×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Contact us

Blog

Motivatie, grootste vriend of ergste vijand?

Als je iets nieuws wilt beginnen zijn de meeste van ons maximaal gemotiveerd. Hoe komt dit en waarom blijft dit gevoel niet zo sterk?

Motivatie niet een eindeloze bron van wilskracht. Helaas is wilskracht, net als een spier, uitputbaar.
Hoe zorg je ervoor dat je wel gemotiveerd blijft en je je doelen kan behalen?

  • Maak een concreet doel
  • Maak subdoelen
  • Vier kleine overwinningen
  • Stuur bij waar nodig
  • Neem verantwoordelijkheid
  • Sta open voor coaching

Maak een concreet doel

Zorg dat je je doel zo concreet mogelijk maakt. “Ik wil afvallen” is geen concreet doel.
Een concreet doel moet SMART zijn;

  • S staat voor Specifiek. Het moet duidelijk zijn waar het over gaat.
  • M staat voor Meetbaar. Je moet kunnen vaststellen of het doel behaald is.
  • A staat voor Acceptabel. Het moet acceptabel zijn t.o.v. jouw huidige situatie.
  • R staat voor Realistisch. Je moet overtuigd zijn dat het haalbaar is.
  • T staat voor Tijdsgebonden. Het moet duidelijk zijn wanneer het doel behaald moet zijn.

Als we het voorbeeld van “Ik wil afvallen” er bij pakken kunnen we dit alsvolgt SMART maken; Ik wil 12kg afgevallen voor mijn trouwdag die volgend jaar plaatsvindt, zodat ik op deze dag een trouwjurk maat 40 kan dragen. 

Hierdoor heb je een duidelijk doel.

Maak subdoelen

Subdoelen maken is essentieel als je jouw kansen op slagen wilt vergroten. Hiermee kan je je beter focussen omdat je subdoel dichterbij staat dan je hoofddoel. Je kan zo ook sneller bedoordelen of  jij vandaag al de juiste dingen doet richting jouw doel.

Stel, jouw einddoel is 12kg afvallen 1 jaar tijd. Wat moet je dan deze maand doen +/- 1kg af te vallen? Maak dit vervolgens nog kleiner naar wat je deze week kan doen om 0.25kg af te vallen? Wat ga je morgen doen om dit doel te halen?

Hierdoor is het einddoel niet uit het oog verloren maar weet je wel precies wat je vandaag moet doen om over 12 maanden jouw doel te bereiken.

Vier kleine overwinningen

Door subdoelen op te stellen kan je al sneller succesjes behalen én vieren. Hierdoor blijf je gemotiveerd en dit werkt weer positief op lange termijn en je einddoel.

Stuur bij waar nodig

Doordat je subdoelen hebt gemaakt kan je je progressie bijhouden en zo nodig bijsturen. Je begint met kleine aanpassingen en kijkt wat het effect is. Zodra je merkt dat je stilstaat kan je weer een volgende stap zetten. Je doelen kan je natuurlijk ook altijd bijsturen.

Neem verantwoordelijkheid

Als jij wilt dat er wat veranderd in jouw leven, uiterlijk of gezondheid, moet jij ook zelf bereid zijn te veranderen. Neem je verantwoordelijkheid en bedenk geen excuses waarom het niet kan of lukt. Jij bent verantwoordelijk voor jouw resultaat.

Alles wat de moeite waard is om te bereiken zal moeilijk of lastig zijn. Alleen door jezelf 100% verantwoordelijk te maken voor jouw einddoel zal je ook gaan denken in oplossingen in plaats van problemen. Je hoeft dingen niet perfect te doen, sterker nog, waarschijnlijk zal het ook niet perfect gaan. Maar ook als het tegenzit is het belangrijk hiermee om te kunnen gaan en jezelf te herpakken.

Sta open voor coaching

Het is oké om hulp te vragen. Je hoeft niet alles alleen te doen. Waarom moeilijk doen als het samen kan? De voordelenl van gecoacht worden door Health & Co zijn:

  • Jij staat op nummer 1
  • Wij zorgen dat jouw doelen SMART zijn
  • Wij stimuleren jouw intrinsieke motivatie
  • Er is een stok achter de deur
  • Wij brengen je alle benodigde kennis bij
  • Wij geven jou alle tools om jouw eigen coach te worden

En behaalt een fantastisch resultaat.

Conclusie

Maak jouw doelen tastbaar door ze goed te omschrijven. Sta open voor coaching als jij echte verander stappen wilt maken. En bereid je voor op de mooie dingen die gaan komen.

 

  • Deel dit artikel:

Motivatie, grootste vriend of ergste vijand?

Als je iets nieuws wilt beginnen zijn de meeste van ons maximaal gemotiveerd. Hoe komt dit en waarom blijft dit gevoel niet zo sterk?

Motivatie niet een eindeloze bron van wilskracht. Helaas is wilskracht, net als een spier, uitputbaar.
Hoe zorg je ervoor dat je wel gemotiveerd blijft en je je doelen kan behalen?

  • Maak een concreet doel
  • Maak subdoelen
  • Vier kleine overwinningen
  • Stuur bij waar nodig
  • Neem verantwoordelijkheid
  • Sta open voor coaching

Maak een concreet doel

Zorg dat je je doel zo concreet mogelijk maakt. “Ik wil afvallen” is geen concreet doel.
Een concreet doel moet SMART zijn;

  • S staat voor Specifiek. Het moet duidelijk zijn waar het over gaat.
  • M staat voor Meetbaar. Je moet kunnen vaststellen of het doel behaald is.
  • A staat voor Acceptabel. Het moet acceptabel zijn t.o.v. jouw huidige situatie.
  • R staat voor Realistisch. Je moet overtuigd zijn dat het haalbaar is.
  • T staat voor Tijdsgebonden. Het moet duidelijk zijn wanneer het doel behaald moet zijn.

Als we het voorbeeld van “Ik wil afvallen” er bij pakken kunnen we dit alsvolgt SMART maken; Ik wil 12kg afgevallen voor mijn trouwdag die volgend jaar plaatsvindt, zodat ik op deze dag een trouwjurk maat 40 kan dragen. 

Hierdoor heb je een duidelijk doel.

Maak subdoelen

Subdoelen maken is essentieel als je jouw kansen op slagen wilt vergroten. Hiermee kan je je beter focussen omdat je subdoel dichterbij staat dan je hoofddoel. Je kan zo ook sneller bedoordelen of  jij vandaag al de juiste dingen doet richting jouw doel.

Stel, jouw einddoel is 12kg afvallen 1 jaar tijd. Wat moet je dan deze maand doen +/- 1kg af te vallen? Maak dit vervolgens nog kleiner naar wat je deze week kan doen om 0.25kg af te vallen? Wat ga je morgen doen om dit doel te halen?

Hierdoor is het einddoel niet uit het oog verloren maar weet je wel precies wat je vandaag moet doen om over 12 maanden jouw doel te bereiken.

Vier kleine overwinningen

Door subdoelen op te stellen kan je al sneller succesjes behalen én vieren. Hierdoor blijf je gemotiveerd en dit werkt weer positief op lange termijn en je einddoel.

Stuur bij waar nodig

Doordat je subdoelen hebt gemaakt kan je je progressie bijhouden en zo nodig bijsturen. Je begint met kleine aanpassingen en kijkt wat het effect is. Zodra je merkt dat je stilstaat kan je weer een volgende stap zetten. Je doelen kan je natuurlijk ook altijd bijsturen.

Neem verantwoordelijkheid

Als jij wilt dat er wat veranderd in jouw leven, uiterlijk of gezondheid, moet jij ook zelf bereid zijn te veranderen. Neem je verantwoordelijkheid en bedenk geen excuses waarom het niet kan of lukt. Jij bent verantwoordelijk voor jouw resultaat.

Alles wat de moeite waard is om te bereiken zal moeilijk of lastig zijn. Alleen door jezelf 100% verantwoordelijk te maken voor jouw einddoel zal je ook gaan denken in oplossingen in plaats van problemen. Je hoeft dingen niet perfect te doen, sterker nog, waarschijnlijk zal het ook niet perfect gaan. Maar ook als het tegenzit is het belangrijk hiermee om te kunnen gaan en jezelf te herpakken.

Sta open voor coaching

Het is oké om hulp te vragen. Je hoeft niet alles alleen te doen. Waarom moeilijk doen als het samen kan? De voordelenl van gecoacht worden door Health & Co zijn:

  • Jij staat op nummer 1
  • Wij zorgen dat jouw doelen SMART zijn
  • Wij stimuleren jouw intrinsieke motivatie
  • Er is een stok achter de deur
  • Wij brengen je alle benodigde kennis bij
  • Wij geven jou alle tools om jouw eigen coach te worden

En behaalt een fantastisch resultaat.

Conclusie

Maak jouw doelen tastbaar door ze goed te omschrijven. Sta open voor coaching als jij echte verander stappen wilt maken. En bereid je voor op de mooie dingen die gaan komen.

 

  • Deel dit artikel:

Motivatie, grootste vriend of ergste vijand?

Als je iets nieuws wilt beginnen zijn de meeste van ons maximaal gemotiveerd. Hoe komt dit en waarom blijft dit gevoel niet zo sterk?

Motivatie niet een eindeloze bron van wilskracht. Helaas is wilskracht, net als een spier, uitputbaar.
Hoe zorg je ervoor dat je wel gemotiveerd blijft en je je doelen kan behalen?

  • Maak een concreet doel
  • Maak subdoelen
  • Vier kleine overwinningen
  • Stuur bij waar nodig
  • Neem verantwoordelijkheid
  • Sta open voor coaching

Maak een concreet doel

Zorg dat je je doel zo concreet mogelijk maakt. “Ik wil afvallen” is geen concreet doel.
Een concreet doel moet SMART zijn;

  • S staat voor Specifiek. Het moet duidelijk zijn waar het over gaat.
  • M staat voor Meetbaar. Je moet kunnen vaststellen of het doel behaald is.
  • A staat voor Acceptabel. Het moet acceptabel zijn t.o.v. jouw huidige situatie.
  • R staat voor Realistisch. Je moet overtuigd zijn dat het haalbaar is.
  • T staat voor Tijdsgebonden. Het moet duidelijk zijn wanneer het doel behaald moet zijn.

Als we het voorbeeld van “Ik wil afvallen” er bij pakken kunnen we dit alsvolgt SMART maken; Ik wil 12kg afgevallen voor mijn trouwdag die volgend jaar plaatsvindt, zodat ik op deze dag een trouwjurk maat 40 kan dragen. 

Hierdoor heb je een duidelijk doel.

Maak subdoelen

Subdoelen maken is essentieel als je jouw kansen op slagen wilt vergroten. Hiermee kan je je beter focussen omdat je subdoel dichterbij staat dan je hoofddoel. Je kan zo ook sneller bedoordelen of  jij vandaag al de juiste dingen doet richting jouw doel.

Stel, jouw einddoel is 12kg afvallen 1 jaar tijd. Wat moet je dan deze maand doen +/- 1kg af te vallen? Maak dit vervolgens nog kleiner naar wat je deze week kan doen om 0.25kg af te vallen? Wat ga je morgen doen om dit doel te halen?

Hierdoor is het einddoel niet uit het oog verloren maar weet je wel precies wat je vandaag moet doen om over 12 maanden jouw doel te bereiken.

Vier kleine overwinningen

Door subdoelen op te stellen kan je al sneller succesjes behalen én vieren. Hierdoor blijf je gemotiveerd en dit werkt weer positief op lange termijn en je einddoel.

Stuur bij waar nodig

Doordat je subdoelen hebt gemaakt kan je je progressie bijhouden en zo nodig bijsturen. Je begint met kleine aanpassingen en kijkt wat het effect is. Zodra je merkt dat je stilstaat kan je weer een volgende stap zetten. Je doelen kan je natuurlijk ook altijd bijsturen.

Neem verantwoordelijkheid

Als jij wilt dat er wat veranderd in jouw leven, uiterlijk of gezondheid, moet jij ook zelf bereid zijn te veranderen. Neem je verantwoordelijkheid en bedenk geen excuses waarom het niet kan of lukt. Jij bent verantwoordelijk voor jouw resultaat.

Alles wat de moeite waard is om te bereiken zal moeilijk of lastig zijn. Alleen door jezelf 100% verantwoordelijk te maken voor jouw einddoel zal je ook gaan denken in oplossingen in plaats van problemen. Je hoeft dingen niet perfect te doen, sterker nog, waarschijnlijk zal het ook niet perfect gaan. Maar ook als het tegenzit is het belangrijk hiermee om te kunnen gaan en jezelf te herpakken.

Sta open voor coaching

Het is oké om hulp te vragen. Je hoeft niet alles alleen te doen. Waarom moeilijk doen als het samen kan? De voordelenl van gecoacht worden door Health & Co zijn:

  • Jij staat op nummer 1
  • Wij zorgen dat jouw doelen SMART zijn
  • Wij stimuleren jouw intrinsieke motivatie
  • Er is een stok achter de deur
  • Wij brengen je alle benodigde kennis bij
  • Wij geven jou alle tools om jouw eigen coach te worden

En behaalt een fantastisch resultaat.

Conclusie

Maak jouw doelen tastbaar door ze goed te omschrijven. Sta open voor coaching als jij echte verander stappen wilt maken. En bereid je voor op de mooie dingen die gaan komen.

 

  • Deel dit recept: