×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Blog

Gezonde werkomgeving

Is een gezonde werkomgeving iets wat alleen door een werkgever wordt bepaald of heb je als medewerker hier ook invloed op? Hoe kan je op een eenvoudige manier de werkplek iets gezonder maken zonder dat het duizenden euro’s hoeft te kosten? Lees het in onderstaand artikel!

De mens, en met name de hersenen willen van nature zo min mogelijk energie verspillen. Dit kan je eenvoudig zien aan het feit dat mensen vaak liever de auto bijna in de winkel parkeren dan een straatje verderop, of dat de meeste mensen de roltrap pakken in plaats van de trap. En dit is vanuit het overlevingsmechanisme natuurlijk top, want je wilt niet dat je lichaam straks geen energie meer heeft om achter de mammoet aan te rennen. Of wacht nee die zijn er niet meer, hmm, oké genoeg energie om op de scooter naar de winkel te gaan dan? Pizza te bestellen misschien?

Vanuit ons oerinstinct is onze natuurlijke manier van denken over energieverbruik niet veranderd maar ziet ons leven er in de 21eeeuw wel erg anders uit. Nu hebben we een overvloed aan eten. Dat betekent ook dat je voor de gezondheid en welzijn van jezelf, anders tegen bewegen moet aankijken dan dat onze voorouders dat deden. De welvaart heeft ons veel voordelen gebracht zoals veel automatisering, maar er kleven ook wel degelijk nadelen aan vast, zoals de wel bekende welvaartsziekten: diabetes, obesitas, hart en vaatziekten en kanker. Dit zijn ziekten die niet van de een op de andere dag komen binnenwaaien maar langzamerhand zijn ontstaan. En als je er over nadenkt, is het ook niet heel verrassend als de enige vorm van beweging de wandeling naar de koffieautomaat is. (Maar dan wel voor een latte macchiato, met extra suiker, anders is de koffie niet te … je snapt het idee ;)).

Werkgever
De werkgever heeft een belangrijke bijdrage aan het verzorgen van een gezonde werkomgeving voor zijn personeel. Een eenvoudig en belangrijk onderwerp die de werkgever kan aanpakken, is het onder de aandacht brengen van meer water drinken. Maar hij/zij kan je niet dwingen meer te bewegen. Moet je iets bespreken op je werk, neem dan de trap naar de andere verdieping en drink er een glaasje water bij. Dit is al een win win situatie!

Zittend beroep
Een zittend beroep, hoe ongezond is dat eigenlijk? Een kwart van de Nederlanders zit meer dan 8,5 uur per dag en dan hebben we het niet over op de spinningbike ;). Uit onderzoek van University Of Leicester onder bijna 800.000 personen is gebleken dat de mensen die het langst zaten op een dag, meer dan 2 keer zoveel kans hebben op diabetes en bijna 2,5 keer zoveel risico op hart- en vaatziekten. Wat is dan het langst? Mensen die dagelijks 8 tot 11 uur zitten hebben 15% meer kans om binnen 3 jaar te overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Dit stelt Hidde van der Ploeg, onderzoeker bij het VU medisch centrum.

Werkgevers hebben hierin een belangrijke taak, wat betreft bewustwording en faciliteren want de zelfdenkende medewerker laat zich niet dwingen maar met een beetje bewustwording, willen de meeste medewerkers wel een poging wagen. Er zitten meer voordelen aan het bewegen dan alleen een beetje fit zijn en voorkomen van welvaartziekten. Mensen die meer bewegen hebben een betere focus, kunnen zich beter concentreren en hebben meer plezier in hun werk. De verklaring hiervoor ligt redelijk voor de hand, dit komt omdat er door meer bewegen ook een betere bloedtoevoer is naar de hersenen (hoe makkelijk kan het zijn).

Daarbij zorgt bewegen er ook voor dat je niet blijft hangen in je hoofd, mensen die te veel en te lang achter elkaar blijven zitten hebben een grotere kans op een burn-out of een depressie.

Wat is de norm?

De beweegrichtlijnen 2017 geven aan dat het belangrijk is om elke week minstens 2,5 uur matig intensief te bewegen. Hier komt ook naar voren dat krachttraining, gericht op de versterking van spier- en botweefsel essentieel is, vooral voor oudere mensen. Gelukkig heeft de moderne tijd ook genoeg mogelijkheden om ons te helpen en te herinneren aan het feit dat wij moeten bewegen. Dit kan via één van de vele apps op de smartphone of er kan een simpel hulpprogramma op de pc gezet worden die je eraan herinnert om bepaalde momenten even de computer met rust te laten en een kleine simpele oefening te doen.

Hier een paar goede tips die je kunnen helpen bij een gezondere werkomgeving:

  • Gebruik een app die je gezondheid in de gaten houdt, bijvoorbeeld Samsung Health of Google Fit. (Werknemer)
  • Kies voor een trap als dat kan, dit kan je ook langzaam uitbreiden. (Werknemer)
  • Eet je broodje terwijl je een wandeling maakt. (Werknemer)
  • Vergader staand. (Werknemer en -gever)
  • Ga fietsen of lopen en indien mogelijk, gebruik de auto alleen voor de onmogelijke andere momenten. (Werknemer en -gever)
  • Faciliteer de mogelijkheden om te sporten of een yogales te volgen. (Werkgever)
  • Creëer bewustwording. (Werknemer en -gever)
  • Drink genoeg water. (Werknemer)
  • Planten hebben een heilzaam effect in een kantooromgeving. Het is bewezen dat planten zorgen voor meer zuurstof, verhoogde creativiteit en productiviteit. Door de helende werking gaat het ziekteverzuim om laag. Daarnaast zorgen planten ook voor een prettige sfeer in de ruimte. Geen reden om ze niet vandaag nog neer te zetten!

Conclusie

Een betere gezondheid begint bij je zelf (lekker cliché) maar dit klopt wel. Of je nu een werkgever of werknemer bent, je kan zelf heel veel eenvoudige stappen zetten om beter aan jou/jullie gezondheid te werken.

Wil je meer hierover weten maak dan vrijblijvend kennis met de coaches van Health & Co

 

 

 

 

Gezonde werkomgeving
  • Deel dit artikel:

Gezonde werkomgeving

Is een gezonde werkomgeving iets wat alleen door een werkgever wordt bepaald of heb je als medewerker hier ook invloed op? Hoe kan je op een eenvoudige manier de werkplek iets gezonder maken zonder dat het duizenden euro’s hoeft te kosten? Lees het in onderstaand artikel!

De mens, en met name de hersenen willen van nature zo min mogelijk energie verspillen. Dit kan je eenvoudig zien aan het feit dat mensen vaak liever de auto bijna in de winkel parkeren dan een straatje verderop, of dat de meeste mensen de roltrap pakken in plaats van de trap. En dit is vanuit het overlevingsmechanisme natuurlijk top, want je wilt niet dat je lichaam straks geen energie meer heeft om achter de mammoet aan te rennen. Of wacht nee die zijn er niet meer, hmm, oké genoeg energie om op de scooter naar de winkel te gaan dan? Pizza te bestellen misschien?

Vanuit ons oerinstinct is onze natuurlijke manier van denken over energieverbruik niet veranderd maar ziet ons leven er in de 21eeeuw wel erg anders uit. Nu hebben we een overvloed aan eten. Dat betekent ook dat je voor de gezondheid en welzijn van jezelf, anders tegen bewegen moet aankijken dan dat onze voorouders dat deden. De welvaart heeft ons veel voordelen gebracht zoals veel automatisering, maar er kleven ook wel degelijk nadelen aan vast, zoals de wel bekende welvaartsziekten: diabetes, obesitas, hart en vaatziekten en kanker. Dit zijn ziekten die niet van de een op de andere dag komen binnenwaaien maar langzamerhand zijn ontstaan. En als je er over nadenkt, is het ook niet heel verrassend als de enige vorm van beweging de wandeling naar de koffieautomaat is. (Maar dan wel voor een latte macchiato, met extra suiker, anders is de koffie niet te … je snapt het idee ;)).

Werkgever
De werkgever heeft een belangrijke bijdrage aan het verzorgen van een gezonde werkomgeving voor zijn personeel. Een eenvoudig en belangrijk onderwerp die de werkgever kan aanpakken, is het onder de aandacht brengen van meer water drinken. Maar hij/zij kan je niet dwingen meer te bewegen. Moet je iets bespreken op je werk, neem dan de trap naar de andere verdieping en drink er een glaasje water bij. Dit is al een win win situatie!

Zittend beroep
Een zittend beroep, hoe ongezond is dat eigenlijk? Een kwart van de Nederlanders zit meer dan 8,5 uur per dag en dan hebben we het niet over op de spinningbike ;). Uit onderzoek van University Of Leicester onder bijna 800.000 personen is gebleken dat de mensen die het langst zaten op een dag, meer dan 2 keer zoveel kans hebben op diabetes en bijna 2,5 keer zoveel risico op hart- en vaatziekten. Wat is dan het langst? Mensen die dagelijks 8 tot 11 uur zitten hebben 15% meer kans om binnen 3 jaar te overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Dit stelt Hidde van der Ploeg, onderzoeker bij het VU medisch centrum.

Werkgevers hebben hierin een belangrijke taak, wat betreft bewustwording en faciliteren want de zelfdenkende medewerker laat zich niet dwingen maar met een beetje bewustwording, willen de meeste medewerkers wel een poging wagen. Er zitten meer voordelen aan het bewegen dan alleen een beetje fit zijn en voorkomen van welvaartziekten. Mensen die meer bewegen hebben een betere focus, kunnen zich beter concentreren en hebben meer plezier in hun werk. De verklaring hiervoor ligt redelijk voor de hand, dit komt omdat er door meer bewegen ook een betere bloedtoevoer is naar de hersenen (hoe makkelijk kan het zijn).

Daarbij zorgt bewegen er ook voor dat je niet blijft hangen in je hoofd, mensen die te veel en te lang achter elkaar blijven zitten hebben een grotere kans op een burn-out of een depressie.

Wat is de norm?

De beweegrichtlijnen 2017 geven aan dat het belangrijk is om elke week minstens 2,5 uur matig intensief te bewegen. Hier komt ook naar voren dat krachttraining, gericht op de versterking van spier- en botweefsel essentieel is, vooral voor oudere mensen. Gelukkig heeft de moderne tijd ook genoeg mogelijkheden om ons te helpen en te herinneren aan het feit dat wij moeten bewegen. Dit kan via één van de vele apps op de smartphone of er kan een simpel hulpprogramma op de pc gezet worden die je eraan herinnert om bepaalde momenten even de computer met rust te laten en een kleine simpele oefening te doen.

Hier een paar goede tips die je kunnen helpen bij een gezondere werkomgeving:

  • Gebruik een app die je gezondheid in de gaten houdt, bijvoorbeeld Samsung Health of Google Fit. (Werknemer)
  • Kies voor een trap als dat kan, dit kan je ook langzaam uitbreiden. (Werknemer)
  • Eet je broodje terwijl je een wandeling maakt. (Werknemer)
  • Vergader staand. (Werknemer en -gever)
  • Ga fietsen of lopen en indien mogelijk, gebruik de auto alleen voor de onmogelijke andere momenten. (Werknemer en -gever)
  • Faciliteer de mogelijkheden om te sporten of een yogales te volgen. (Werkgever)
  • Creëer bewustwording. (Werknemer en -gever)
  • Drink genoeg water. (Werknemer)
  • Planten hebben een heilzaam effect in een kantooromgeving. Het is bewezen dat planten zorgen voor meer zuurstof, verhoogde creativiteit en productiviteit. Door de helende werking gaat het ziekteverzuim om laag. Daarnaast zorgen planten ook voor een prettige sfeer in de ruimte. Geen reden om ze niet vandaag nog neer te zetten!

Conclusie

Een betere gezondheid begint bij je zelf (lekker cliché) maar dit klopt wel. Of je nu een werkgever of werknemer bent, je kan zelf heel veel eenvoudige stappen zetten om beter aan jou/jullie gezondheid te werken.

Wil je meer hierover weten maak dan vrijblijvend kennis met de coaches van Health & Co

 

 

 

 

Gezonde werkomgeving
  • Deel dit artikel:

Gezonde werkomgeving

Is een gezonde werkomgeving iets wat alleen door een werkgever wordt bepaald of heb je als medewerker hier ook invloed op? Hoe kan je op een eenvoudige manier de werkplek iets gezonder maken zonder dat het duizenden euro’s hoeft te kosten? Lees het in onderstaand artikel!

De mens, en met name de hersenen willen van nature zo min mogelijk energie verspillen. Dit kan je eenvoudig zien aan het feit dat mensen vaak liever de auto bijna in de winkel parkeren dan een straatje verderop, of dat de meeste mensen de roltrap pakken in plaats van de trap. En dit is vanuit het overlevingsmechanisme natuurlijk top, want je wilt niet dat je lichaam straks geen energie meer heeft om achter de mammoet aan te rennen. Of wacht nee die zijn er niet meer, hmm, oké genoeg energie om op de scooter naar de winkel te gaan dan? Pizza te bestellen misschien?

Vanuit ons oerinstinct is onze natuurlijke manier van denken over energieverbruik niet veranderd maar ziet ons leven er in de 21eeeuw wel erg anders uit. Nu hebben we een overvloed aan eten. Dat betekent ook dat je voor de gezondheid en welzijn van jezelf, anders tegen bewegen moet aankijken dan dat onze voorouders dat deden. De welvaart heeft ons veel voordelen gebracht zoals veel automatisering, maar er kleven ook wel degelijk nadelen aan vast, zoals de wel bekende welvaartsziekten: diabetes, obesitas, hart en vaatziekten en kanker. Dit zijn ziekten die niet van de een op de andere dag komen binnenwaaien maar langzamerhand zijn ontstaan. En als je er over nadenkt, is het ook niet heel verrassend als de enige vorm van beweging de wandeling naar de koffieautomaat is. (Maar dan wel voor een latte macchiato, met extra suiker, anders is de koffie niet te … je snapt het idee ;)).

Werkgever
De werkgever heeft een belangrijke bijdrage aan het verzorgen van een gezonde werkomgeving voor zijn personeel. Een eenvoudig en belangrijk onderwerp die de werkgever kan aanpakken, is het onder de aandacht brengen van meer water drinken. Maar hij/zij kan je niet dwingen meer te bewegen. Moet je iets bespreken op je werk, neem dan de trap naar de andere verdieping en drink er een glaasje water bij. Dit is al een win win situatie!

Zittend beroep
Een zittend beroep, hoe ongezond is dat eigenlijk? Een kwart van de Nederlanders zit meer dan 8,5 uur per dag en dan hebben we het niet over op de spinningbike ;). Uit onderzoek van University Of Leicester onder bijna 800.000 personen is gebleken dat de mensen die het langst zaten op een dag, meer dan 2 keer zoveel kans hebben op diabetes en bijna 2,5 keer zoveel risico op hart- en vaatziekten. Wat is dan het langst? Mensen die dagelijks 8 tot 11 uur zitten hebben 15% meer kans om binnen 3 jaar te overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Dit stelt Hidde van der Ploeg, onderzoeker bij het VU medisch centrum.

Werkgevers hebben hierin een belangrijke taak, wat betreft bewustwording en faciliteren want de zelfdenkende medewerker laat zich niet dwingen maar met een beetje bewustwording, willen de meeste medewerkers wel een poging wagen. Er zitten meer voordelen aan het bewegen dan alleen een beetje fit zijn en voorkomen van welvaartziekten. Mensen die meer bewegen hebben een betere focus, kunnen zich beter concentreren en hebben meer plezier in hun werk. De verklaring hiervoor ligt redelijk voor de hand, dit komt omdat er door meer bewegen ook een betere bloedtoevoer is naar de hersenen (hoe makkelijk kan het zijn).

Daarbij zorgt bewegen er ook voor dat je niet blijft hangen in je hoofd, mensen die te veel en te lang achter elkaar blijven zitten hebben een grotere kans op een burn-out of een depressie.

Wat is de norm?

De beweegrichtlijnen 2017 geven aan dat het belangrijk is om elke week minstens 2,5 uur matig intensief te bewegen. Hier komt ook naar voren dat krachttraining, gericht op de versterking van spier- en botweefsel essentieel is, vooral voor oudere mensen. Gelukkig heeft de moderne tijd ook genoeg mogelijkheden om ons te helpen en te herinneren aan het feit dat wij moeten bewegen. Dit kan via één van de vele apps op de smartphone of er kan een simpel hulpprogramma op de pc gezet worden die je eraan herinnert om bepaalde momenten even de computer met rust te laten en een kleine simpele oefening te doen.

Hier een paar goede tips die je kunnen helpen bij een gezondere werkomgeving:

  • Gebruik een app die je gezondheid in de gaten houdt, bijvoorbeeld Samsung Health of Google Fit. (Werknemer)
  • Kies voor een trap als dat kan, dit kan je ook langzaam uitbreiden. (Werknemer)
  • Eet je broodje terwijl je een wandeling maakt. (Werknemer)
  • Vergader staand. (Werknemer en -gever)
  • Ga fietsen of lopen en indien mogelijk, gebruik de auto alleen voor de onmogelijke andere momenten. (Werknemer en -gever)
  • Faciliteer de mogelijkheden om te sporten of een yogales te volgen. (Werkgever)
  • Creëer bewustwording. (Werknemer en -gever)
  • Drink genoeg water. (Werknemer)
  • Planten hebben een heilzaam effect in een kantooromgeving. Het is bewezen dat planten zorgen voor meer zuurstof, verhoogde creativiteit en productiviteit. Door de helende werking gaat het ziekteverzuim om laag. Daarnaast zorgen planten ook voor een prettige sfeer in de ruimte. Geen reden om ze niet vandaag nog neer te zetten!

Conclusie

Een betere gezondheid begint bij je zelf (lekker cliché) maar dit klopt wel. Of je nu een werkgever of werknemer bent, je kan zelf heel veel eenvoudige stappen zetten om beter aan jou/jullie gezondheid te werken.

Wil je meer hierover weten maak dan vrijblijvend kennis met de coaches van Health & Co

 

 

 

 

  • Deel dit recept: