×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Contact us

3 tips om je gezondheid op te krikken!

3 tips om je gezondheid op te krikken!

Ons immuunsysteem is het verdedigingssysteem van ons lichaam. Alles wat niet in ons lichaam thuis hoort wordt aangevallen door ons immuunsysteem om gezond en fit te blijven. Hoe kun jij je immuunsysteem versterken en ondersteunen?

Wij geven je onze 3 beste tips:

Eet vezelrijk
Ongeveer 80% van ons immuunsysteem bevindt zich in onze darmen en bestaat voor het grootste deel uit bacteriën. Er leven veel verschillende soorten bacteriën in ons darmstel en hebben ieder een andere effect op ons immuunsysteem. Immuuncellen creëren een interactief proces met deze bacteriën en leren zo de slechte en gevaarlijk bacteriën te herkennen. Als je goed voor deze bacteriën zorgt, dan zorgen deze bacteriën goed voor ons. Dat doen we door een juiste voedingsbodem te creëren. Hoe doe je dit? Vooral door vezels te eten! Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan vezels? Groente, volkorengranen, fruit en peulvruchten.

Slaap voldoende
Slaap en het immuunsysteem hebben een directe relatie. Slaap versterkt het immuunsysteem en tegelijk verslecht het bij slaapgebrek. Bij mensen die structureel te weinig slapen zien we meer allergieën en chronische ziektes. Er zijn aanwijzingen dat slaapgebrek je op zowel de korte als de lange termijn ziek kan maken. Zorg dus voor voldoende slaap. Wat is voldoende slaap? In ieder geval 6 uur of meer elke nacht. Voel jij je vermoeid, ziekjes, slap, dan is het misschien een goed idee om vroeg naar bed te gaan en lang te slapen.

Ontspanning
Als je stress hebt dan activeer je het bekende vecht-of-vluchtsysteem. Dat is heel fijn, want het helpt ons in geval van gevaarlijke situaties. Maar het zorgt ook voor een kwetsbaarder immuunsysteem. Als je stress ervaart stijgen de hormoonlevels van cortisol en adrenaline. Deze hormonen onderdrukken je immuunsysteem, zodat alle energie besteed kan worden aan overleven en je minder pijn ervaart. Dat is in een levensbedreigende situatie belangrijk, maar in ons dagelijks leven niet. Als je dus langdurige stress hebt, dan is je immuunsysteem dus langdurig kwetsbaar. Het ‘’overleven’’ heeft dan voorrang op je gezondheid. Dit is een dure lening die je vrijwel altijd met rente terugbetaalt. Zorg voor voldoende ontspanning zodat je chronische stress geen kans geeft.

 

  • Deel dit artikel:

3 tips om je gezondheid op te krikken!

Ons immuunsysteem is het verdedigingssysteem van ons lichaam. Alles wat niet in ons lichaam thuis hoort wordt aangevallen door ons immuunsysteem om gezond en fit te blijven. Hoe kun jij je immuunsysteem versterken en ondersteunen?

Wij geven je onze 3 beste tips:

Eet vezelrijk
Ongeveer 80% van ons immuunsysteem bevindt zich in onze darmen en bestaat voor het grootste deel uit bacteriën. Er leven veel verschillende soorten bacteriën in ons darmstel en hebben ieder een andere effect op ons immuunsysteem. Immuuncellen creëren een interactief proces met deze bacteriën en leren zo de slechte en gevaarlijk bacteriën te herkennen. Als je goed voor deze bacteriën zorgt, dan zorgen deze bacteriën goed voor ons. Dat doen we door een juiste voedingsbodem te creëren. Hoe doe je dit? Vooral door vezels te eten! Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan vezels? Groente, volkorengranen, fruit en peulvruchten.

Slaap voldoende
Slaap en het immuunsysteem hebben een directe relatie. Slaap versterkt het immuunsysteem en tegelijk verslecht het bij slaapgebrek. Bij mensen die structureel te weinig slapen zien we meer allergieën en chronische ziektes. Er zijn aanwijzingen dat slaapgebrek je op zowel de korte als de lange termijn ziek kan maken. Zorg dus voor voldoende slaap. Wat is voldoende slaap? In ieder geval 6 uur of meer elke nacht. Voel jij je vermoeid, ziekjes, slap, dan is het misschien een goed idee om vroeg naar bed te gaan en lang te slapen.

Ontspanning
Als je stress hebt dan activeer je het bekende vecht-of-vluchtsysteem. Dat is heel fijn, want het helpt ons in geval van gevaarlijke situaties. Maar het zorgt ook voor een kwetsbaarder immuunsysteem. Als je stress ervaart stijgen de hormoonlevels van cortisol en adrenaline. Deze hormonen onderdrukken je immuunsysteem, zodat alle energie besteed kan worden aan overleven en je minder pijn ervaart. Dat is in een levensbedreigende situatie belangrijk, maar in ons dagelijks leven niet. Als je dus langdurige stress hebt, dan is je immuunsysteem dus langdurig kwetsbaar. Het ‘’overleven’’ heeft dan voorrang op je gezondheid. Dit is een dure lening die je vrijwel altijd met rente terugbetaalt. Zorg voor voldoende ontspanning zodat je chronische stress geen kans geeft.

 

  • Deel dit artikel:

3 tips om je gezondheid op te krikken!

Ons immuunsysteem is het verdedigingssysteem van ons lichaam. Alles wat niet in ons lichaam thuis hoort wordt aangevallen door ons immuunsysteem om gezond en fit te blijven. Hoe kun jij je immuunsysteem versterken en ondersteunen?

Wij geven je onze 3 beste tips:

Eet vezelrijk
Ongeveer 80% van ons immuunsysteem bevindt zich in onze darmen en bestaat voor het grootste deel uit bacteriën. Er leven veel verschillende soorten bacteriën in ons darmstel en hebben ieder een andere effect op ons immuunsysteem. Immuuncellen creëren een interactief proces met deze bacteriën en leren zo de slechte en gevaarlijk bacteriën te herkennen. Als je goed voor deze bacteriën zorgt, dan zorgen deze bacteriën goed voor ons. Dat doen we door een juiste voedingsbodem te creëren. Hoe doe je dit? Vooral door vezels te eten! Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan vezels? Groente, volkorengranen, fruit en peulvruchten.

Slaap voldoende
Slaap en het immuunsysteem hebben een directe relatie. Slaap versterkt het immuunsysteem en tegelijk verslecht het bij slaapgebrek. Bij mensen die structureel te weinig slapen zien we meer allergieën en chronische ziektes. Er zijn aanwijzingen dat slaapgebrek je op zowel de korte als de lange termijn ziek kan maken. Zorg dus voor voldoende slaap. Wat is voldoende slaap? In ieder geval 6 uur of meer elke nacht. Voel jij je vermoeid, ziekjes, slap, dan is het misschien een goed idee om vroeg naar bed te gaan en lang te slapen.

Ontspanning
Als je stress hebt dan activeer je het bekende vecht-of-vluchtsysteem. Dat is heel fijn, want het helpt ons in geval van gevaarlijke situaties. Maar het zorgt ook voor een kwetsbaarder immuunsysteem. Als je stress ervaart stijgen de hormoonlevels van cortisol en adrenaline. Deze hormonen onderdrukken je immuunsysteem, zodat alle energie besteed kan worden aan overleven en je minder pijn ervaart. Dat is in een levensbedreigende situatie belangrijk, maar in ons dagelijks leven niet. Als je dus langdurige stress hebt, dan is je immuunsysteem dus langdurig kwetsbaar. Het ‘’overleven’’ heeft dan voorrang op je gezondheid. Dit is een dure lening die je vrijwel altijd met rente terugbetaalt. Zorg voor voldoende ontspanning zodat je chronische stress geen kans geeft.

 

  • Deel dit recept: