×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Toegevoegde suikers beperken; hoe?

Vorig week plaatsten we de blog Suiker: de bron van alle kwalen. Of toch niet? Daarin kon je lezen hoe Josca een suikervrij dieet probeerde, met als conclusie: Een suikervrij dieet is niet mogelijk. PUNT. Maar wat kun je wél doen om de inname van toegevoegde suikers te verminderen*? En hoe is het Josca verder vergaan? *Let op: we hebben het dus niet over natuurlijke suikers!

Wat kun je wel doen
Je kunt wel degelijk verschillende dingen doen om niet te veel toegevoegde suikers binnen te krijgen. Toegevoegde suikers zitten het meest in het eten dat je niet per se nodig hebt, zoals frisdrank, snoep, koek, gebak, gezoete zuiveltoetjes en sauzen. Deze producten zitten vol met calorieën, maar bevatten eigenlijk maar weinig voedingsstoffen. In plaats van een suikervrij dieet ga ik dus maar snel over op een toegevoegd/geraffineerd suikervrij dieet. Het klinkt misschien wat minder spannend, het is in ieder geval wel mogelijk. En ik werd er een stuk gelukkiger van! Ik zag het niet zitten om een hele week geen groente, fruit of welke koolhydraat dan ook te eten. Geheel suikervrij is bovendien gevaarlijk. Suiker is de brandstof voor je hersenen. Zonder krijg je hoofdpijn. Of was dat het zogenaamde afkicken ;)?

Saai en gezond
De rest van experiment was makkelijk. Behalve een lepeltje honing bij het ontbijt en een stukje chocolade in de avond, veranderde er eigenlijk niks aan mijn huidige eetpatroon. Ik ben echt geen geitenwollen sok die alleen maar saaie gezonde dingen eet, in tegendeel zelfs. Een gezoet zuiveltoetje maak ik alleen gewoon van yoghurt en fruit. En koekjes maak ik zelf aangezien mijn compagnon Nina een bakprinses is en altijd wel wat lekkers verzint. En sauzen maak ik zelf in een handomdraai. Ik ben niet afgevallen, had geen hoofdpijn en ondervond geen afkickverschijnselen. Deed ik het dan verkeerd? Of heeft een slank, gezond lijf niet alleen met suiker te maken? Want laten we eerlijk zijn, het is gewoon niet mogelijk om één bepaald ingrediënt als schuldige aan te wijzen. Daar is de voedingswetenschap ondertussen wel achter en jij hopelijk ook.

Conclusie; waar gaat het dan wel om?
Uiteindelijk gaat het om je totale dieet. En met name om het aantal calorieën dat je Toegevoegde suikerbinnenkrijgt. Of je nu te veel suiker of te veel vet binnenkrijgt: het is overgewicht dat echt ongezond maakt. We zijn met zijn allen alsmaar meer gaan eten, we nemen meer calorieën en zijn daardoor veel ongezonder. Dat de suiker-is-vergif-boodschap toch weer duizenden boeken verkoopt, komt doordat mensen nu eenmaal graag een eenvoudige oplossing willen horen. En het liefst ook nog eentje waarmee we de schuld van onszelf kunnen afschuiven. Eet jij suikervrij? En waarom?

Toegevoegde suikers beperken; hoe?
  • Deel dit artikel:

Toegevoegde suikers beperken; hoe?

Vorig week plaatsten we de blog Suiker: de bron van alle kwalen. Of toch niet? Daarin kon je lezen hoe Josca een suikervrij dieet probeerde, met als conclusie: Een suikervrij dieet is niet mogelijk. PUNT. Maar wat kun je wél doen om de inname van toegevoegde suikers te verminderen*? En hoe is het Josca verder vergaan? *Let op: we hebben het dus niet over natuurlijke suikers!

Wat kun je wel doen
Je kunt wel degelijk verschillende dingen doen om niet te veel toegevoegde suikers binnen te krijgen. Toegevoegde suikers zitten het meest in het eten dat je niet per se nodig hebt, zoals frisdrank, snoep, koek, gebak, gezoete zuiveltoetjes en sauzen. Deze producten zitten vol met calorieën, maar bevatten eigenlijk maar weinig voedingsstoffen. In plaats van een suikervrij dieet ga ik dus maar snel over op een toegevoegd/geraffineerd suikervrij dieet. Het klinkt misschien wat minder spannend, het is in ieder geval wel mogelijk. En ik werd er een stuk gelukkiger van! Ik zag het niet zitten om een hele week geen groente, fruit of welke koolhydraat dan ook te eten. Geheel suikervrij is bovendien gevaarlijk. Suiker is de brandstof voor je hersenen. Zonder krijg je hoofdpijn. Of was dat het zogenaamde afkicken ;)?

Saai en gezond
De rest van experiment was makkelijk. Behalve een lepeltje honing bij het ontbijt en een stukje chocolade in de avond, veranderde er eigenlijk niks aan mijn huidige eetpatroon. Ik ben echt geen geitenwollen sok die alleen maar saaie gezonde dingen eet, in tegendeel zelfs. Een gezoet zuiveltoetje maak ik alleen gewoon van yoghurt en fruit. En koekjes maak ik zelf aangezien mijn compagnon Nina een bakprinses is en altijd wel wat lekkers verzint. En sauzen maak ik zelf in een handomdraai. Ik ben niet afgevallen, had geen hoofdpijn en ondervond geen afkickverschijnselen. Deed ik het dan verkeerd? Of heeft een slank, gezond lijf niet alleen met suiker te maken? Want laten we eerlijk zijn, het is gewoon niet mogelijk om één bepaald ingrediënt als schuldige aan te wijzen. Daar is de voedingswetenschap ondertussen wel achter en jij hopelijk ook.

Conclusie; waar gaat het dan wel om?
Uiteindelijk gaat het om je totale dieet. En met name om het aantal calorieën dat je Toegevoegde suikerbinnenkrijgt. Of je nu te veel suiker of te veel vet binnenkrijgt: het is overgewicht dat echt ongezond maakt. We zijn met zijn allen alsmaar meer gaan eten, we nemen meer calorieën en zijn daardoor veel ongezonder. Dat de suiker-is-vergif-boodschap toch weer duizenden boeken verkoopt, komt doordat mensen nu eenmaal graag een eenvoudige oplossing willen horen. En het liefst ook nog eentje waarmee we de schuld van onszelf kunnen afschuiven. Eet jij suikervrij? En waarom?

Toegevoegde suikers beperken; hoe?
  • Deel dit artikel:

Toegevoegde suikers beperken; hoe?

Vorig week plaatsten we de blog Suiker: de bron van alle kwalen. Of toch niet? Daarin kon je lezen hoe Josca een suikervrij dieet probeerde, met als conclusie: Een suikervrij dieet is niet mogelijk. PUNT. Maar wat kun je wél doen om de inname van toegevoegde suikers te verminderen*? En hoe is het Josca verder vergaan? *Let op: we hebben het dus niet over natuurlijke suikers!

Wat kun je wel doen
Je kunt wel degelijk verschillende dingen doen om niet te veel toegevoegde suikers binnen te krijgen. Toegevoegde suikers zitten het meest in het eten dat je niet per se nodig hebt, zoals frisdrank, snoep, koek, gebak, gezoete zuiveltoetjes en sauzen. Deze producten zitten vol met calorieën, maar bevatten eigenlijk maar weinig voedingsstoffen. In plaats van een suikervrij dieet ga ik dus maar snel over op een toegevoegd/geraffineerd suikervrij dieet. Het klinkt misschien wat minder spannend, het is in ieder geval wel mogelijk. En ik werd er een stuk gelukkiger van! Ik zag het niet zitten om een hele week geen groente, fruit of welke koolhydraat dan ook te eten. Geheel suikervrij is bovendien gevaarlijk. Suiker is de brandstof voor je hersenen. Zonder krijg je hoofdpijn. Of was dat het zogenaamde afkicken ;)?

Saai en gezond
De rest van experiment was makkelijk. Behalve een lepeltje honing bij het ontbijt en een stukje chocolade in de avond, veranderde er eigenlijk niks aan mijn huidige eetpatroon. Ik ben echt geen geitenwollen sok die alleen maar saaie gezonde dingen eet, in tegendeel zelfs. Een gezoet zuiveltoetje maak ik alleen gewoon van yoghurt en fruit. En koekjes maak ik zelf aangezien mijn compagnon Nina een bakprinses is en altijd wel wat lekkers verzint. En sauzen maak ik zelf in een handomdraai. Ik ben niet afgevallen, had geen hoofdpijn en ondervond geen afkickverschijnselen. Deed ik het dan verkeerd? Of heeft een slank, gezond lijf niet alleen met suiker te maken? Want laten we eerlijk zijn, het is gewoon niet mogelijk om één bepaald ingrediënt als schuldige aan te wijzen. Daar is de voedingswetenschap ondertussen wel achter en jij hopelijk ook.

Conclusie; waar gaat het dan wel om?
Uiteindelijk gaat het om je totale dieet. En met name om het aantal calorieën dat je Toegevoegde suikerbinnenkrijgt. Of je nu te veel suiker of te veel vet binnenkrijgt: het is overgewicht dat echt ongezond maakt. We zijn met zijn allen alsmaar meer gaan eten, we nemen meer calorieën en zijn daardoor veel ongezonder. Dat de suiker-is-vergif-boodschap toch weer duizenden boeken verkoopt, komt doordat mensen nu eenmaal graag een eenvoudige oplossing willen horen. En het liefst ook nog eentje waarmee we de schuld van onszelf kunnen afschuiven. Eet jij suikervrij? En waarom?

  • Deel dit recept: