×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

HELP! De decembermaand & een gezonde levensstijl tegelijk

Je bent begonnen om een betere, gezonde levensstijl aan te nemen en dan staat ineens de decembermaand voor de deur. We horen je al denken: “Tijdens de decembermaand laten we het wel gewoon even, er zijn teveel verleidingen.”

Even op een rijtje: december heeft 31 dagen, waarvan Sinterklaas 1 dag, kerst 2 dagen en oud en nieuw 2 dagen. Reken dus zo’n 4 dagen met “verleidingen”. Dan blijven er nog 27 over om gewoon lekker normaal te doen. Ervoor kiezen om dus in de decembermaand niet of minder goed bezig te zijn met je voedingspatroon is vanaf nu geen goed excuus meer! 🙂 Maar hoe doen we dat dan, rond de feestdagen bewuste keuzes maken? Je wilt natuurlijk niet al het harde werk van alle dagen om de feestdagen heen teniet doen. Volgens een onderzoek(1) gedaan in Ierland komt 25% van de mensen 1.5 kilo aan en 23% 1 kilo aan. Daarnaast eet maar liefst 47% anderhalf keer zoveel en 24% maar liefst twee keer zoveel tijdens de feestdagen. (dit zal in Nederland hoogstwaarschijnlijk gelijk liggen)

Wanneer het gaat om de feestdagen gezond en bewust in te gaan, dan is het veel handiger om een strategie achter de hand te hebben. Met alleen wilskracht is de kans op slagen minimaal. Er zijn verschillende tips en strategieën die je kunt toepassen om hoe dan ook gezond en bewust de feestdagen in te gaan. Succes krijg je door een actieplan te hebben waarmee je op gewicht kunt blijven of afvallen, zelfs tijdens de feestdagen! Hiermee is het ook eenvoudiger om het nieuwe jaar goed te beginnen. Denk bijvoorbeeld aan een cheatmeal per week. Dit betekent dat je gezond en bewust eet voor zes dagen, vervolgens mag je één dag jezelf lekker verwennen met lekkernijen. Hierdoor houd je alles mooi onder controle en is het ook iets om naar toe te leven.

Het is niet prettig om tijdens het Kerstdiner te moeten letten op wat je eet, helemaal wanneer je bent uitgenodigd kan dit voor irritatie zorgen. Uiteraard kun je altijd wel wat meer salade eten dan dessert. Echter, je kunt heel goed het Kerstdiner inplannen als je ‘’cheatmeal’’. Het mooie is dat één dag niet veel verschil maakt wanneer zes dagen gezond geweest zijn, de schade is dus minimaal. Soms kan een verhoogde calorie inname zelfs je stofwisseling een zetje in de rug geven waardoor je niet aankomt, erg handig! (Denk wel: dit is na een periode van een calorietekort) Hier zijn een aantal praktische tips zodat je de feestdagen kunt overleven zonder een paar extra centimeter rond je taille.

Tip #1: Concentreer je op wat je wel mag eten
Het is veel beter om de focus te leggen op wat je wel mag eten versus wat je niet mag eten. Tijdens de feestdagen kun je dit principe goed uittesten. Wanneer je kalkoen eet tijdens het Kerstdiner, eet dan altijd het gedeelte zonder vet, kies zoete aardappelen en laat de dressing achterwege of in kleine hoeveelheden. Neem volkorenproducten in plaats van de witte “lege calorie” variant.
Je kunt nog steeds volop genieten door wat betere voedingskeuzes te maken.

Tip #2: Niet op een lege maag
Voordat je aanschuift tijdens het feest diner, zorg ervoor dat je al wat gegeten hebt. Denk dan aan voedingsmiddeenl rijk aan vezels, dit kunnen appels zijn, schaaltje havermout of een speltbroodje met tomaten. Hierdoor heb je minder honger en is de verleiding om de chocoladetaart te laten staan gemakkelijker, of je neemt niet 3 stukken.

Tip 3: Geen groot bord vol
Wanneer je een groot bord voor je neus hebt staan zullen de porties ook automatisch groter worden. Eet langzaam en geniet, het is geen wedstrijd! Denk ook hoe je je zult voelen door eens niet te eten totdat je niks meer op kunt.

Tip 4: Start gezond
Altijd eerst gezond binnen, hierdoor is de kans op slagen vele malen groter. Begin altijd eerst met een salade of een soep voordat je met het hoofdgerecht begint. Je zult merken dat je eerder vol bent en minder van het dessert zal eten. En nooit en ook echt nooit, maaltijden overslaan, want hierdoor gaat het mis tijdens het diner.

Tip 5: Nog steeds genieten
Het is zeker niet de bedoeling dat je tijdens de feestdagen je aan een strikt vermageringsdieet houdt. Je kunt nog steeds volop genieten, maar doe het dan slim, eet eerst de salade en zorg ervoor dat je niet uitgehongerd bent.

Tip 6: Wees actief
Meestal gaat de feestdagen om het eten, je kunt ook het eten een secundaire doelstelling maken door eerst iets leuks te gaan doen. Ga naar een indoor skihal, of een lekkere wandeling maken, dan zal het eten ook beter smaken.

Tip 7: Drink voldoende water

Een glas water drinken één uur voor een maaltijd en één uur na de maaltijd helpt de spijsvertering! Veel drinken tijdens het eten is niet aan te raden, hierdoor treedt er een seintje op in je maag om meer maagsap aan te maken, dit kan ervoor zorgen dat je een opgeblazen gevoel krijgt.

Tip 8: Rustig eten en genieten

Bij te snel eten komt er te veel lucht mee in de spijsbrij, dit kan voor zuurbranden zorgen of een te vol gevoel. Eet bewust en neem de tijd, kauw tenminste 20 keer en geniet er van. De feestdagen is iets waar we allemaal naar uit kijken, door rustig te eten geniet je er ook meer van!

____________________
1 Empathy Research. Aviva Get Fit Action Plan. Research carried out December 2011

Extra hulp nodig tijdens de feestdagen om bewuste keuzes te maken en alsnog af te vallen? Meld je dan nu hier aan!

  • Deel dit artikel:

HELP! De decembermaand & een gezonde levensstijl tegelijk

Je bent begonnen om een betere, gezonde levensstijl aan te nemen en dan staat ineens de decembermaand voor de deur. We horen je al denken: “Tijdens de decembermaand laten we het wel gewoon even, er zijn teveel verleidingen.”

Even op een rijtje: december heeft 31 dagen, waarvan Sinterklaas 1 dag, kerst 2 dagen en oud en nieuw 2 dagen. Reken dus zo’n 4 dagen met “verleidingen”. Dan blijven er nog 27 over om gewoon lekker normaal te doen. Ervoor kiezen om dus in de decembermaand niet of minder goed bezig te zijn met je voedingspatroon is vanaf nu geen goed excuus meer! 🙂 Maar hoe doen we dat dan, rond de feestdagen bewuste keuzes maken? Je wilt natuurlijk niet al het harde werk van alle dagen om de feestdagen heen teniet doen. Volgens een onderzoek(1) gedaan in Ierland komt 25% van de mensen 1.5 kilo aan en 23% 1 kilo aan. Daarnaast eet maar liefst 47% anderhalf keer zoveel en 24% maar liefst twee keer zoveel tijdens de feestdagen. (dit zal in Nederland hoogstwaarschijnlijk gelijk liggen)

Wanneer het gaat om de feestdagen gezond en bewust in te gaan, dan is het veel handiger om een strategie achter de hand te hebben. Met alleen wilskracht is de kans op slagen minimaal. Er zijn verschillende tips en strategieën die je kunt toepassen om hoe dan ook gezond en bewust de feestdagen in te gaan. Succes krijg je door een actieplan te hebben waarmee je op gewicht kunt blijven of afvallen, zelfs tijdens de feestdagen! Hiermee is het ook eenvoudiger om het nieuwe jaar goed te beginnen. Denk bijvoorbeeld aan een cheatmeal per week. Dit betekent dat je gezond en bewust eet voor zes dagen, vervolgens mag je één dag jezelf lekker verwennen met lekkernijen. Hierdoor houd je alles mooi onder controle en is het ook iets om naar toe te leven.

Het is niet prettig om tijdens het Kerstdiner te moeten letten op wat je eet, helemaal wanneer je bent uitgenodigd kan dit voor irritatie zorgen. Uiteraard kun je altijd wel wat meer salade eten dan dessert. Echter, je kunt heel goed het Kerstdiner inplannen als je ‘’cheatmeal’’. Het mooie is dat één dag niet veel verschil maakt wanneer zes dagen gezond geweest zijn, de schade is dus minimaal. Soms kan een verhoogde calorie inname zelfs je stofwisseling een zetje in de rug geven waardoor je niet aankomt, erg handig! (Denk wel: dit is na een periode van een calorietekort) Hier zijn een aantal praktische tips zodat je de feestdagen kunt overleven zonder een paar extra centimeter rond je taille.

Tip #1: Concentreer je op wat je wel mag eten
Het is veel beter om de focus te leggen op wat je wel mag eten versus wat je niet mag eten. Tijdens de feestdagen kun je dit principe goed uittesten. Wanneer je kalkoen eet tijdens het Kerstdiner, eet dan altijd het gedeelte zonder vet, kies zoete aardappelen en laat de dressing achterwege of in kleine hoeveelheden. Neem volkorenproducten in plaats van de witte “lege calorie” variant.
Je kunt nog steeds volop genieten door wat betere voedingskeuzes te maken.

Tip #2: Niet op een lege maag
Voordat je aanschuift tijdens het feest diner, zorg ervoor dat je al wat gegeten hebt. Denk dan aan voedingsmiddeenl rijk aan vezels, dit kunnen appels zijn, schaaltje havermout of een speltbroodje met tomaten. Hierdoor heb je minder honger en is de verleiding om de chocoladetaart te laten staan gemakkelijker, of je neemt niet 3 stukken.

Tip 3: Geen groot bord vol
Wanneer je een groot bord voor je neus hebt staan zullen de porties ook automatisch groter worden. Eet langzaam en geniet, het is geen wedstrijd! Denk ook hoe je je zult voelen door eens niet te eten totdat je niks meer op kunt.

Tip 4: Start gezond
Altijd eerst gezond binnen, hierdoor is de kans op slagen vele malen groter. Begin altijd eerst met een salade of een soep voordat je met het hoofdgerecht begint. Je zult merken dat je eerder vol bent en minder van het dessert zal eten. En nooit en ook echt nooit, maaltijden overslaan, want hierdoor gaat het mis tijdens het diner.

Tip 5: Nog steeds genieten
Het is zeker niet de bedoeling dat je tijdens de feestdagen je aan een strikt vermageringsdieet houdt. Je kunt nog steeds volop genieten, maar doe het dan slim, eet eerst de salade en zorg ervoor dat je niet uitgehongerd bent.

Tip 6: Wees actief
Meestal gaat de feestdagen om het eten, je kunt ook het eten een secundaire doelstelling maken door eerst iets leuks te gaan doen. Ga naar een indoor skihal, of een lekkere wandeling maken, dan zal het eten ook beter smaken.

Tip 7: Drink voldoende water

Een glas water drinken één uur voor een maaltijd en één uur na de maaltijd helpt de spijsvertering! Veel drinken tijdens het eten is niet aan te raden, hierdoor treedt er een seintje op in je maag om meer maagsap aan te maken, dit kan ervoor zorgen dat je een opgeblazen gevoel krijgt.

Tip 8: Rustig eten en genieten

Bij te snel eten komt er te veel lucht mee in de spijsbrij, dit kan voor zuurbranden zorgen of een te vol gevoel. Eet bewust en neem de tijd, kauw tenminste 20 keer en geniet er van. De feestdagen is iets waar we allemaal naar uit kijken, door rustig te eten geniet je er ook meer van!

____________________
1 Empathy Research. Aviva Get Fit Action Plan. Research carried out December 2011

Extra hulp nodig tijdens de feestdagen om bewuste keuzes te maken en alsnog af te vallen? Meld je dan nu hier aan!

  • Deel dit artikel:

HELP! De decembermaand & een gezonde levensstijl tegelijk

Je bent begonnen om een betere, gezonde levensstijl aan te nemen en dan staat ineens de decembermaand voor de deur. We horen je al denken: “Tijdens de decembermaand laten we het wel gewoon even, er zijn teveel verleidingen.”

Even op een rijtje: december heeft 31 dagen, waarvan Sinterklaas 1 dag, kerst 2 dagen en oud en nieuw 2 dagen. Reken dus zo’n 4 dagen met “verleidingen”. Dan blijven er nog 27 over om gewoon lekker normaal te doen. Ervoor kiezen om dus in de decembermaand niet of minder goed bezig te zijn met je voedingspatroon is vanaf nu geen goed excuus meer! 🙂 Maar hoe doen we dat dan, rond de feestdagen bewuste keuzes maken? Je wilt natuurlijk niet al het harde werk van alle dagen om de feestdagen heen teniet doen. Volgens een onderzoek(1) gedaan in Ierland komt 25% van de mensen 1.5 kilo aan en 23% 1 kilo aan. Daarnaast eet maar liefst 47% anderhalf keer zoveel en 24% maar liefst twee keer zoveel tijdens de feestdagen. (dit zal in Nederland hoogstwaarschijnlijk gelijk liggen)

Wanneer het gaat om de feestdagen gezond en bewust in te gaan, dan is het veel handiger om een strategie achter de hand te hebben. Met alleen wilskracht is de kans op slagen minimaal. Er zijn verschillende tips en strategieën die je kunt toepassen om hoe dan ook gezond en bewust de feestdagen in te gaan. Succes krijg je door een actieplan te hebben waarmee je op gewicht kunt blijven of afvallen, zelfs tijdens de feestdagen! Hiermee is het ook eenvoudiger om het nieuwe jaar goed te beginnen. Denk bijvoorbeeld aan een cheatmeal per week. Dit betekent dat je gezond en bewust eet voor zes dagen, vervolgens mag je één dag jezelf lekker verwennen met lekkernijen. Hierdoor houd je alles mooi onder controle en is het ook iets om naar toe te leven.

Het is niet prettig om tijdens het Kerstdiner te moeten letten op wat je eet, helemaal wanneer je bent uitgenodigd kan dit voor irritatie zorgen. Uiteraard kun je altijd wel wat meer salade eten dan dessert. Echter, je kunt heel goed het Kerstdiner inplannen als je ‘’cheatmeal’’. Het mooie is dat één dag niet veel verschil maakt wanneer zes dagen gezond geweest zijn, de schade is dus minimaal. Soms kan een verhoogde calorie inname zelfs je stofwisseling een zetje in de rug geven waardoor je niet aankomt, erg handig! (Denk wel: dit is na een periode van een calorietekort) Hier zijn een aantal praktische tips zodat je de feestdagen kunt overleven zonder een paar extra centimeter rond je taille.

Tip #1: Concentreer je op wat je wel mag eten
Het is veel beter om de focus te leggen op wat je wel mag eten versus wat je niet mag eten. Tijdens de feestdagen kun je dit principe goed uittesten. Wanneer je kalkoen eet tijdens het Kerstdiner, eet dan altijd het gedeelte zonder vet, kies zoete aardappelen en laat de dressing achterwege of in kleine hoeveelheden. Neem volkorenproducten in plaats van de witte “lege calorie” variant.
Je kunt nog steeds volop genieten door wat betere voedingskeuzes te maken.

Tip #2: Niet op een lege maag
Voordat je aanschuift tijdens het feest diner, zorg ervoor dat je al wat gegeten hebt. Denk dan aan voedingsmiddeenl rijk aan vezels, dit kunnen appels zijn, schaaltje havermout of een speltbroodje met tomaten. Hierdoor heb je minder honger en is de verleiding om de chocoladetaart te laten staan gemakkelijker, of je neemt niet 3 stukken.

Tip 3: Geen groot bord vol
Wanneer je een groot bord voor je neus hebt staan zullen de porties ook automatisch groter worden. Eet langzaam en geniet, het is geen wedstrijd! Denk ook hoe je je zult voelen door eens niet te eten totdat je niks meer op kunt.

Tip 4: Start gezond
Altijd eerst gezond binnen, hierdoor is de kans op slagen vele malen groter. Begin altijd eerst met een salade of een soep voordat je met het hoofdgerecht begint. Je zult merken dat je eerder vol bent en minder van het dessert zal eten. En nooit en ook echt nooit, maaltijden overslaan, want hierdoor gaat het mis tijdens het diner.

Tip 5: Nog steeds genieten
Het is zeker niet de bedoeling dat je tijdens de feestdagen je aan een strikt vermageringsdieet houdt. Je kunt nog steeds volop genieten, maar doe het dan slim, eet eerst de salade en zorg ervoor dat je niet uitgehongerd bent.

Tip 6: Wees actief
Meestal gaat de feestdagen om het eten, je kunt ook het eten een secundaire doelstelling maken door eerst iets leuks te gaan doen. Ga naar een indoor skihal, of een lekkere wandeling maken, dan zal het eten ook beter smaken.

Tip 7: Drink voldoende water

Een glas water drinken één uur voor een maaltijd en één uur na de maaltijd helpt de spijsvertering! Veel drinken tijdens het eten is niet aan te raden, hierdoor treedt er een seintje op in je maag om meer maagsap aan te maken, dit kan ervoor zorgen dat je een opgeblazen gevoel krijgt.

Tip 8: Rustig eten en genieten

Bij te snel eten komt er te veel lucht mee in de spijsbrij, dit kan voor zuurbranden zorgen of een te vol gevoel. Eet bewust en neem de tijd, kauw tenminste 20 keer en geniet er van. De feestdagen is iets waar we allemaal naar uit kijken, door rustig te eten geniet je er ook meer van!

____________________
1 Empathy Research. Aviva Get Fit Action Plan. Research carried out December 2011

Extra hulp nodig tijdens de feestdagen om bewuste keuzes te maken en alsnog af te vallen? Meld je dan nu hier aan!

  • Deel dit recept:

Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.