebben een hogere weerstand.
Feit.
Moedermelk kun je nooit te veel geven
Feit.
Als je borstvoeding geeft, kan je niet sporten
Fabel

  • Deel dit recept: