×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Suiker: de bron van alle kwalen. Of toch niet?

Nog niet zo lang geleden maakte we ons druk om vet, maar nu kijken we met angst naar het fijne witte stof genaamd ‘suiker’. Het is de bron van alle kwalen. Bovendien is het de oplettende lezer vast niet ontgaan dat de campagne over het vermijden van vet uiteindelijk niet veel heeft uitgehaald. Toch is er een probleem. De cijfers liegen er namelijk niet om: we zijn de laatste decennia alsmaar dikker en ongezonder geworden. Het aantal mensen dat overgewicht heeft, ligt in Nederland sinds 2014 boven de 50%, terwijl dit in 1980 nog 33% was. Welvaartsziektes staan stevig in de top van de belangrijkste doodsoorzaken.

Experiment
Havermout ontbijt bevat suiker. Suikervrije diëten rijzen momenteel de pan uit. Suikervrij leven schijnt volgens velen de oplossing te zijn voor alles. We zijn namelijk allemaal suikerverslaafd. Ik wil de dit zelf ook aan de levende lijven ervaren en ging daarom op een suikervrij dieet. Dag 1: bij de eerste de beste maaltijd werd ik nerveus. Ik faalde al bij mijn eerste maaltijd op de eerste ochtend. Ik ontbeet met lactosevrije melk, havermout en vers fruit. Maar wat blijkt? Met dit ontbijt kreeg ik al 18 gram suiker binnen. Hoe? De melk bevatte 12 gram en fruit 6 gram. ’s Middags reed ik naar de visboer en at daar haring met wat noten. Gelukt! 0 gram suiker. Er moesten echter ook boodschappen gehaald worden in de supermarkt. Met een beteuterd gezicht liep ik langs de schappen en las de etiketten. Alles bevatte koolhydraten en suiker. Wat moet een mens in hemelsnaam eten tijdens een suikervrij dieet?

Het kwartje valt
Het kwartje viel daardoor wel meteen. Ik snapte gelijk hoe het komt dat mensen snel afvallen en afkickverschijnselen ervaren. Ten eerste eet je beduidend minder dan normaal. Overal zit suiker in, dus je hebt minder voedingsmiddelen die je mag eten. Daarnaast moet je mentaal echt ontzettend je best doen om al die voedingsmiddelen te laten staan. Daar krijgt je niet alleen hoofdpijn van, het maakt je ook niet gelukkiger. Dit heeft niets te maken met de suikers die je niet meer binnenkrijgt.

Suiker is geen drug
Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suikers activeren, net als drugs, vet. Maar ze activeren ook het beloningscentrum in je hersenen, zodat je geniet van mooie muziek of sport. Er komt hierbij dopamine vrij, een stofje dat je een prettig gevoel geeft. In tegenstelling tot drugs hoef je niet steeds meer suiker te consumeren om dat prettige gevoel te kunnen ervaren. Wanneer je stopt met het eten van suiker krijg je bovendien geen onthoudingsverschijnselen, zoals wel het geval is bij alcohol en drugs. Van verslaving kun je dus niet spreken. Natuurlijk willen we dat prettig gevoel wanneer we eten blijven ervaren, waardoor we wel gemotiveerd worden om te eten. In een omgeving waarin je makkelijk aan voedsel kunt komen, eet je dan ook snel meer dan gezond voor je is.

Kortom: je kickt eigenlijk af van de ongezonde gewoonte om niet alles te eten wat lost of vast zit.

Soorten suiker
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet wat suikervrij eigenlijk inhoud. Verschillende mensen vatten het bovendien ook anders op. Er zijn verschillende soorten suikers: koolhydraten, lactose (melksuikers), fructose (fruitsuiker) en ga zo nog maar even door. De meeste verwarring ontstaat tussen natuurlijk en geraffineerde suikers. Suiker zit niet alleen in koek en snoep. Ook groenten en fruit bevatten suiker, natuurlijk suikers. Wanneer je een suikervrij dieet volgt, betekent dit dat je helemaal geen suiker meer mag.

Fruitsuiker
Als je écht suikervrij zou eten, mag je bijvoorbeeld ook geen fruit, mais, tomaten, melk, ontbijtgranen en brood. Sommige dieetgoeroes bedoelen met suikervrij ‘zonder toegevoegde suikers of ‘zo min mogelijk koolhydraten’. In Nederland hebben we geen richtlijnen voor het totaal aantal suikers of toegevoegde suikers. Er zijn wel richtlijnen voor koolhydraten, de overkoepelende term voor suiker, zetmeel en voedingsvezels. De Gezondheidsraad adviseert om 40-70% van je energie uit koolhydraten te halen. Koolhydraatarme diëten en suikervrije diëten zitten vrijwel altijd onder deze 40%. Hierdoor loop je kans op een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Het onmogelijke dieet
Mijn conclusie? Een suikervrij dieet is niet mogelijk. PUNT. Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten suiker. En laten we deze producten nu wel nodig hebben voor een gezond leven. Zelfs wanneer je gezond eet krijg je suiker binnen. En dat is niet erg! Je hoeft suiker niet te mijden, want je lichaam maakt geen onderscheid tussen al die soorten suikers.
De volgende keer kun je lezen wat je wél kunt doen om niet te veel toegevoegde suiker binnen te krijgen.

  • Deel dit artikel:

Suiker: de bron van alle kwalen. Of toch niet?

Nog niet zo lang geleden maakte we ons druk om vet, maar nu kijken we met angst naar het fijne witte stof genaamd ‘suiker’. Het is de bron van alle kwalen. Bovendien is het de oplettende lezer vast niet ontgaan dat de campagne over het vermijden van vet uiteindelijk niet veel heeft uitgehaald. Toch is er een probleem. De cijfers liegen er namelijk niet om: we zijn de laatste decennia alsmaar dikker en ongezonder geworden. Het aantal mensen dat overgewicht heeft, ligt in Nederland sinds 2014 boven de 50%, terwijl dit in 1980 nog 33% was. Welvaartsziektes staan stevig in de top van de belangrijkste doodsoorzaken.

Experiment
Havermout ontbijt bevat suiker. Suikervrije diëten rijzen momenteel de pan uit. Suikervrij leven schijnt volgens velen de oplossing te zijn voor alles. We zijn namelijk allemaal suikerverslaafd. Ik wil de dit zelf ook aan de levende lijven ervaren en ging daarom op een suikervrij dieet. Dag 1: bij de eerste de beste maaltijd werd ik nerveus. Ik faalde al bij mijn eerste maaltijd op de eerste ochtend. Ik ontbeet met lactosevrije melk, havermout en vers fruit. Maar wat blijkt? Met dit ontbijt kreeg ik al 18 gram suiker binnen. Hoe? De melk bevatte 12 gram en fruit 6 gram. ’s Middags reed ik naar de visboer en at daar haring met wat noten. Gelukt! 0 gram suiker. Er moesten echter ook boodschappen gehaald worden in de supermarkt. Met een beteuterd gezicht liep ik langs de schappen en las de etiketten. Alles bevatte koolhydraten en suiker. Wat moet een mens in hemelsnaam eten tijdens een suikervrij dieet?

Het kwartje valt
Het kwartje viel daardoor wel meteen. Ik snapte gelijk hoe het komt dat mensen snel afvallen en afkickverschijnselen ervaren. Ten eerste eet je beduidend minder dan normaal. Overal zit suiker in, dus je hebt minder voedingsmiddelen die je mag eten. Daarnaast moet je mentaal echt ontzettend je best doen om al die voedingsmiddelen te laten staan. Daar krijgt je niet alleen hoofdpijn van, het maakt je ook niet gelukkiger. Dit heeft niets te maken met de suikers die je niet meer binnenkrijgt.

Suiker is geen drug
Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suikers activeren, net als drugs, vet. Maar ze activeren ook het beloningscentrum in je hersenen, zodat je geniet van mooie muziek of sport. Er komt hierbij dopamine vrij, een stofje dat je een prettig gevoel geeft. In tegenstelling tot drugs hoef je niet steeds meer suiker te consumeren om dat prettige gevoel te kunnen ervaren. Wanneer je stopt met het eten van suiker krijg je bovendien geen onthoudingsverschijnselen, zoals wel het geval is bij alcohol en drugs. Van verslaving kun je dus niet spreken. Natuurlijk willen we dat prettig gevoel wanneer we eten blijven ervaren, waardoor we wel gemotiveerd worden om te eten. In een omgeving waarin je makkelijk aan voedsel kunt komen, eet je dan ook snel meer dan gezond voor je is.

Kortom: je kickt eigenlijk af van de ongezonde gewoonte om niet alles te eten wat lost of vast zit.

Soorten suiker
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet wat suikervrij eigenlijk inhoud. Verschillende mensen vatten het bovendien ook anders op. Er zijn verschillende soorten suikers: koolhydraten, lactose (melksuikers), fructose (fruitsuiker) en ga zo nog maar even door. De meeste verwarring ontstaat tussen natuurlijk en geraffineerde suikers. Suiker zit niet alleen in koek en snoep. Ook groenten en fruit bevatten suiker, natuurlijk suikers. Wanneer je een suikervrij dieet volgt, betekent dit dat je helemaal geen suiker meer mag.

Fruitsuiker
Als je écht suikervrij zou eten, mag je bijvoorbeeld ook geen fruit, mais, tomaten, melk, ontbijtgranen en brood. Sommige dieetgoeroes bedoelen met suikervrij ‘zonder toegevoegde suikers of ‘zo min mogelijk koolhydraten’. In Nederland hebben we geen richtlijnen voor het totaal aantal suikers of toegevoegde suikers. Er zijn wel richtlijnen voor koolhydraten, de overkoepelende term voor suiker, zetmeel en voedingsvezels. De Gezondheidsraad adviseert om 40-70% van je energie uit koolhydraten te halen. Koolhydraatarme diëten en suikervrije diëten zitten vrijwel altijd onder deze 40%. Hierdoor loop je kans op een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Het onmogelijke dieet
Mijn conclusie? Een suikervrij dieet is niet mogelijk. PUNT. Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten suiker. En laten we deze producten nu wel nodig hebben voor een gezond leven. Zelfs wanneer je gezond eet krijg je suiker binnen. En dat is niet erg! Je hoeft suiker niet te mijden, want je lichaam maakt geen onderscheid tussen al die soorten suikers.
De volgende keer kun je lezen wat je wél kunt doen om niet te veel toegevoegde suiker binnen te krijgen.

  • Deel dit artikel:

Suiker: de bron van alle kwalen. Of toch niet?

Nog niet zo lang geleden maakte we ons druk om vet, maar nu kijken we met angst naar het fijne witte stof genaamd ‘suiker’. Het is de bron van alle kwalen. Bovendien is het de oplettende lezer vast niet ontgaan dat de campagne over het vermijden van vet uiteindelijk niet veel heeft uitgehaald. Toch is er een probleem. De cijfers liegen er namelijk niet om: we zijn de laatste decennia alsmaar dikker en ongezonder geworden. Het aantal mensen dat overgewicht heeft, ligt in Nederland sinds 2014 boven de 50%, terwijl dit in 1980 nog 33% was. Welvaartsziektes staan stevig in de top van de belangrijkste doodsoorzaken.

Experiment
Havermout ontbijt bevat suiker. Suikervrije diëten rijzen momenteel de pan uit. Suikervrij leven schijnt volgens velen de oplossing te zijn voor alles. We zijn namelijk allemaal suikerverslaafd. Ik wil de dit zelf ook aan de levende lijven ervaren en ging daarom op een suikervrij dieet. Dag 1: bij de eerste de beste maaltijd werd ik nerveus. Ik faalde al bij mijn eerste maaltijd op de eerste ochtend. Ik ontbeet met lactosevrije melk, havermout en vers fruit. Maar wat blijkt? Met dit ontbijt kreeg ik al 18 gram suiker binnen. Hoe? De melk bevatte 12 gram en fruit 6 gram. ’s Middags reed ik naar de visboer en at daar haring met wat noten. Gelukt! 0 gram suiker. Er moesten echter ook boodschappen gehaald worden in de supermarkt. Met een beteuterd gezicht liep ik langs de schappen en las de etiketten. Alles bevatte koolhydraten en suiker. Wat moet een mens in hemelsnaam eten tijdens een suikervrij dieet?

Het kwartje valt
Het kwartje viel daardoor wel meteen. Ik snapte gelijk hoe het komt dat mensen snel afvallen en afkickverschijnselen ervaren. Ten eerste eet je beduidend minder dan normaal. Overal zit suiker in, dus je hebt minder voedingsmiddelen die je mag eten. Daarnaast moet je mentaal echt ontzettend je best doen om al die voedingsmiddelen te laten staan. Daar krijgt je niet alleen hoofdpijn van, het maakt je ook niet gelukkiger. Dit heeft niets te maken met de suikers die je niet meer binnenkrijgt.

Suiker is geen drug
Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suikers activeren, net als drugs, vet. Maar ze activeren ook het beloningscentrum in je hersenen, zodat je geniet van mooie muziek of sport. Er komt hierbij dopamine vrij, een stofje dat je een prettig gevoel geeft. In tegenstelling tot drugs hoef je niet steeds meer suiker te consumeren om dat prettige gevoel te kunnen ervaren. Wanneer je stopt met het eten van suiker krijg je bovendien geen onthoudingsverschijnselen, zoals wel het geval is bij alcohol en drugs. Van verslaving kun je dus niet spreken. Natuurlijk willen we dat prettig gevoel wanneer we eten blijven ervaren, waardoor we wel gemotiveerd worden om te eten. In een omgeving waarin je makkelijk aan voedsel kunt komen, eet je dan ook snel meer dan gezond voor je is.

Kortom: je kickt eigenlijk af van de ongezonde gewoonte om niet alles te eten wat lost of vast zit.

Soorten suiker
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet wat suikervrij eigenlijk inhoud. Verschillende mensen vatten het bovendien ook anders op. Er zijn verschillende soorten suikers: koolhydraten, lactose (melksuikers), fructose (fruitsuiker) en ga zo nog maar even door. De meeste verwarring ontstaat tussen natuurlijk en geraffineerde suikers. Suiker zit niet alleen in koek en snoep. Ook groenten en fruit bevatten suiker, natuurlijk suikers. Wanneer je een suikervrij dieet volgt, betekent dit dat je helemaal geen suiker meer mag.

Fruitsuiker
Als je écht suikervrij zou eten, mag je bijvoorbeeld ook geen fruit, mais, tomaten, melk, ontbijtgranen en brood. Sommige dieetgoeroes bedoelen met suikervrij ‘zonder toegevoegde suikers of ‘zo min mogelijk koolhydraten’. In Nederland hebben we geen richtlijnen voor het totaal aantal suikers of toegevoegde suikers. Er zijn wel richtlijnen voor koolhydraten, de overkoepelende term voor suiker, zetmeel en voedingsvezels. De Gezondheidsraad adviseert om 40-70% van je energie uit koolhydraten te halen. Koolhydraatarme diëten en suikervrije diëten zitten vrijwel altijd onder deze 40%. Hierdoor loop je kans op een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Het onmogelijke dieet
Mijn conclusie? Een suikervrij dieet is niet mogelijk. PUNT. Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten suiker. En laten we deze producten nu wel nodig hebben voor een gezond leven. Zelfs wanneer je gezond eet krijg je suiker binnen. En dat is niet erg! Je hoeft suiker niet te mijden, want je lichaam maakt geen onderscheid tussen al die soorten suikers.
De volgende keer kun je lezen wat je wél kunt doen om niet te veel toegevoegde suiker binnen te krijgen.

  • Deel dit recept:

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.