×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Blog

Succes valt of staat met de juiste mindset

Minder drinken, stoppen met roken, gezonder eten of meer sporten. Al deze goede voornemens beginnen met een stukje motivatie en ongewenst gedrag achter je laten.
Het begin is bijna altijd een succes, je bent er vol van overtuigd dat het je deze keer wél gaat lukken. De intenties zijn er, maar dan.. twee á drie weken later verslapt alles een beetje en na vier weken als iemand aan je vraagt hoe het gaat met je dieet zeg je: Welk dieet?

Motivatie is de drijvende kracht achter je wens om dingen anders te doen dan je deed. Gedrag is de schakel tussen willen en doen.

Het echte geheim om te kunnen veranderen is de bereidheid daartoe. Wanneer je vooruitgang wilt boeken zul je bereid moeten zijn om gedragspatronen waarin je vastzit te erkennen en los te laten. Als je echt wilt veranderen, zul je er ook voor kiezen en zul je echt werk moeten maken van het proces. Echter, als je uitgaat van de gedachte dat je per se moet veranderen, zul je de beslissing nemen dat te doen, maar dan is de kans groot dat je het gevoel hebt dat je er offers voor moet brengen.

Nee het is allemaal niet makkelijk, maar deze excuses weerleggen we even voor je:

Verandering is makkelijk.
Als verandering zo makkelijk was, zou iedereen met een fantastisch afgetraind lijf rondlopen. Dan zou iedereen hetzelfde kunnen bereiken en hoefde we niet meer jaloers op elkaar te zijn. Scheelt een hoop haat ook. Maar halen we dan voldoening uit ons harde werk voor een doel? Nee. Niks spannends aan dus. Zoals hierboven al beschreven sneuvelen nieuwe voornemens vaak al vrij snel na het inluiden ervan. Enthousiasme en ideeën gieren door je lijf, maar na een aantal mogelijke tegenslagen val je terug in je oude gedrag, omdat je nog niet sterk genoeg hiervoor bent.

Niks werkt, ik heb alles geprobeerd
Sowieso kan je niet alles geprobeerd hebben. Nee, echt niet. Ook al voelt het wel zo als je steeds faalt. Ja dat doet zeer, net als van de trap afvallen. Je probeert allerlei dingen die je in magazines en op websites leest uit. Maar achteraf denk je: wat ben ik in godsnaam aan het doen? Waarschijnlijk heb je de technieken of niet op het juiste moment toegepast of op de juiste manier of vaak genoeg. Of een combinatie van allemaal. Het is een kwestie van timing, uitvoering en frequentie.

Mensen veranderen niet echt
Mensen kunnen heus wel veranderen, echt. Maar ze willen het niet genoeg en vaak weten ze niet waar ze moeten beginnen. Dit hele artikel draait om gedrag en de juiste mindset. Ja dan kun je veranderen en kun je je leven zo naar je hand zetten zoals je het eigenlijk zou willen. Enorme frustratie als gevolg, want waarom kunnen anderen wel zo “makkelijk” iets bereiken en hun leven veranderen en ik niet? Nou, dat is eigenlijk heel simpel: jij ziet niet alle hobbels en obstakels waar deze persoon overheen is gegaan om te bereiken wat hij nu heeft. En ja ook een persoon met succes heeft tegenslagen, minpunten, huilmomenten, vreetbuien en sportloze dagen. Verandering kost tijd, dagen, weken en soms wel jaren! Als je dus na 1 dag niks in gewicht omlaag bent gegaan haal dan niet meteen die kroketten uit de vriezer “omdat het toch allemaal niet lukt”.

Het draait om Wilskracht
Nee het draait hier dus niet om. Ja wel een klein beetje, maar de grootste misser is dat mensen wilskracht veel te hoog inschatten. Je wilt afvallen, je hebt de wilskracht en dan? Verteld de wilskracht wat je moet eten? Verteld de wilskracht welke lichaamsbeweging je het beste kunt doen? Verteld de wilskracht tegen jou hoeveel je aan calorieen moet eten? Nee. Kennis is het allerbelangrijkst, want dat kan je toepassen op alle aspecten die je moet gebruiken voor gedragsverandering.

Het grootste deel van je gedrag wordt gevormd door de prikkel die erop volgt. Stel: je eet een hele reep chocolade. Milka Oreo bijvoorbeeld. Dan geeft dit een fijn gevoel, oftewel comfort —> positief —> hierdoor zal het gedrag zich herhalen. Een reep Milka Oreo vergeten in de supermarkt die je wél betaald hebt (vervelend of pijnlijk) —> negatief —> dit laat je de volgende keer echt no way gebeuren. Als de prikkel zich automatisch weer voordoet volgt automatisch het bijpassende gedrag.

Verliezen doet pijn, verandering dus ook
De moeite om iets kwijt te raken lijkt tegenwoordig veel groter dan de moeite om iets te behouden of verdienen. Je bent bereid om keihard te werken om je huidige thuissituatie te kunnen blijven onderhouden bijvoorbeeld. Terug naar een studentenflat met je 6 kinderen, 1 man/vrouw, 3 katten, 1 hond en 2 papegaaien is geen optie. Dus houden werken voor die hypotheek! Maar harder werken met als doel een nóg groter huis, nog meer huisdieren, nog meer kinderen en nog meer liefdes? (Geintje) Dat zie je vaak niet. Of we blijven waar we nu staan, of we werken om iets te behouden wat we nu al bezitten.

Als je dit nu toepast op willen afvallen —> je hebt de motivatie om af te vallen, maar dan zou je ook je oude eetgedrag moeten verliezen. Hoewel je misschien wel weet dat die ene Milka Oreo reep niet goed voor je is, het geeft om dat moment dat je het opeet toch dat fijne, comfortabele en vertrouwde gevoel. Je motivatie bij het afvallen kan je beter vasthouden als je dit soort ongewenst gedrag identificeert.

Als je je van oud gedrag los wilt maken, kan dit een onzeker gevoel lijken. Ook het fijne vertrouwde gevoel die je hebt zul je moeten laten gaan de toekomst lijkt minder uitgestippeld meer. Maar je moet je juist bewust zijn van dit gevoel van “verlies”, dan kun je namelijk zorgen dat je ermee leert om te gaan. Zorg dat je aan je zelfvertrouwen werkt, want dit is de basis van succes en kan ervoor zorgen dat je onzekerheid bij het verliezen van vertrouwt gedrag niet ervoor zorgt dat je niet doorzet.

Wat voor eter ben jij?

De emo-eter. Eet zich vol bij droefheid. Stress leidt tot overeten
De externe eter: eet als er eten is. Externe prikkels leiden tot overeten.
De lijner, ook wel de jojo’er.

Door te weten wat voor type eter je bent kun je jezelf beter beschermen tegen overeten. Met die bescherming kan je jouw motivatie om af te vallen weer beter vasthouden. Ben je een emo-eter, bijvoorbeeld, dan is voorwaarde voor succes van je afvalpoging inzicht in de psychologische achtergrond van de eetproblemen die tot overgewicht hebben geleidt.

GET OUT OF YOUR COMFORT ZONE
Als je nieuwe situaties uit de weg gaat, vast blijft houden aan onwenselijk gedrag en alles wat nieuw is mijdt, verblijf je te veel in je comfortzone. Wil je echt gemotiveerd blijven om af te vallen of te veranderen, dan moet je verder komen met je doelen. Dat betekent dat je toch af en toe je ogen moet dichtdoen en in het diepe moet springen.

Durf je niet alleen in het diepe te springen en heb je echt iemand nodig die je op weg helpt? Samen met Health & Co kun je de juiste start maken voor een gezonde levensstijl en de verandering van je oude gedrag. Stuur ons een bericht of schrijf je in via de website www.healthenco.nl!

 

Succesvol dieet volhouden
  • Deel dit artikel:

Succes valt of staat met de juiste mindset

Minder drinken, stoppen met roken, gezonder eten of meer sporten. Al deze goede voornemens beginnen met een stukje motivatie en ongewenst gedrag achter je laten.
Het begin is bijna altijd een succes, je bent er vol van overtuigd dat het je deze keer wél gaat lukken. De intenties zijn er, maar dan.. twee á drie weken later verslapt alles een beetje en na vier weken als iemand aan je vraagt hoe het gaat met je dieet zeg je: Welk dieet?

Motivatie is de drijvende kracht achter je wens om dingen anders te doen dan je deed. Gedrag is de schakel tussen willen en doen.

Het echte geheim om te kunnen veranderen is de bereidheid daartoe. Wanneer je vooruitgang wilt boeken zul je bereid moeten zijn om gedragspatronen waarin je vastzit te erkennen en los te laten. Als je echt wilt veranderen, zul je er ook voor kiezen en zul je echt werk moeten maken van het proces. Echter, als je uitgaat van de gedachte dat je per se moet veranderen, zul je de beslissing nemen dat te doen, maar dan is de kans groot dat je het gevoel hebt dat je er offers voor moet brengen.

Nee het is allemaal niet makkelijk, maar deze excuses weerleggen we even voor je:

Verandering is makkelijk.
Als verandering zo makkelijk was, zou iedereen met een fantastisch afgetraind lijf rondlopen. Dan zou iedereen hetzelfde kunnen bereiken en hoefde we niet meer jaloers op elkaar te zijn. Scheelt een hoop haat ook. Maar halen we dan voldoening uit ons harde werk voor een doel? Nee. Niks spannends aan dus. Zoals hierboven al beschreven sneuvelen nieuwe voornemens vaak al vrij snel na het inluiden ervan. Enthousiasme en ideeën gieren door je lijf, maar na een aantal mogelijke tegenslagen val je terug in je oude gedrag, omdat je nog niet sterk genoeg hiervoor bent.

Niks werkt, ik heb alles geprobeerd
Sowieso kan je niet alles geprobeerd hebben. Nee, echt niet. Ook al voelt het wel zo als je steeds faalt. Ja dat doet zeer, net als van de trap afvallen. Je probeert allerlei dingen die je in magazines en op websites leest uit. Maar achteraf denk je: wat ben ik in godsnaam aan het doen? Waarschijnlijk heb je de technieken of niet op het juiste moment toegepast of op de juiste manier of vaak genoeg. Of een combinatie van allemaal. Het is een kwestie van timing, uitvoering en frequentie.

Mensen veranderen niet echt
Mensen kunnen heus wel veranderen, echt. Maar ze willen het niet genoeg en vaak weten ze niet waar ze moeten beginnen. Dit hele artikel draait om gedrag en de juiste mindset. Ja dan kun je veranderen en kun je je leven zo naar je hand zetten zoals je het eigenlijk zou willen. Enorme frustratie als gevolg, want waarom kunnen anderen wel zo “makkelijk” iets bereiken en hun leven veranderen en ik niet? Nou, dat is eigenlijk heel simpel: jij ziet niet alle hobbels en obstakels waar deze persoon overheen is gegaan om te bereiken wat hij nu heeft. En ja ook een persoon met succes heeft tegenslagen, minpunten, huilmomenten, vreetbuien en sportloze dagen. Verandering kost tijd, dagen, weken en soms wel jaren! Als je dus na 1 dag niks in gewicht omlaag bent gegaan haal dan niet meteen die kroketten uit de vriezer “omdat het toch allemaal niet lukt”.

Het draait om Wilskracht
Nee het draait hier dus niet om. Ja wel een klein beetje, maar de grootste misser is dat mensen wilskracht veel te hoog inschatten. Je wilt afvallen, je hebt de wilskracht en dan? Verteld de wilskracht wat je moet eten? Verteld de wilskracht welke lichaamsbeweging je het beste kunt doen? Verteld de wilskracht tegen jou hoeveel je aan calorieen moet eten? Nee. Kennis is het allerbelangrijkst, want dat kan je toepassen op alle aspecten die je moet gebruiken voor gedragsverandering.

Het grootste deel van je gedrag wordt gevormd door de prikkel die erop volgt. Stel: je eet een hele reep chocolade. Milka Oreo bijvoorbeeld. Dan geeft dit een fijn gevoel, oftewel comfort —> positief —> hierdoor zal het gedrag zich herhalen. Een reep Milka Oreo vergeten in de supermarkt die je wél betaald hebt (vervelend of pijnlijk) —> negatief —> dit laat je de volgende keer echt no way gebeuren. Als de prikkel zich automatisch weer voordoet volgt automatisch het bijpassende gedrag.

Verliezen doet pijn, verandering dus ook
De moeite om iets kwijt te raken lijkt tegenwoordig veel groter dan de moeite om iets te behouden of verdienen. Je bent bereid om keihard te werken om je huidige thuissituatie te kunnen blijven onderhouden bijvoorbeeld. Terug naar een studentenflat met je 6 kinderen, 1 man/vrouw, 3 katten, 1 hond en 2 papegaaien is geen optie. Dus houden werken voor die hypotheek! Maar harder werken met als doel een nóg groter huis, nog meer huisdieren, nog meer kinderen en nog meer liefdes? (Geintje) Dat zie je vaak niet. Of we blijven waar we nu staan, of we werken om iets te behouden wat we nu al bezitten.

Als je dit nu toepast op willen afvallen —> je hebt de motivatie om af te vallen, maar dan zou je ook je oude eetgedrag moeten verliezen. Hoewel je misschien wel weet dat die ene Milka Oreo reep niet goed voor je is, het geeft om dat moment dat je het opeet toch dat fijne, comfortabele en vertrouwde gevoel. Je motivatie bij het afvallen kan je beter vasthouden als je dit soort ongewenst gedrag identificeert.

Als je je van oud gedrag los wilt maken, kan dit een onzeker gevoel lijken. Ook het fijne vertrouwde gevoel die je hebt zul je moeten laten gaan de toekomst lijkt minder uitgestippeld meer. Maar je moet je juist bewust zijn van dit gevoel van “verlies”, dan kun je namelijk zorgen dat je ermee leert om te gaan. Zorg dat je aan je zelfvertrouwen werkt, want dit is de basis van succes en kan ervoor zorgen dat je onzekerheid bij het verliezen van vertrouwt gedrag niet ervoor zorgt dat je niet doorzet.

Wat voor eter ben jij?

De emo-eter. Eet zich vol bij droefheid. Stress leidt tot overeten
De externe eter: eet als er eten is. Externe prikkels leiden tot overeten.
De lijner, ook wel de jojo’er.

Door te weten wat voor type eter je bent kun je jezelf beter beschermen tegen overeten. Met die bescherming kan je jouw motivatie om af te vallen weer beter vasthouden. Ben je een emo-eter, bijvoorbeeld, dan is voorwaarde voor succes van je afvalpoging inzicht in de psychologische achtergrond van de eetproblemen die tot overgewicht hebben geleidt.

GET OUT OF YOUR COMFORT ZONE
Als je nieuwe situaties uit de weg gaat, vast blijft houden aan onwenselijk gedrag en alles wat nieuw is mijdt, verblijf je te veel in je comfortzone. Wil je echt gemotiveerd blijven om af te vallen of te veranderen, dan moet je verder komen met je doelen. Dat betekent dat je toch af en toe je ogen moet dichtdoen en in het diepe moet springen.

Durf je niet alleen in het diepe te springen en heb je echt iemand nodig die je op weg helpt? Samen met Health & Co kun je de juiste start maken voor een gezonde levensstijl en de verandering van je oude gedrag. Stuur ons een bericht of schrijf je in via de website www.healthenco.nl!

 

Succesvol dieet volhouden
  • Deel dit artikel:

Succes valt of staat met de juiste mindset

Minder drinken, stoppen met roken, gezonder eten of meer sporten. Al deze goede voornemens beginnen met een stukje motivatie en ongewenst gedrag achter je laten.
Het begin is bijna altijd een succes, je bent er vol van overtuigd dat het je deze keer wél gaat lukken. De intenties zijn er, maar dan.. twee á drie weken later verslapt alles een beetje en na vier weken als iemand aan je vraagt hoe het gaat met je dieet zeg je: Welk dieet?

Motivatie is de drijvende kracht achter je wens om dingen anders te doen dan je deed. Gedrag is de schakel tussen willen en doen.

Het echte geheim om te kunnen veranderen is de bereidheid daartoe. Wanneer je vooruitgang wilt boeken zul je bereid moeten zijn om gedragspatronen waarin je vastzit te erkennen en los te laten. Als je echt wilt veranderen, zul je er ook voor kiezen en zul je echt werk moeten maken van het proces. Echter, als je uitgaat van de gedachte dat je per se moet veranderen, zul je de beslissing nemen dat te doen, maar dan is de kans groot dat je het gevoel hebt dat je er offers voor moet brengen.

Nee het is allemaal niet makkelijk, maar deze excuses weerleggen we even voor je:

Verandering is makkelijk.
Als verandering zo makkelijk was, zou iedereen met een fantastisch afgetraind lijf rondlopen. Dan zou iedereen hetzelfde kunnen bereiken en hoefde we niet meer jaloers op elkaar te zijn. Scheelt een hoop haat ook. Maar halen we dan voldoening uit ons harde werk voor een doel? Nee. Niks spannends aan dus. Zoals hierboven al beschreven sneuvelen nieuwe voornemens vaak al vrij snel na het inluiden ervan. Enthousiasme en ideeën gieren door je lijf, maar na een aantal mogelijke tegenslagen val je terug in je oude gedrag, omdat je nog niet sterk genoeg hiervoor bent.

Niks werkt, ik heb alles geprobeerd
Sowieso kan je niet alles geprobeerd hebben. Nee, echt niet. Ook al voelt het wel zo als je steeds faalt. Ja dat doet zeer, net als van de trap afvallen. Je probeert allerlei dingen die je in magazines en op websites leest uit. Maar achteraf denk je: wat ben ik in godsnaam aan het doen? Waarschijnlijk heb je de technieken of niet op het juiste moment toegepast of op de juiste manier of vaak genoeg. Of een combinatie van allemaal. Het is een kwestie van timing, uitvoering en frequentie.

Mensen veranderen niet echt
Mensen kunnen heus wel veranderen, echt. Maar ze willen het niet genoeg en vaak weten ze niet waar ze moeten beginnen. Dit hele artikel draait om gedrag en de juiste mindset. Ja dan kun je veranderen en kun je je leven zo naar je hand zetten zoals je het eigenlijk zou willen. Enorme frustratie als gevolg, want waarom kunnen anderen wel zo “makkelijk” iets bereiken en hun leven veranderen en ik niet? Nou, dat is eigenlijk heel simpel: jij ziet niet alle hobbels en obstakels waar deze persoon overheen is gegaan om te bereiken wat hij nu heeft. En ja ook een persoon met succes heeft tegenslagen, minpunten, huilmomenten, vreetbuien en sportloze dagen. Verandering kost tijd, dagen, weken en soms wel jaren! Als je dus na 1 dag niks in gewicht omlaag bent gegaan haal dan niet meteen die kroketten uit de vriezer “omdat het toch allemaal niet lukt”.

Het draait om Wilskracht
Nee het draait hier dus niet om. Ja wel een klein beetje, maar de grootste misser is dat mensen wilskracht veel te hoog inschatten. Je wilt afvallen, je hebt de wilskracht en dan? Verteld de wilskracht wat je moet eten? Verteld de wilskracht welke lichaamsbeweging je het beste kunt doen? Verteld de wilskracht tegen jou hoeveel je aan calorieen moet eten? Nee. Kennis is het allerbelangrijkst, want dat kan je toepassen op alle aspecten die je moet gebruiken voor gedragsverandering.

Het grootste deel van je gedrag wordt gevormd door de prikkel die erop volgt. Stel: je eet een hele reep chocolade. Milka Oreo bijvoorbeeld. Dan geeft dit een fijn gevoel, oftewel comfort —> positief —> hierdoor zal het gedrag zich herhalen. Een reep Milka Oreo vergeten in de supermarkt die je wél betaald hebt (vervelend of pijnlijk) —> negatief —> dit laat je de volgende keer echt no way gebeuren. Als de prikkel zich automatisch weer voordoet volgt automatisch het bijpassende gedrag.

Verliezen doet pijn, verandering dus ook
De moeite om iets kwijt te raken lijkt tegenwoordig veel groter dan de moeite om iets te behouden of verdienen. Je bent bereid om keihard te werken om je huidige thuissituatie te kunnen blijven onderhouden bijvoorbeeld. Terug naar een studentenflat met je 6 kinderen, 1 man/vrouw, 3 katten, 1 hond en 2 papegaaien is geen optie. Dus houden werken voor die hypotheek! Maar harder werken met als doel een nóg groter huis, nog meer huisdieren, nog meer kinderen en nog meer liefdes? (Geintje) Dat zie je vaak niet. Of we blijven waar we nu staan, of we werken om iets te behouden wat we nu al bezitten.

Als je dit nu toepast op willen afvallen —> je hebt de motivatie om af te vallen, maar dan zou je ook je oude eetgedrag moeten verliezen. Hoewel je misschien wel weet dat die ene Milka Oreo reep niet goed voor je is, het geeft om dat moment dat je het opeet toch dat fijne, comfortabele en vertrouwde gevoel. Je motivatie bij het afvallen kan je beter vasthouden als je dit soort ongewenst gedrag identificeert.

Als je je van oud gedrag los wilt maken, kan dit een onzeker gevoel lijken. Ook het fijne vertrouwde gevoel die je hebt zul je moeten laten gaan de toekomst lijkt minder uitgestippeld meer. Maar je moet je juist bewust zijn van dit gevoel van “verlies”, dan kun je namelijk zorgen dat je ermee leert om te gaan. Zorg dat je aan je zelfvertrouwen werkt, want dit is de basis van succes en kan ervoor zorgen dat je onzekerheid bij het verliezen van vertrouwt gedrag niet ervoor zorgt dat je niet doorzet.

Wat voor eter ben jij?

De emo-eter. Eet zich vol bij droefheid. Stress leidt tot overeten
De externe eter: eet als er eten is. Externe prikkels leiden tot overeten.
De lijner, ook wel de jojo’er.

Door te weten wat voor type eter je bent kun je jezelf beter beschermen tegen overeten. Met die bescherming kan je jouw motivatie om af te vallen weer beter vasthouden. Ben je een emo-eter, bijvoorbeeld, dan is voorwaarde voor succes van je afvalpoging inzicht in de psychologische achtergrond van de eetproblemen die tot overgewicht hebben geleidt.

GET OUT OF YOUR COMFORT ZONE
Als je nieuwe situaties uit de weg gaat, vast blijft houden aan onwenselijk gedrag en alles wat nieuw is mijdt, verblijf je te veel in je comfortzone. Wil je echt gemotiveerd blijven om af te vallen of te veranderen, dan moet je verder komen met je doelen. Dat betekent dat je toch af en toe je ogen moet dichtdoen en in het diepe moet springen.

Durf je niet alleen in het diepe te springen en heb je echt iemand nodig die je op weg helpt? Samen met Health & Co kun je de juiste start maken voor een gezonde levensstijl en de verandering van je oude gedrag. Stuur ons een bericht of schrijf je in via de website www.healthenco.nl!

 

  • Deel dit recept:

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.