×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Contact us

PCOS: Wat is het en wat kun je eraan doen?

PCOS: Wat is het en wat kun je eraan doen?

Polycysteus ovariumsyndroom, of ook wel PCOS, is een hormonale aandoening waarbij de eisprong (ovulatie) uitblijft.  PCOS komt voor bij 5 tot 10 procent van de vrouwen in de vruchtbare levensfase. Het is daarmee een van de meest voorkomende reproductieve en hormonale stoornissen bij vrouwen. Sommige vrouwen met PCOS hebben cysten op hun eierstokken. Daarom wordt het ‘polycystisch’ genoemd. Maar de naam is misleidend omdat veel vrouwen met PCOS geen cysten hebben.

PCOS kan de mogelijkheid om zwanger te raken beïnvloeden.

Het kan ook:

  • je menstruatie stoppen;
  • acne en ongewenst lichaams- en gezichtshaar veroorzaken;.
  • je risico op andere gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes en hoge bloeddruk verhogen.

Hormonen
Je lichaam maakt hormonen aan om verschillende dingen te laten gebeuren. Sommige hebben invloed op de menstruatiecyclus en geven de mogelijkheid om een baby te krijgen. Als je PCOS hebt, zijn je reproductieve hormonen uit balans. De hormonen die een rol spelen bij PCOS zijn onder meer:

  1. Androgenen. Ze worden vaak mannelijke hormonen genoemd, maar vrouwen hebben ze ook. Vrouwen met PCOS hebben de neiging om hogere niveaus te hebben wat bijvoorbeeld kan resulteren en overmatige lichaamsbeharing.
  2. Insuline. Dit hormoon regelt de bloedsuikerspiegel. Bij PCOS reageert het lichaam mogelijk niet op de juiste manier op insuline.
  3. Progesteron. Met PCOS heeft het lichaam mogelijk niet genoeg van dit hormoon. Dit kan ertoe leiden dat je menstruatie niet komt of   lange tijd uit blijft.
Oorzaken van PCOS
Hoe PCOS ontstaat, is niet volledig bekend. Waarschijnlijk is er niet één oorzaak, maar speelt een combinatie van erfelijkheid en  hormonen een grote rol. Gewicht speelt ook een belangrijke rol. Vrouwen die aanleg hebben voor PCOS, krijgen meer symptomen van PCOS als ze zwaarder worden.

Wat kun je doen om je PCOS te verbeteren of te verhelpen?
De behandeling hangt af van je symptomen, je leeftijd en of je een kinderwens hebt. Wijzigingen in levensstijl, waaronder veranderingen in je voedingspatroon en meer lichaamsbeweging, zijn geschikte eerste interventies voor veel vrouwen met PCOS. Indien je te zwaar bent, kan een beetje afvallen er al voor zorgen dat je je niet alleen beter voelt, maar ook dat je insuline gevoeligheid wordt verhoogd.
Onderzoek laat zien dat 95% van de vrouwen met PCOS minder gevoelig zijn voor insuline. Hoe kan je dit verbeteren?

Voeding:
Er zijn vele onderzoeken gedaan naar voedingspatronen en het effect op PCOS en insuline gevoeligheid. Een mediterraanse vezelrijk dieet geeft op de lange termijn de beste resultaten. Waar bestaat dit uit? Grote hoeveelheden plantaardig eten; volkorengraanproducten, peulvruchten, groente, fruit, noten, zaden en pitten. Dit patroon is hoog in koolhydraten, wat wellicht verwarrend klinkt. Er zijn immers veel diëten gericht op zo weinig mogelijk koolhydraten als je minder gevoelig bent voor insuline. Maar dat werkt eigenlijk averechts. Door juist veel plantaardige producten te eten krijg je ook meteen veel vezels binnen. Hierdoor blijft de voedingsadviezen langer in je maag en worden koolhydraten in je voeding langzaam worden opgenomen als glucose in je bloed. Je bloedglucose schiet dus niet meteen omhoog en daarmee hoeft er ook minder insuline te worden aangemaakt door het lichaam. Onderzoeken laten zien dat ook bij gezonde vrouwen de insulinegevoeligheid verbeterd bij een vezelrijke voeding. Het is dus altijd een slim idee om meer vezelrijk voedsel te eten.

Beweging:
Ook beweging verhoogd de insuline gevoeligheid. Hier zijn heel veel onderzoeken naar gedaan. Alle onderzoeken bij elkaar genomen laten zien dat een combinatie van kracht- en carxdiotraining het meest effectief was voor het verbeteren van je insulinegevoeligheid.

Slaap:

Als je weinig of slecht slaapt reageert het lichaam minder goed op het hormoon insuline. Het is dus belangrijk om goed te slapen. Op tijd naar bed gaan, weinig schermtijd vlak voor het slapen en goede verduisterende gordijnen kunnen helpen. Onderzoek laat zien dat wanneer je 1 uur langer slaapt over een periode van 6 weken je insulinegevoeligheid verbeterd wordt.

Medicatie:
Mocht het aanpassen van je leefstijl geen effect hebben dan zijn er ook geneesmiddelen die mogelijk kunnen helpen. Dit moet altijd met een arts worden afgestemd.

Het is altijd een goed idee om als eerste te starten met het verbeteren van je levensstijl. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, of wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken, laat ons je dan helpen. Wij worden volledig of deels vergoed door jouw zorgverzekering. Of plan nu een gratis kennismakingsgesprek.

PCOS
  • Deel dit artikel:

PCOS: Wat is het en wat kun je eraan doen?

Polycysteus ovariumsyndroom, of ook wel PCOS, is een hormonale aandoening waarbij de eisprong (ovulatie) uitblijft.  PCOS komt voor bij 5 tot 10 procent van de vrouwen in de vruchtbare levensfase. Het is daarmee een van de meest voorkomende reproductieve en hormonale stoornissen bij vrouwen. Sommige vrouwen met PCOS hebben cysten op hun eierstokken. Daarom wordt het ‘polycystisch’ genoemd. Maar de naam is misleidend omdat veel vrouwen met PCOS geen cysten hebben.

PCOS kan de mogelijkheid om zwanger te raken beïnvloeden.

Het kan ook:

  • je menstruatie stoppen;
  • acne en ongewenst lichaams- en gezichtshaar veroorzaken;.
  • je risico op andere gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes en hoge bloeddruk verhogen.

Hormonen
Je lichaam maakt hormonen aan om verschillende dingen te laten gebeuren. Sommige hebben invloed op de menstruatiecyclus en geven de mogelijkheid om een baby te krijgen. Als je PCOS hebt, zijn je reproductieve hormonen uit balans. De hormonen die een rol spelen bij PCOS zijn onder meer:

  1. Androgenen. Ze worden vaak mannelijke hormonen genoemd, maar vrouwen hebben ze ook. Vrouwen met PCOS hebben de neiging om hogere niveaus te hebben wat bijvoorbeeld kan resulteren en overmatige lichaamsbeharing.
  2. Insuline. Dit hormoon regelt de bloedsuikerspiegel. Bij PCOS reageert het lichaam mogelijk niet op de juiste manier op insuline.
  3. Progesteron. Met PCOS heeft het lichaam mogelijk niet genoeg van dit hormoon. Dit kan ertoe leiden dat je menstruatie niet komt of   lange tijd uit blijft.
Oorzaken van PCOS
Hoe PCOS ontstaat, is niet volledig bekend. Waarschijnlijk is er niet één oorzaak, maar speelt een combinatie van erfelijkheid en  hormonen een grote rol. Gewicht speelt ook een belangrijke rol. Vrouwen die aanleg hebben voor PCOS, krijgen meer symptomen van PCOS als ze zwaarder worden.

Wat kun je doen om je PCOS te verbeteren of te verhelpen?
De behandeling hangt af van je symptomen, je leeftijd en of je een kinderwens hebt. Wijzigingen in levensstijl, waaronder veranderingen in je voedingspatroon en meer lichaamsbeweging, zijn geschikte eerste interventies voor veel vrouwen met PCOS. Indien je te zwaar bent, kan een beetje afvallen er al voor zorgen dat je je niet alleen beter voelt, maar ook dat je insuline gevoeligheid wordt verhoogd.
Onderzoek laat zien dat 95% van de vrouwen met PCOS minder gevoelig zijn voor insuline. Hoe kan je dit verbeteren?

Voeding:
Er zijn vele onderzoeken gedaan naar voedingspatronen en het effect op PCOS en insuline gevoeligheid. Een mediterraanse vezelrijk dieet geeft op de lange termijn de beste resultaten. Waar bestaat dit uit? Grote hoeveelheden plantaardig eten; volkorengraanproducten, peulvruchten, groente, fruit, noten, zaden en pitten. Dit patroon is hoog in koolhydraten, wat wellicht verwarrend klinkt. Er zijn immers veel diëten gericht op zo weinig mogelijk koolhydraten als je minder gevoelig bent voor insuline. Maar dat werkt eigenlijk averechts. Door juist veel plantaardige producten te eten krijg je ook meteen veel vezels binnen. Hierdoor blijft de voedingsadviezen langer in je maag en worden koolhydraten in je voeding langzaam worden opgenomen als glucose in je bloed. Je bloedglucose schiet dus niet meteen omhoog en daarmee hoeft er ook minder insuline te worden aangemaakt door het lichaam. Onderzoeken laten zien dat ook bij gezonde vrouwen de insulinegevoeligheid verbeterd bij een vezelrijke voeding. Het is dus altijd een slim idee om meer vezelrijk voedsel te eten.

Beweging:
Ook beweging verhoogd de insuline gevoeligheid. Hier zijn heel veel onderzoeken naar gedaan. Alle onderzoeken bij elkaar genomen laten zien dat een combinatie van kracht- en carxdiotraining het meest effectief was voor het verbeteren van je insulinegevoeligheid.

Slaap:

Als je weinig of slecht slaapt reageert het lichaam minder goed op het hormoon insuline. Het is dus belangrijk om goed te slapen. Op tijd naar bed gaan, weinig schermtijd vlak voor het slapen en goede verduisterende gordijnen kunnen helpen. Onderzoek laat zien dat wanneer je 1 uur langer slaapt over een periode van 6 weken je insulinegevoeligheid verbeterd wordt.

Medicatie:
Mocht het aanpassen van je leefstijl geen effect hebben dan zijn er ook geneesmiddelen die mogelijk kunnen helpen. Dit moet altijd met een arts worden afgestemd.

Het is altijd een goed idee om als eerste te starten met het verbeteren van je levensstijl. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, of wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken, laat ons je dan helpen. Wij worden volledig of deels vergoed door jouw zorgverzekering. Of plan nu een gratis kennismakingsgesprek.

PCOS
  • Deel dit artikel:

PCOS: Wat is het en wat kun je eraan doen?

Polycysteus ovariumsyndroom, of ook wel PCOS, is een hormonale aandoening waarbij de eisprong (ovulatie) uitblijft.  PCOS komt voor bij 5 tot 10 procent van de vrouwen in de vruchtbare levensfase. Het is daarmee een van de meest voorkomende reproductieve en hormonale stoornissen bij vrouwen. Sommige vrouwen met PCOS hebben cysten op hun eierstokken. Daarom wordt het ‘polycystisch’ genoemd. Maar de naam is misleidend omdat veel vrouwen met PCOS geen cysten hebben.

PCOS kan de mogelijkheid om zwanger te raken beïnvloeden.

Het kan ook:

  • je menstruatie stoppen;
  • acne en ongewenst lichaams- en gezichtshaar veroorzaken;.
  • je risico op andere gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, diabetes en hoge bloeddruk verhogen.

Hormonen
Je lichaam maakt hormonen aan om verschillende dingen te laten gebeuren. Sommige hebben invloed op de menstruatiecyclus en geven de mogelijkheid om een baby te krijgen. Als je PCOS hebt, zijn je reproductieve hormonen uit balans. De hormonen die een rol spelen bij PCOS zijn onder meer:

  1. Androgenen. Ze worden vaak mannelijke hormonen genoemd, maar vrouwen hebben ze ook. Vrouwen met PCOS hebben de neiging om hogere niveaus te hebben wat bijvoorbeeld kan resulteren en overmatige lichaamsbeharing.
  2. Insuline. Dit hormoon regelt de bloedsuikerspiegel. Bij PCOS reageert het lichaam mogelijk niet op de juiste manier op insuline.
  3. Progesteron. Met PCOS heeft het lichaam mogelijk niet genoeg van dit hormoon. Dit kan ertoe leiden dat je menstruatie niet komt of   lange tijd uit blijft.
Oorzaken van PCOS
Hoe PCOS ontstaat, is niet volledig bekend. Waarschijnlijk is er niet één oorzaak, maar speelt een combinatie van erfelijkheid en  hormonen een grote rol. Gewicht speelt ook een belangrijke rol. Vrouwen die aanleg hebben voor PCOS, krijgen meer symptomen van PCOS als ze zwaarder worden.

Wat kun je doen om je PCOS te verbeteren of te verhelpen?
De behandeling hangt af van je symptomen, je leeftijd en of je een kinderwens hebt. Wijzigingen in levensstijl, waaronder veranderingen in je voedingspatroon en meer lichaamsbeweging, zijn geschikte eerste interventies voor veel vrouwen met PCOS. Indien je te zwaar bent, kan een beetje afvallen er al voor zorgen dat je je niet alleen beter voelt, maar ook dat je insuline gevoeligheid wordt verhoogd.
Onderzoek laat zien dat 95% van de vrouwen met PCOS minder gevoelig zijn voor insuline. Hoe kan je dit verbeteren?

Voeding:
Er zijn vele onderzoeken gedaan naar voedingspatronen en het effect op PCOS en insuline gevoeligheid. Een mediterraanse vezelrijk dieet geeft op de lange termijn de beste resultaten. Waar bestaat dit uit? Grote hoeveelheden plantaardig eten; volkorengraanproducten, peulvruchten, groente, fruit, noten, zaden en pitten. Dit patroon is hoog in koolhydraten, wat wellicht verwarrend klinkt. Er zijn immers veel diëten gericht op zo weinig mogelijk koolhydraten als je minder gevoelig bent voor insuline. Maar dat werkt eigenlijk averechts. Door juist veel plantaardige producten te eten krijg je ook meteen veel vezels binnen. Hierdoor blijft de voedingsadviezen langer in je maag en worden koolhydraten in je voeding langzaam worden opgenomen als glucose in je bloed. Je bloedglucose schiet dus niet meteen omhoog en daarmee hoeft er ook minder insuline te worden aangemaakt door het lichaam. Onderzoeken laten zien dat ook bij gezonde vrouwen de insulinegevoeligheid verbeterd bij een vezelrijke voeding. Het is dus altijd een slim idee om meer vezelrijk voedsel te eten.

Beweging:
Ook beweging verhoogd de insuline gevoeligheid. Hier zijn heel veel onderzoeken naar gedaan. Alle onderzoeken bij elkaar genomen laten zien dat een combinatie van kracht- en carxdiotraining het meest effectief was voor het verbeteren van je insulinegevoeligheid.

Slaap:

Als je weinig of slecht slaapt reageert het lichaam minder goed op het hormoon insuline. Het is dus belangrijk om goed te slapen. Op tijd naar bed gaan, weinig schermtijd vlak voor het slapen en goede verduisterende gordijnen kunnen helpen. Onderzoek laat zien dat wanneer je 1 uur langer slaapt over een periode van 6 weken je insulinegevoeligheid verbeterd wordt.

Medicatie:
Mocht het aanpassen van je leefstijl geen effect hebben dan zijn er ook geneesmiddelen die mogelijk kunnen helpen. Dit moet altijd met een arts worden afgestemd.

Het is altijd een goed idee om als eerste te starten met het verbeteren van je levensstijl. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, of wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken, laat ons je dan helpen. Wij worden volledig of deels vergoed door jouw zorgverzekering. Of plan nu een gratis kennismakingsgesprek.

  • Deel dit recept: