×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Blog

Is suiker verslavend?

Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suiker activeert net als drugs, vet, maar ook mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen. Het zorgt voor afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft. Maar in tegenstelling tot bij het stoppen van alcohol of drugs gebruik krijg je bij het stoppen met suiker geen onthoudingsverschijnselen en is er niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Van verslaving aan de stof suiker kun je dus niet spreken.

Wel is het zo dat we beloond worden met een prettig gevoel als we eten, waardoor we gemotiveerd zijn om te eten. In een omgeving waarin het niet moeilijk is om aan eten te komen leidt dat soms tot meer eten dan gezond voor ons is.

Suiker is een brandstof, het eten ervan levert energie. Suiker zorgt er bijvoorbeeld voor dat je kunt denken en bewegen. Via het maag-darmkanaal komt suiker in je bloed. Vervolgens wordt het afgegeven aan hersenen en spieren.

Koolhydraten

Suikers vallen onder koolhydraten. Er is in Nederland geen officiële richtlijnen over hoeveel suiker je zou moeten binnenkrijgen, maar wel voor de hoeveelheid koolhydraten, zo’n 40 tot 70% van je energiebehoefte.

Niet te veel

Het is beter om suikerrijke producten als frisdrank, snoep en gebak te laten staan. Je kunt ze prima vervangen met producten gemakkelijke producten die veel gezonder voor je zijn. Denk aan water, groentesnacks of een belegde boterham. Zo krijg je veel minder suiker binnen.

Het helpt ook om goed op het etiket van een product te kijken. Er bestaan veel producten waaraan suiker is toegevoegd, ook als je dat niet makkelijk kunt herkennen op het etiket.

Suikervrij eten

100% suikervrij eten is onmogelijk. Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten ook suikers. En deze producten heb je nodig en passen in een gezond eetpatroon.

Zelfs als je gezond eet, krijg je dus suiker binnen en dat is helemaal niet erg. Je hoeft suiker niet te mijden en je lichaam maakt geen onderscheid tussen suikers die van nature aanwezig zijn en toegevoegde suikers.

Wat is suikervrij eten?

Als je écht suikervrij zou eten, mag je bijvoorbeeld geen fruit, mais, tomaten, melk, ontbijtgranen en brood. Sommige dieetgoeroes gebruiken de term ‘suikervrij’ om ‘geen toegevoegde suikers én zo min mogelijk koolhydraten’ aan te duiden.

Koolhydraatarme diëten

In Nederland hebben we geen richtlijn voor totaal suikers of toegevoegde suikers. Maar er zijn wel richtlijnen voor koolhydraten. Dit is de overkoepelende term voor suikers, zetmeel en voedingsvezels. De Gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt.

Koolhydraatarme diëten, zoals suikervrije diëten, zitten vaak onder de 40%, waarmee je de kans loopt op een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Zijn fruitsuikers gezonder dan gewone suikers?

In fruit zitten fruitsuikers (glucose en fructose). Toegevoegde suikers zijn suikers die fabrikanten toevoegen aan producten, of die je zelf toevoegt, bijvoorbeeld suiker of honing in je thee of yoghurt.

Net zoals bij fruit, bestaan deze suikers uit de bestanddelen glucose, fructose of een mengsel hiervan. Ook toegevoegde suikers zijn van natuurlijke oorsprong. Kristalsuiker bijvoorbeeld is afkomstig uit suikerbieten of suikerriet.

Hoe wordt suiker door het lichaam gebruikt?

Alle soorten suiker, dus ook fruitsuikers, worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Suiker wordt door het lichaam omgezet in glucose, dat wordt gebruikt voor de energievoorziening. Alle suikers bevatten ongeveer evenveel calorieën. In vloeibare suikers zoals honing of fruitstroop zitten net iets minder calorieën omdat het ook water bevat.

Eet 2 porties fruit

In fruit zitten suikers, maar ook belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels en vitamine C. Fruit is goed voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Fruit is dus gezonder dan zoete snacks die wel suikers, maar verder weinig nuttige voedingsstoffen bevatten. Daarom ook is het advies om 2 porties fruit (200 gram) per dag te eten.

Bron: www.voedingscentrum.nl
Is suiker verslavend?
  • Deel dit artikel:

Is suiker verslavend?

Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suiker activeert net als drugs, vet, maar ook mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen. Het zorgt voor afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft. Maar in tegenstelling tot bij het stoppen van alcohol of drugs gebruik krijg je bij het stoppen met suiker geen onthoudingsverschijnselen en is er niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Van verslaving aan de stof suiker kun je dus niet spreken.

Wel is het zo dat we beloond worden met een prettig gevoel als we eten, waardoor we gemotiveerd zijn om te eten. In een omgeving waarin het niet moeilijk is om aan eten te komen leidt dat soms tot meer eten dan gezond voor ons is.

Suiker is een brandstof, het eten ervan levert energie. Suiker zorgt er bijvoorbeeld voor dat je kunt denken en bewegen. Via het maag-darmkanaal komt suiker in je bloed. Vervolgens wordt het afgegeven aan hersenen en spieren.

Koolhydraten

Suikers vallen onder koolhydraten. Er is in Nederland geen officiële richtlijnen over hoeveel suiker je zou moeten binnenkrijgen, maar wel voor de hoeveelheid koolhydraten, zo’n 40 tot 70% van je energiebehoefte.

Niet te veel

Het is beter om suikerrijke producten als frisdrank, snoep en gebak te laten staan. Je kunt ze prima vervangen met producten gemakkelijke producten die veel gezonder voor je zijn. Denk aan water, groentesnacks of een belegde boterham. Zo krijg je veel minder suiker binnen.

Het helpt ook om goed op het etiket van een product te kijken. Er bestaan veel producten waaraan suiker is toegevoegd, ook als je dat niet makkelijk kunt herkennen op het etiket.

Suikervrij eten

100% suikervrij eten is onmogelijk. Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten ook suikers. En deze producten heb je nodig en passen in een gezond eetpatroon.

Zelfs als je gezond eet, krijg je dus suiker binnen en dat is helemaal niet erg. Je hoeft suiker niet te mijden en je lichaam maakt geen onderscheid tussen suikers die van nature aanwezig zijn en toegevoegde suikers.

Wat is suikervrij eten?

Als je écht suikervrij zou eten, mag je bijvoorbeeld geen fruit, mais, tomaten, melk, ontbijtgranen en brood. Sommige dieetgoeroes gebruiken de term ‘suikervrij’ om ‘geen toegevoegde suikers én zo min mogelijk koolhydraten’ aan te duiden.

Koolhydraatarme diëten

In Nederland hebben we geen richtlijn voor totaal suikers of toegevoegde suikers. Maar er zijn wel richtlijnen voor koolhydraten. Dit is de overkoepelende term voor suikers, zetmeel en voedingsvezels. De Gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt.

Koolhydraatarme diëten, zoals suikervrije diëten, zitten vaak onder de 40%, waarmee je de kans loopt op een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Zijn fruitsuikers gezonder dan gewone suikers?

In fruit zitten fruitsuikers (glucose en fructose). Toegevoegde suikers zijn suikers die fabrikanten toevoegen aan producten, of die je zelf toevoegt, bijvoorbeeld suiker of honing in je thee of yoghurt.

Net zoals bij fruit, bestaan deze suikers uit de bestanddelen glucose, fructose of een mengsel hiervan. Ook toegevoegde suikers zijn van natuurlijke oorsprong. Kristalsuiker bijvoorbeeld is afkomstig uit suikerbieten of suikerriet.

Hoe wordt suiker door het lichaam gebruikt?

Alle soorten suiker, dus ook fruitsuikers, worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Suiker wordt door het lichaam omgezet in glucose, dat wordt gebruikt voor de energievoorziening. Alle suikers bevatten ongeveer evenveel calorieën. In vloeibare suikers zoals honing of fruitstroop zitten net iets minder calorieën omdat het ook water bevat.

Eet 2 porties fruit

In fruit zitten suikers, maar ook belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels en vitamine C. Fruit is goed voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Fruit is dus gezonder dan zoete snacks die wel suikers, maar verder weinig nuttige voedingsstoffen bevatten. Daarom ook is het advies om 2 porties fruit (200 gram) per dag te eten.

Bron: www.voedingscentrum.nl
Is suiker verslavend?
  • Deel dit artikel:

Is suiker verslavend?

Er wordt wel eens beweerd dat suiker even verslavend is als drugs. Suiker activeert net als drugs, vet, maar ook mooie muziek of sporten, het beloningscentrum in je hersenen. Het zorgt voor afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft. Maar in tegenstelling tot bij het stoppen van alcohol of drugs gebruik krijg je bij het stoppen met suiker geen onthoudingsverschijnselen en is er niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Van verslaving aan de stof suiker kun je dus niet spreken.

Wel is het zo dat we beloond worden met een prettig gevoel als we eten, waardoor we gemotiveerd zijn om te eten. In een omgeving waarin het niet moeilijk is om aan eten te komen leidt dat soms tot meer eten dan gezond voor ons is.

Suiker is een brandstof, het eten ervan levert energie. Suiker zorgt er bijvoorbeeld voor dat je kunt denken en bewegen. Via het maag-darmkanaal komt suiker in je bloed. Vervolgens wordt het afgegeven aan hersenen en spieren.

Koolhydraten

Suikers vallen onder koolhydraten. Er is in Nederland geen officiële richtlijnen over hoeveel suiker je zou moeten binnenkrijgen, maar wel voor de hoeveelheid koolhydraten, zo’n 40 tot 70% van je energiebehoefte.

Niet te veel

Het is beter om suikerrijke producten als frisdrank, snoep en gebak te laten staan. Je kunt ze prima vervangen met producten gemakkelijke producten die veel gezonder voor je zijn. Denk aan water, groentesnacks of een belegde boterham. Zo krijg je veel minder suiker binnen.

Het helpt ook om goed op het etiket van een product te kijken. Er bestaan veel producten waaraan suiker is toegevoegd, ook als je dat niet makkelijk kunt herkennen op het etiket.

Suikervrij eten

100% suikervrij eten is onmogelijk. Fruit, zuivel, granen en sommige groenten bevatten ook suikers. En deze producten heb je nodig en passen in een gezond eetpatroon.

Zelfs als je gezond eet, krijg je dus suiker binnen en dat is helemaal niet erg. Je hoeft suiker niet te mijden en je lichaam maakt geen onderscheid tussen suikers die van nature aanwezig zijn en toegevoegde suikers.

Wat is suikervrij eten?

Als je écht suikervrij zou eten, mag je bijvoorbeeld geen fruit, mais, tomaten, melk, ontbijtgranen en brood. Sommige dieetgoeroes gebruiken de term ‘suikervrij’ om ‘geen toegevoegde suikers én zo min mogelijk koolhydraten’ aan te duiden.

Koolhydraatarme diëten

In Nederland hebben we geen richtlijn voor totaal suikers of toegevoegde suikers. Maar er zijn wel richtlijnen voor koolhydraten. Dit is de overkoepelende term voor suikers, zetmeel en voedingsvezels. De Gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt.

Koolhydraatarme diëten, zoals suikervrije diëten, zitten vaak onder de 40%, waarmee je de kans loopt op een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.

Zijn fruitsuikers gezonder dan gewone suikers?

In fruit zitten fruitsuikers (glucose en fructose). Toegevoegde suikers zijn suikers die fabrikanten toevoegen aan producten, of die je zelf toevoegt, bijvoorbeeld suiker of honing in je thee of yoghurt.

Net zoals bij fruit, bestaan deze suikers uit de bestanddelen glucose, fructose of een mengsel hiervan. Ook toegevoegde suikers zijn van natuurlijke oorsprong. Kristalsuiker bijvoorbeeld is afkomstig uit suikerbieten of suikerriet.

Hoe wordt suiker door het lichaam gebruikt?

Alle soorten suiker, dus ook fruitsuikers, worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Suiker wordt door het lichaam omgezet in glucose, dat wordt gebruikt voor de energievoorziening. Alle suikers bevatten ongeveer evenveel calorieën. In vloeibare suikers zoals honing of fruitstroop zitten net iets minder calorieën omdat het ook water bevat.

Eet 2 porties fruit

In fruit zitten suikers, maar ook belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels en vitamine C. Fruit is goed voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast hangt het eten van fruit samen met een lager risico op diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Fruit is dus gezonder dan zoete snacks die wel suikers, maar verder weinig nuttige voedingsstoffen bevatten. Daarom ook is het advies om 2 porties fruit (200 gram) per dag te eten.

Bron: www.voedingscentrum.nl
  • Deel dit recept:

Reageer op dit artikel

  Subscribe  
Abonneren op