×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Blog

Is veganistisch of vegetarisch eten gezonder?

Veganistisch of vegetarisch eten is een ‘hot topic’. Bijna overal in Nederland schieten vleesloze restaurants als paddenstoelen uit de grond. Veganisme is hip, of beter gezegd ‘vegan’ is hip. Want dat is volgens Google de term die de afgelopen vijf jaar in Nederland vaker als zoekterm is gebruikt dan gewoon ‘veganisme’. Maar is het per definitie nou ook gezonder om vegetarisch, of veganistisch te eten?

Astrid Postma van het Voedingscentrum zegt dat veganisten en vegetariërs over het algemeen gezonder zijn dan niet-veganisten/vegetariërs. Ze lopen minder risico op hart- en vaatziekten. Maar dat is volgens haar niet toe te schrijven aan het veganistische/vegetariërs eten.

Het hangt namelijk samen met het feit dat deze groep vaker gezonder leeft: ze roken minder en bewegen meer. Daarom is het moeilijk wetenschappelijk vast te stellen of het vegan-voedingspatroon zo’n grote rol speelt.

Ook Saraï Pannekoek, veganist, vlogger en diëtist, vindt dat veel vegans een verkeerd eetpatroon hebben. “Het is nu een enorme hype, maar veel mensen doen het niet goed. Neem die hippe veganistische eettentjes. Die zijn leuk, maar krijg je ook genoeg voedingsstoffen binnen?”

Veganisten en vegetariërs kunnen een tekort oplopen aan: eiwitten, ijzer vitamine B12 en jodium. “Als je langdurig onvoldoende eiwit eet, dan breekt je lichaam spieren af. Dat zijn juist de verbrandingsmotoren van je lichaam”, vertelt Postma.
“Een B12-tekort kan gevolgen hebben voor je zenuwstelsel. En jodium is bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen belangrijk om hun baby goed te laten groeien.”

Gezondverstand

Ze ziet een verschil tussen de vegans en vegetariërs van vroeger en en die van nu. “Veganisten waren altijd goed geïnformeerd. Maar sinds het hip is geworden zien we wel vaker problemen. Er zijn nog te veel zogenaamde goeroes die misinformatie verspreiden.”
Je hoort en leest bijvoorbeeld dat je heel makkelijk calcium kunt halen uit noten. Dat klopt, maar dan moet je extreem veel noten eten. Dat geldt ook voor spinazie, daar moet je kilo’s van eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.
Het is vooral belangrijk om de goede dingen te halen uit het veganisme, bijvoorbeeld het eten van veel groente. Die bewustwording is belangrijk. Maar verder moeten we ons nuchtere en boerenverstand blijven gebruiken.

Conclusie

Als je meer plantaardig en minder dierlijk voedsel eet, dan is dat positief voor je gezondheid en het milieu. Maar een vegetarisch of veganistisch eetpatroon is niet automatisch het meest gezond of duurzaam. Pak dit dan ook verstandig aan en laat je informeren door betrouwbare sites of deskundige.

Wil jij verantwoord beginnen aan een levensstijl zonder dierlijke producten? Schrijf je dan hier in, en start direct met jouw plan.

Twijfel je nog en wil je vrijblijvend meer informatie ontvangen over welk plan het beste bij jou past? Stuur dan gerust een berichtje of een e-mail.

 

 

Is veganistisch of vegetarisch eten gezonder?
  • Deel dit artikel:

Is veganistisch of vegetarisch eten gezonder?

Veganistisch of vegetarisch eten is een ‘hot topic’. Bijna overal in Nederland schieten vleesloze restaurants als paddenstoelen uit de grond. Veganisme is hip, of beter gezegd ‘vegan’ is hip. Want dat is volgens Google de term die de afgelopen vijf jaar in Nederland vaker als zoekterm is gebruikt dan gewoon ‘veganisme’. Maar is het per definitie nou ook gezonder om vegetarisch, of veganistisch te eten?

Astrid Postma van het Voedingscentrum zegt dat veganisten en vegetariërs over het algemeen gezonder zijn dan niet-veganisten/vegetariërs. Ze lopen minder risico op hart- en vaatziekten. Maar dat is volgens haar niet toe te schrijven aan het veganistische/vegetariërs eten.

Het hangt namelijk samen met het feit dat deze groep vaker gezonder leeft: ze roken minder en bewegen meer. Daarom is het moeilijk wetenschappelijk vast te stellen of het vegan-voedingspatroon zo’n grote rol speelt.

Ook Saraï Pannekoek, veganist, vlogger en diëtist, vindt dat veel vegans een verkeerd eetpatroon hebben. “Het is nu een enorme hype, maar veel mensen doen het niet goed. Neem die hippe veganistische eettentjes. Die zijn leuk, maar krijg je ook genoeg voedingsstoffen binnen?”

Veganisten en vegetariërs kunnen een tekort oplopen aan: eiwitten, ijzer vitamine B12 en jodium. “Als je langdurig onvoldoende eiwit eet, dan breekt je lichaam spieren af. Dat zijn juist de verbrandingsmotoren van je lichaam”, vertelt Postma.
“Een B12-tekort kan gevolgen hebben voor je zenuwstelsel. En jodium is bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen belangrijk om hun baby goed te laten groeien.”

Gezondverstand

Ze ziet een verschil tussen de vegans en vegetariërs van vroeger en en die van nu. “Veganisten waren altijd goed geïnformeerd. Maar sinds het hip is geworden zien we wel vaker problemen. Er zijn nog te veel zogenaamde goeroes die misinformatie verspreiden.”
Je hoort en leest bijvoorbeeld dat je heel makkelijk calcium kunt halen uit noten. Dat klopt, maar dan moet je extreem veel noten eten. Dat geldt ook voor spinazie, daar moet je kilo’s van eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.
Het is vooral belangrijk om de goede dingen te halen uit het veganisme, bijvoorbeeld het eten van veel groente. Die bewustwording is belangrijk. Maar verder moeten we ons nuchtere en boerenverstand blijven gebruiken.

Conclusie

Als je meer plantaardig en minder dierlijk voedsel eet, dan is dat positief voor je gezondheid en het milieu. Maar een vegetarisch of veganistisch eetpatroon is niet automatisch het meest gezond of duurzaam. Pak dit dan ook verstandig aan en laat je informeren door betrouwbare sites of deskundige.

Wil jij verantwoord beginnen aan een levensstijl zonder dierlijke producten? Schrijf je dan hier in, en start direct met jouw plan.

Twijfel je nog en wil je vrijblijvend meer informatie ontvangen over welk plan het beste bij jou past? Stuur dan gerust een berichtje of een e-mail.

 

 

Is veganistisch of vegetarisch eten gezonder?
  • Deel dit artikel:

Is veganistisch of vegetarisch eten gezonder?

Veganistisch of vegetarisch eten is een ‘hot topic’. Bijna overal in Nederland schieten vleesloze restaurants als paddenstoelen uit de grond. Veganisme is hip, of beter gezegd ‘vegan’ is hip. Want dat is volgens Google de term die de afgelopen vijf jaar in Nederland vaker als zoekterm is gebruikt dan gewoon ‘veganisme’. Maar is het per definitie nou ook gezonder om vegetarisch, of veganistisch te eten?

Astrid Postma van het Voedingscentrum zegt dat veganisten en vegetariërs over het algemeen gezonder zijn dan niet-veganisten/vegetariërs. Ze lopen minder risico op hart- en vaatziekten. Maar dat is volgens haar niet toe te schrijven aan het veganistische/vegetariërs eten.

Het hangt namelijk samen met het feit dat deze groep vaker gezonder leeft: ze roken minder en bewegen meer. Daarom is het moeilijk wetenschappelijk vast te stellen of het vegan-voedingspatroon zo’n grote rol speelt.

Ook Saraï Pannekoek, veganist, vlogger en diëtist, vindt dat veel vegans een verkeerd eetpatroon hebben. “Het is nu een enorme hype, maar veel mensen doen het niet goed. Neem die hippe veganistische eettentjes. Die zijn leuk, maar krijg je ook genoeg voedingsstoffen binnen?”

Veganisten en vegetariërs kunnen een tekort oplopen aan: eiwitten, ijzer vitamine B12 en jodium. “Als je langdurig onvoldoende eiwit eet, dan breekt je lichaam spieren af. Dat zijn juist de verbrandingsmotoren van je lichaam”, vertelt Postma.
“Een B12-tekort kan gevolgen hebben voor je zenuwstelsel. En jodium is bijvoorbeeld voor zwangere vrouwen belangrijk om hun baby goed te laten groeien.”

Gezondverstand

Ze ziet een verschil tussen de vegans en vegetariërs van vroeger en en die van nu. “Veganisten waren altijd goed geïnformeerd. Maar sinds het hip is geworden zien we wel vaker problemen. Er zijn nog te veel zogenaamde goeroes die misinformatie verspreiden.”
Je hoort en leest bijvoorbeeld dat je heel makkelijk calcium kunt halen uit noten. Dat klopt, maar dan moet je extreem veel noten eten. Dat geldt ook voor spinazie, daar moet je kilo’s van eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.
Het is vooral belangrijk om de goede dingen te halen uit het veganisme, bijvoorbeeld het eten van veel groente. Die bewustwording is belangrijk. Maar verder moeten we ons nuchtere en boerenverstand blijven gebruiken.

Conclusie

Als je meer plantaardig en minder dierlijk voedsel eet, dan is dat positief voor je gezondheid en het milieu. Maar een vegetarisch of veganistisch eetpatroon is niet automatisch het meest gezond of duurzaam. Pak dit dan ook verstandig aan en laat je informeren door betrouwbare sites of deskundige.

Wil jij verantwoord beginnen aan een levensstijl zonder dierlijke producten? Schrijf je dan hier in, en start direct met jouw plan.

Twijfel je nog en wil je vrijblijvend meer informatie ontvangen over welk plan het beste bij jou past? Stuur dan gerust een berichtje of een e-mail.

 

 

  • Deel dit recept:

Reageer op dit artikel

  Subscribe  
Abonneren op