×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Leren eten

Cliënten die overgewicht of juist ondergewicht hebben en één ding absoluut niet lusten en dat zijn groentes. Een essentieel onderdeel van een gezond voedingspatroon. Toch is onze visie dat je alles lekker kan leren vinden. Psychologen aan de universiteit van Sheffield hebben namelijk onderzocht in hoeverre je foods kan leren eten. En wat blijkt? Het is een kwestie van braintraining en de strijd aangaan met je eigen zintuigen. Door bijvoorbeeld steeds kleine beetjes te eten van iets wat je normaal uit de weg gaat, zullen er geen negatieve effecten ontstaan in je hersenen en leert je brein dat het ‘veilig’ is om wel te eten.

Hier alvast enkele tips om thuis te proberen:
1. Dwing niemand, ook jezelf niet, om iets te moéten lusten. Zie het als een smaakontwikkeling, die kan soms tergend langzaam gaan. Een piepklein hapje, puur om het proeven, is al genoeg als eerste stapje. De rest volgt hopelijk daarna wel. Zeker met kinderen is het een kwestie van proberen

2. Begin voorzichtig. Lust je een hele categorie eten niet, zoals kaas, groenten of vis, begin dan qua smaak ‘onderaan’. Net als met wijn: een beginnende drinker vindt een rode wijn met veel tannines heel heftig, dus begin je met een frisse, lichte witte wijn. En zo ontdek je steeds verder.

3. Combineer erop los. Parmezaanse kaas in een stuk is helemaal niet lekker, maar fijn geraspt over de pasta smaakt het zalig. Ingrediënten moet je slim combineren. Dingen die je minder lekker vindt, worden opeens wél smakelijk met een dip of sausje, of door ze te mengen met andere ingrediënten die je al wel lust.

4. Maak het lekker. Dit geldt zeker voor groente! Spruitjes worden ook nooit lekker als je ze tot snot kookt; kook ze kort en grill of rooster ze daarna met allerlei smaakmakers. Stoof een spitskool met een pittige marinade, rooster plakjes bloemkool in de oven tot ze bijna chips-achtig zijn, wok broccoli met een zoete chilisaus. De mogelijkheden zijn eindeloos!

5. Presenteer het gerecht mooi. Zeker bij kinderen werkt dit; hoe gezelliger het bord, hoe eerder ze een hapje zullen nemen. Een groot stuk visfilet kan beangstigend zijn, maar in stukjes door een pasta wordt het al een stuk toegankelijker. Idem dito met fruit: op een spiesje is het opeens een traktatie.

Wil je graag hulp? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak!

  • Deel dit artikel:

Leren eten

Cliënten die overgewicht of juist ondergewicht hebben en één ding absoluut niet lusten en dat zijn groentes. Een essentieel onderdeel van een gezond voedingspatroon. Toch is onze visie dat je alles lekker kan leren vinden. Psychologen aan de universiteit van Sheffield hebben namelijk onderzocht in hoeverre je foods kan leren eten. En wat blijkt? Het is een kwestie van braintraining en de strijd aangaan met je eigen zintuigen. Door bijvoorbeeld steeds kleine beetjes te eten van iets wat je normaal uit de weg gaat, zullen er geen negatieve effecten ontstaan in je hersenen en leert je brein dat het ‘veilig’ is om wel te eten.

Hier alvast enkele tips om thuis te proberen:
1. Dwing niemand, ook jezelf niet, om iets te moéten lusten. Zie het als een smaakontwikkeling, die kan soms tergend langzaam gaan. Een piepklein hapje, puur om het proeven, is al genoeg als eerste stapje. De rest volgt hopelijk daarna wel. Zeker met kinderen is het een kwestie van proberen

2. Begin voorzichtig. Lust je een hele categorie eten niet, zoals kaas, groenten of vis, begin dan qua smaak ‘onderaan’. Net als met wijn: een beginnende drinker vindt een rode wijn met veel tannines heel heftig, dus begin je met een frisse, lichte witte wijn. En zo ontdek je steeds verder.

3. Combineer erop los. Parmezaanse kaas in een stuk is helemaal niet lekker, maar fijn geraspt over de pasta smaakt het zalig. Ingrediënten moet je slim combineren. Dingen die je minder lekker vindt, worden opeens wél smakelijk met een dip of sausje, of door ze te mengen met andere ingrediënten die je al wel lust.

4. Maak het lekker. Dit geldt zeker voor groente! Spruitjes worden ook nooit lekker als je ze tot snot kookt; kook ze kort en grill of rooster ze daarna met allerlei smaakmakers. Stoof een spitskool met een pittige marinade, rooster plakjes bloemkool in de oven tot ze bijna chips-achtig zijn, wok broccoli met een zoete chilisaus. De mogelijkheden zijn eindeloos!

5. Presenteer het gerecht mooi. Zeker bij kinderen werkt dit; hoe gezelliger het bord, hoe eerder ze een hapje zullen nemen. Een groot stuk visfilet kan beangstigend zijn, maar in stukjes door een pasta wordt het al een stuk toegankelijker. Idem dito met fruit: op een spiesje is het opeens een traktatie.

Wil je graag hulp? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak!

  • Deel dit artikel:

Leren eten

Cliënten die overgewicht of juist ondergewicht hebben en één ding absoluut niet lusten en dat zijn groentes. Een essentieel onderdeel van een gezond voedingspatroon. Toch is onze visie dat je alles lekker kan leren vinden. Psychologen aan de universiteit van Sheffield hebben namelijk onderzocht in hoeverre je foods kan leren eten. En wat blijkt? Het is een kwestie van braintraining en de strijd aangaan met je eigen zintuigen. Door bijvoorbeeld steeds kleine beetjes te eten van iets wat je normaal uit de weg gaat, zullen er geen negatieve effecten ontstaan in je hersenen en leert je brein dat het ‘veilig’ is om wel te eten.

Hier alvast enkele tips om thuis te proberen:
1. Dwing niemand, ook jezelf niet, om iets te moéten lusten. Zie het als een smaakontwikkeling, die kan soms tergend langzaam gaan. Een piepklein hapje, puur om het proeven, is al genoeg als eerste stapje. De rest volgt hopelijk daarna wel. Zeker met kinderen is het een kwestie van proberen

2. Begin voorzichtig. Lust je een hele categorie eten niet, zoals kaas, groenten of vis, begin dan qua smaak ‘onderaan’. Net als met wijn: een beginnende drinker vindt een rode wijn met veel tannines heel heftig, dus begin je met een frisse, lichte witte wijn. En zo ontdek je steeds verder.

3. Combineer erop los. Parmezaanse kaas in een stuk is helemaal niet lekker, maar fijn geraspt over de pasta smaakt het zalig. Ingrediënten moet je slim combineren. Dingen die je minder lekker vindt, worden opeens wél smakelijk met een dip of sausje, of door ze te mengen met andere ingrediënten die je al wel lust.

4. Maak het lekker. Dit geldt zeker voor groente! Spruitjes worden ook nooit lekker als je ze tot snot kookt; kook ze kort en grill of rooster ze daarna met allerlei smaakmakers. Stoof een spitskool met een pittige marinade, rooster plakjes bloemkool in de oven tot ze bijna chips-achtig zijn, wok broccoli met een zoete chilisaus. De mogelijkheden zijn eindeloos!

5. Presenteer het gerecht mooi. Zeker bij kinderen werkt dit; hoe gezelliger het bord, hoe eerder ze een hapje zullen nemen. Een groot stuk visfilet kan beangstigend zijn, maar in stukjes door een pasta wordt het al een stuk toegankelijker. Idem dito met fruit: op een spiesje is het opeens een traktatie.

Wil je graag hulp? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak!

  • Deel dit recept: