×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Kokosolie, gezond of ongezond?

Huh is kokosolie niet zo gezond? Het is toch juist het wondermiddel? Iedereen bakt met kokosolie en als je denkt aan een gezond bak product dan denk je aan kokosolie. Er wordt zelfs gezegd dat het de gezondste olie ter wereld is (kokos-olie.nl). Maar wat is waar? Is het wel zo gezond?

Wat is kokosolie nou eigenlijk?
De kokosnoot is een steenvrucht van de kokospalm. Aan de buitenkant is de kokosvezel zichtbaar die aan de schil vastzit. Binnen in de kokosnoot bevindt zich het vruchtvlees en het kokoswater. In het vruchtvlees zit het kokosolie, dat er uitgeperst kan worden. Kokoswater heeft hier niks mee te maken maar men denkt dit vaak wel. Omdat het smeltpunt van kokosolie ongeveer 25 °C is, is kokosolie bij kamertemperatuur niet vloeibaar zoals de plantaardige oliën (olijfolie, zonnebloemolie). Kokosolie wordt gebruikt om te bakken en te braden, maar ook om te gebruiken als vervanger van boter op bijvoorbeeld brood. Kokosolie is ook goed voor je huid als een bodylotion en er wordt gezegd dat je er witte tanden van krijgt doormiddel van oilpudding.

Maar er wordt gespeculeerd dat het helemaal niet goed voor je is. Op sommige websites lees je dat kokosvet allerlei goede effecten zou hebben op de gezondheid. Dit is helaas niet bewezen. Het enige wat wel zeker is: kokosvet bevat het meeste verzadigde vet van alle vetsoorten. In 100 gram zonnebloemolie zit 10,2 gram minder gezonde verzadigde vet en in olijfolie zit 14 gram verzadigd vet. Maar bij de kokosolie is het behoorlijk extreem. Namelijk in 100 gram kokosolie zit 85,2 gram verzadigd. Dat is de reden dat je kokosolie niet te vaak moet eten. Kokosolie bevat namelijk veel verzadigde vetten en deze vetten zijn bij grote hoeveelheden niet goed voor je gezondheid. Deze vetten bevinden zich bijvoorbeeld in veel snacks, zoutjes en koekjes.

Waaraan herken ik goede kokosolie?

Er zijn een aantal manieren die je in je achterhoofd kan houden tijdens het kopen van de juiste kokosolie. Gebruik de verpakking als je richtlijn. Is het plastic? Doe maar niet. Dit kan eventueel aangeven dat de olie ontgeurd en bewerkt is en dat willen we juist niet. Kokosolie die niet bewerkt is zal een lichte kokosgeur hebben, maar als je het potje opent en er komt een extreme kokosgeur tot je dan is de kans groot dat er geurstoffen zijn toegevoegd. En als laatst de prijs. Een goede kokosolie zal rond de 10-12 euro zijn, als je een kokosolie op de kop tikt voor €4 is de kans groot dat de kwaliteit veel minder is. Het negatieve effect van kokosvet op je gezondheid staat vast, terwijl eventuele positieve effecten onvoldoende bewezen zijn. De Europese Voedselveiligheidsorganisatie (EFSA) heeft daarom geen enkele gezondheidsclaim over kokosvet goedgekeurd.

Vervanger van de kokosolie
Mocht je nu denken: ik mieter overal kokosolie in en ik kan hier best wel wat variatie op gebruiken omdat anders mijn verzadigde vetten de pan uit rijzen. (hehe, de pan uit ;-)) Wat dan? Alle vloeibare plantaardige oliën zijn goed. Denk dan aan olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie en sesamolie. In deze oliën zitten minder verzadigde vetten dan in de kokosolie. Welke olie je het beste kan gebruiken voor koude gerechten of om in te bakken schrijven we binnenkort een blog over. Mocht je nou echt echt echt niet zonder kunnen (begrijpelijk)!! let erop dat het van goede kwaliteit is en een zo eerlijk en biologisch mogelijk merk. Kokosolie kan gebruikt worden in kleine mate, maar niet met én het bakken van vlees, én met het bakken van je bananenbrood of als standaard vervanger van andere bakproducten. Dus let goed op, geniet met mate!

Conclusie
Verzadigd vet hebben we allemaal nodig, in een bepaalde hoeveelheid. Het gebruiken van kokosolie zorgt ervoor dat je snel deze maximum bereikt. Zorg er dus voor dat je afwisselt met producten die verzadigde vetten bevatten.

Tip van Kir:
Als je na het lezen denkt, hé wat moet ik met die kokosolie potten die in mijn kast staan? Heel simpel maak er een haarmasker van of masseer lekker je benen ermee in, dat kan geen kwaad! Have fun!

Liefs Kirsten

  • Deel dit artikel:

Kokosolie, gezond of ongezond?

Huh is kokosolie niet zo gezond? Het is toch juist het wondermiddel? Iedereen bakt met kokosolie en als je denkt aan een gezond bak product dan denk je aan kokosolie. Er wordt zelfs gezegd dat het de gezondste olie ter wereld is (kokos-olie.nl). Maar wat is waar? Is het wel zo gezond?

Wat is kokosolie nou eigenlijk?
De kokosnoot is een steenvrucht van de kokospalm. Aan de buitenkant is de kokosvezel zichtbaar die aan de schil vastzit. Binnen in de kokosnoot bevindt zich het vruchtvlees en het kokoswater. In het vruchtvlees zit het kokosolie, dat er uitgeperst kan worden. Kokoswater heeft hier niks mee te maken maar men denkt dit vaak wel. Omdat het smeltpunt van kokosolie ongeveer 25 °C is, is kokosolie bij kamertemperatuur niet vloeibaar zoals de plantaardige oliën (olijfolie, zonnebloemolie). Kokosolie wordt gebruikt om te bakken en te braden, maar ook om te gebruiken als vervanger van boter op bijvoorbeeld brood. Kokosolie is ook goed voor je huid als een bodylotion en er wordt gezegd dat je er witte tanden van krijgt doormiddel van oilpudding.

Maar er wordt gespeculeerd dat het helemaal niet goed voor je is. Op sommige websites lees je dat kokosvet allerlei goede effecten zou hebben op de gezondheid. Dit is helaas niet bewezen. Het enige wat wel zeker is: kokosvet bevat het meeste verzadigde vet van alle vetsoorten. In 100 gram zonnebloemolie zit 10,2 gram minder gezonde verzadigde vet en in olijfolie zit 14 gram verzadigd vet. Maar bij de kokosolie is het behoorlijk extreem. Namelijk in 100 gram kokosolie zit 85,2 gram verzadigd. Dat is de reden dat je kokosolie niet te vaak moet eten. Kokosolie bevat namelijk veel verzadigde vetten en deze vetten zijn bij grote hoeveelheden niet goed voor je gezondheid. Deze vetten bevinden zich bijvoorbeeld in veel snacks, zoutjes en koekjes.

Waaraan herken ik goede kokosolie?

Er zijn een aantal manieren die je in je achterhoofd kan houden tijdens het kopen van de juiste kokosolie. Gebruik de verpakking als je richtlijn. Is het plastic? Doe maar niet. Dit kan eventueel aangeven dat de olie ontgeurd en bewerkt is en dat willen we juist niet. Kokosolie die niet bewerkt is zal een lichte kokosgeur hebben, maar als je het potje opent en er komt een extreme kokosgeur tot je dan is de kans groot dat er geurstoffen zijn toegevoegd. En als laatst de prijs. Een goede kokosolie zal rond de 10-12 euro zijn, als je een kokosolie op de kop tikt voor €4 is de kans groot dat de kwaliteit veel minder is. Het negatieve effect van kokosvet op je gezondheid staat vast, terwijl eventuele positieve effecten onvoldoende bewezen zijn. De Europese Voedselveiligheidsorganisatie (EFSA) heeft daarom geen enkele gezondheidsclaim over kokosvet goedgekeurd.

Vervanger van de kokosolie
Mocht je nu denken: ik mieter overal kokosolie in en ik kan hier best wel wat variatie op gebruiken omdat anders mijn verzadigde vetten de pan uit rijzen. (hehe, de pan uit ;-)) Wat dan? Alle vloeibare plantaardige oliën zijn goed. Denk dan aan olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie en sesamolie. In deze oliën zitten minder verzadigde vetten dan in de kokosolie. Welke olie je het beste kan gebruiken voor koude gerechten of om in te bakken schrijven we binnenkort een blog over. Mocht je nou echt echt echt niet zonder kunnen (begrijpelijk)!! let erop dat het van goede kwaliteit is en een zo eerlijk en biologisch mogelijk merk. Kokosolie kan gebruikt worden in kleine mate, maar niet met én het bakken van vlees, én met het bakken van je bananenbrood of als standaard vervanger van andere bakproducten. Dus let goed op, geniet met mate!

Conclusie
Verzadigd vet hebben we allemaal nodig, in een bepaalde hoeveelheid. Het gebruiken van kokosolie zorgt ervoor dat je snel deze maximum bereikt. Zorg er dus voor dat je afwisselt met producten die verzadigde vetten bevatten.

Tip van Kir:
Als je na het lezen denkt, hé wat moet ik met die kokosolie potten die in mijn kast staan? Heel simpel maak er een haarmasker van of masseer lekker je benen ermee in, dat kan geen kwaad! Have fun!

Liefs Kirsten

  • Deel dit artikel:

Kokosolie, gezond of ongezond?

Huh is kokosolie niet zo gezond? Het is toch juist het wondermiddel? Iedereen bakt met kokosolie en als je denkt aan een gezond bak product dan denk je aan kokosolie. Er wordt zelfs gezegd dat het de gezondste olie ter wereld is (kokos-olie.nl). Maar wat is waar? Is het wel zo gezond?

Wat is kokosolie nou eigenlijk?
De kokosnoot is een steenvrucht van de kokospalm. Aan de buitenkant is de kokosvezel zichtbaar die aan de schil vastzit. Binnen in de kokosnoot bevindt zich het vruchtvlees en het kokoswater. In het vruchtvlees zit het kokosolie, dat er uitgeperst kan worden. Kokoswater heeft hier niks mee te maken maar men denkt dit vaak wel. Omdat het smeltpunt van kokosolie ongeveer 25 °C is, is kokosolie bij kamertemperatuur niet vloeibaar zoals de plantaardige oliën (olijfolie, zonnebloemolie). Kokosolie wordt gebruikt om te bakken en te braden, maar ook om te gebruiken als vervanger van boter op bijvoorbeeld brood. Kokosolie is ook goed voor je huid als een bodylotion en er wordt gezegd dat je er witte tanden van krijgt doormiddel van oilpudding.

Maar er wordt gespeculeerd dat het helemaal niet goed voor je is. Op sommige websites lees je dat kokosvet allerlei goede effecten zou hebben op de gezondheid. Dit is helaas niet bewezen. Het enige wat wel zeker is: kokosvet bevat het meeste verzadigde vet van alle vetsoorten. In 100 gram zonnebloemolie zit 10,2 gram minder gezonde verzadigde vet en in olijfolie zit 14 gram verzadigd vet. Maar bij de kokosolie is het behoorlijk extreem. Namelijk in 100 gram kokosolie zit 85,2 gram verzadigd. Dat is de reden dat je kokosolie niet te vaak moet eten. Kokosolie bevat namelijk veel verzadigde vetten en deze vetten zijn bij grote hoeveelheden niet goed voor je gezondheid. Deze vetten bevinden zich bijvoorbeeld in veel snacks, zoutjes en koekjes.

Waaraan herken ik goede kokosolie?

Er zijn een aantal manieren die je in je achterhoofd kan houden tijdens het kopen van de juiste kokosolie. Gebruik de verpakking als je richtlijn. Is het plastic? Doe maar niet. Dit kan eventueel aangeven dat de olie ontgeurd en bewerkt is en dat willen we juist niet. Kokosolie die niet bewerkt is zal een lichte kokosgeur hebben, maar als je het potje opent en er komt een extreme kokosgeur tot je dan is de kans groot dat er geurstoffen zijn toegevoegd. En als laatst de prijs. Een goede kokosolie zal rond de 10-12 euro zijn, als je een kokosolie op de kop tikt voor €4 is de kans groot dat de kwaliteit veel minder is. Het negatieve effect van kokosvet op je gezondheid staat vast, terwijl eventuele positieve effecten onvoldoende bewezen zijn. De Europese Voedselveiligheidsorganisatie (EFSA) heeft daarom geen enkele gezondheidsclaim over kokosvet goedgekeurd.

Vervanger van de kokosolie
Mocht je nu denken: ik mieter overal kokosolie in en ik kan hier best wel wat variatie op gebruiken omdat anders mijn verzadigde vetten de pan uit rijzen. (hehe, de pan uit ;-)) Wat dan? Alle vloeibare plantaardige oliën zijn goed. Denk dan aan olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie en sesamolie. In deze oliën zitten minder verzadigde vetten dan in de kokosolie. Welke olie je het beste kan gebruiken voor koude gerechten of om in te bakken schrijven we binnenkort een blog over. Mocht je nou echt echt echt niet zonder kunnen (begrijpelijk)!! let erop dat het van goede kwaliteit is en een zo eerlijk en biologisch mogelijk merk. Kokosolie kan gebruikt worden in kleine mate, maar niet met én het bakken van vlees, én met het bakken van je bananenbrood of als standaard vervanger van andere bakproducten. Dus let goed op, geniet met mate!

Conclusie
Verzadigd vet hebben we allemaal nodig, in een bepaalde hoeveelheid. Het gebruiken van kokosolie zorgt ervoor dat je snel deze maximum bereikt. Zorg er dus voor dat je afwisselt met producten die verzadigde vetten bevatten.

Tip van Kir:
Als je na het lezen denkt, hé wat moet ik met die kokosolie potten die in mijn kast staan? Heel simpel maak er een haarmasker van of masseer lekker je benen ermee in, dat kan geen kwaad! Have fun!

Liefs Kirsten

  • Deel dit recept:

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.