×
Nieuwsbrief + Gratis E-Book?
Schrijf je nu in!
We are Online Market of organic fruits, vegetables, juices and dried fruits. Visit site for a complete list of exclusive we are stocking.

Usefull links

Contact us

Het alles-of-niets principe

De alles-of-niets-aanpak. Voor vele klinkt dit heel bekend in de oren. Of het nu gaat om schoonmaken, voeding of sport. Je doet het of 300% of.. Niet. Ook ik ben zo een ‘alles of niets’ persoon. Als ik moet schoonmaken, maak ik niet alleen de tafels schoon, maar het HELE huis. Dus alles spik en span, of het is een rotzooi. Maar die voeding.. Vorig jaar wilde ik voor de bedrijfsfotoshoot voor Health & Co een zo laag mogelijk vetpercentage hebben, dus heb ik alles aan de kant gezet om dit doel te halen. Als ik merk dat ik niet alles ervoor kan doen om zoveel mogelijk resultaat te behalen, dan doe ik het wel niet. Na die fotoshoot, raakte ik dus mijn balans kwijt. Ik ging alles weer eten wat los en vast zat, een blokje chocolade werd de hele chocoladestelling van de Albert Heijn en één Coca Cola Zero werden hele sixpacks. Normaliter als je niet super veel kan trainen, is het nog belangrijker om je voeding op orde te houden, maar wat gebeurt er? Je eten laat je ook maar zitten, want ja, je kan toch niet sporten.. Hoe raar!

Deze dip van mij duurde ruim drie maanden, zelfs na mijn vakantie in Turkije, waarna ik normaliter juist alles weer op kan pakken, ging ik door in mijn neerwaartse spiraal. Ik realiseerde me ook gewoon dat het alles-of-niets principe ook echt bij mij hoort als persoon. Ik houd niet van half werk, dingen matig aanpakken. Ik ben een perfectionist, tot het irritante aan toe voor sommigen in mijn omgeving. Herkenbaar?

Oke, maar naast de perfectionisten, wie zijn dan de andere?
De mensen die dus 1 stukje Tony Chocolonely pakken en de rest terug kunnen leggen op hun plek. Of 1 paasei tijdens Pasen, of 1 eetlepel Nutella. Ik haal er een lepel Nutella uit, leg die terug in de kast en de rest van de pot eet ik op. 😉 De 80/20 regel… Ook ik heb deze regel geprobeerd te hanteren voor mijzelf. 80% van de dag moet uit “natuurlijke” voeding bestaan. Voor mij betekent dat, voeding met goede voedingswaarden en weinig toevoegingen. 20% mag dan bestaan uit “ongezonde” voeding. Voor mij voelt dit als cheaten. Waarom zou ik 20% “slecht” eten als ik me daar helemaal niet goed bij voel? Omdat ik een zogenaamde balans moet vinden, moet ik mezelf dan verplichten ongelukkig op een kitkat te kauwen? Wetende dat daarna die 20% ongezond, 80% ongezond wordt? Blijf bij jezelf, als jij je ook beter voelt zonder die cheats, hou het dan ook zo. Voor sommige mensen ben ik extreem, but hey, voor mij smaken die zelfgebakken brownies net zo goed, maar die kunnen mooi bij de 80% goede voeding 😉

Ik weet dat ik niet de enige ben, door het werk wat ik doe. Daarom leek het me goed om dit met jullie te delen. Het is namelijk helemaal niet raar dat je hier last van hebt. Maar doordat je dit van jezelf weet, kun je er wel mee proberen om te gaan. Het is voor types zoals ons ook veel moeilijker om een “lange termijn” voedingspatroon vast te houden. Omdat je hiervoor een bepaalde balans moet kunnen hanteren. Het is voor ons veel makkelijker om één dieet te volgen met regels, zodat we ons hier volledig in kunnen storten. Het doel is dan veel concreter. We vinden het op één of andere manier nog moeilijker om langzaam, stabiel en blijvend af te vallen, dan om snel af te vallen. Gek is dat eigenlijk, toch? Dit gedrag is voor mij al jarenlang een ding, waar ik nooit echt helemaal uit ben gekomen hoe ik dit kan “oplossen”. Door al mijn cliënten met dezelfde principes, heb ik wel ontdekt, welke dingen kunnen helpen om het tóch een beetje los te laten. Deze wil ik graag met jullie delen.

“Don’t let perfect be the enemy of good”

TIP #1
Kennis = macht
Waarom zijn al die ongezonde dingen zo lekker? Omdat je niet dagelijks ongeremd eet! Stel dat je alles wat je eigenlijk niet “mag” van jezelf, zonder beperkingen zou mogen eten, is het ook niet meer speciaal voor je. Maar wanneer je iets niet “mag” van jezelf, wil je het juist! Het is niet leuk meer als iets binnen handbereik is. De weg die jullie afleggen naar een fitter lijf, is zwaar en betreft veel valkuilen. De weg naar succes is nooit makkelijk, anders zou iedereen het doen en was het niet speciaal meer! Dus à ga het op een andere manier benaderen. Je mág al die lekkere dingen wel eten, máár met de wetenschap dat je dan alles opeet, is dit dan nog positief voor je fysieke doelstellingen?

TIP #2
Zorg dat je het niet in huis hebt
Klinkt heel logisch, maar dat is het ook. Als je dit leest en je weet dat er nog dingen ergens liggen te loeren, gooi het gewoon weg. Ook als je daarmee je vriend of ouders boos maakt. Het is voor hun uiteindelijk ook beter. 😉 Of weggeven, mag natuurlijk ook.

TIP #3
Zorg voor een concreet doel
Zoals net eerder al besproken, zijn wij perfectionisten fan van concrete doelen. Spreek dus niet met jezelf af “gewoon gezond” te eten, maar ga meer meetbare doelen stellen. Veel cliënten willen hun vetpercentage laten dalen, dit is vrij algemeen. Concreet doel maken: ik wil 4% vet kwijtraken.

TIP #4
Schakel een coach of stok-achter-de-deur in!
Natuurlijk zeg ik dit, omdat ik zelf ook een coach ben, maar ik zeg jullie eerlijk, ook een coach heeft een coach nodig. Ik heb zelf ook een personal trainer om daarmee te kunnen sparren over mijn persoonlijke doelen. Het helpt gewoonweg om je aan iemand te moeten verantwoorden, maar ook om te merken dat je op de goede weg bent.

Als je interesse hebt in coaching door mij, meld je dan aan via het inschrijfformulier. Dan kijken we samen hoe we aan jouw doelen kunnen werken.

  • Deel dit artikel:

Het alles-of-niets principe

De alles-of-niets-aanpak. Voor vele klinkt dit heel bekend in de oren. Of het nu gaat om schoonmaken, voeding of sport. Je doet het of 300% of.. Niet. Ook ik ben zo een ‘alles of niets’ persoon. Als ik moet schoonmaken, maak ik niet alleen de tafels schoon, maar het HELE huis. Dus alles spik en span, of het is een rotzooi. Maar die voeding.. Vorig jaar wilde ik voor de bedrijfsfotoshoot voor Health & Co een zo laag mogelijk vetpercentage hebben, dus heb ik alles aan de kant gezet om dit doel te halen. Als ik merk dat ik niet alles ervoor kan doen om zoveel mogelijk resultaat te behalen, dan doe ik het wel niet. Na die fotoshoot, raakte ik dus mijn balans kwijt. Ik ging alles weer eten wat los en vast zat, een blokje chocolade werd de hele chocoladestelling van de Albert Heijn en één Coca Cola Zero werden hele sixpacks. Normaliter als je niet super veel kan trainen, is het nog belangrijker om je voeding op orde te houden, maar wat gebeurt er? Je eten laat je ook maar zitten, want ja, je kan toch niet sporten.. Hoe raar!

Deze dip van mij duurde ruim drie maanden, zelfs na mijn vakantie in Turkije, waarna ik normaliter juist alles weer op kan pakken, ging ik door in mijn neerwaartse spiraal. Ik realiseerde me ook gewoon dat het alles-of-niets principe ook echt bij mij hoort als persoon. Ik houd niet van half werk, dingen matig aanpakken. Ik ben een perfectionist, tot het irritante aan toe voor sommigen in mijn omgeving. Herkenbaar?

Oke, maar naast de perfectionisten, wie zijn dan de andere?
De mensen die dus 1 stukje Tony Chocolonely pakken en de rest terug kunnen leggen op hun plek. Of 1 paasei tijdens Pasen, of 1 eetlepel Nutella. Ik haal er een lepel Nutella uit, leg die terug in de kast en de rest van de pot eet ik op. 😉 De 80/20 regel… Ook ik heb deze regel geprobeerd te hanteren voor mijzelf. 80% van de dag moet uit “natuurlijke” voeding bestaan. Voor mij betekent dat, voeding met goede voedingswaarden en weinig toevoegingen. 20% mag dan bestaan uit “ongezonde” voeding. Voor mij voelt dit als cheaten. Waarom zou ik 20% “slecht” eten als ik me daar helemaal niet goed bij voel? Omdat ik een zogenaamde balans moet vinden, moet ik mezelf dan verplichten ongelukkig op een kitkat te kauwen? Wetende dat daarna die 20% ongezond, 80% ongezond wordt? Blijf bij jezelf, als jij je ook beter voelt zonder die cheats, hou het dan ook zo. Voor sommige mensen ben ik extreem, but hey, voor mij smaken die zelfgebakken brownies net zo goed, maar die kunnen mooi bij de 80% goede voeding 😉

Ik weet dat ik niet de enige ben, door het werk wat ik doe. Daarom leek het me goed om dit met jullie te delen. Het is namelijk helemaal niet raar dat je hier last van hebt. Maar doordat je dit van jezelf weet, kun je er wel mee proberen om te gaan. Het is voor types zoals ons ook veel moeilijker om een “lange termijn” voedingspatroon vast te houden. Omdat je hiervoor een bepaalde balans moet kunnen hanteren. Het is voor ons veel makkelijker om één dieet te volgen met regels, zodat we ons hier volledig in kunnen storten. Het doel is dan veel concreter. We vinden het op één of andere manier nog moeilijker om langzaam, stabiel en blijvend af te vallen, dan om snel af te vallen. Gek is dat eigenlijk, toch? Dit gedrag is voor mij al jarenlang een ding, waar ik nooit echt helemaal uit ben gekomen hoe ik dit kan “oplossen”. Door al mijn cliënten met dezelfde principes, heb ik wel ontdekt, welke dingen kunnen helpen om het tóch een beetje los te laten. Deze wil ik graag met jullie delen.

“Don’t let perfect be the enemy of good”

TIP #1
Kennis = macht
Waarom zijn al die ongezonde dingen zo lekker? Omdat je niet dagelijks ongeremd eet! Stel dat je alles wat je eigenlijk niet “mag” van jezelf, zonder beperkingen zou mogen eten, is het ook niet meer speciaal voor je. Maar wanneer je iets niet “mag” van jezelf, wil je het juist! Het is niet leuk meer als iets binnen handbereik is. De weg die jullie afleggen naar een fitter lijf, is zwaar en betreft veel valkuilen. De weg naar succes is nooit makkelijk, anders zou iedereen het doen en was het niet speciaal meer! Dus à ga het op een andere manier benaderen. Je mág al die lekkere dingen wel eten, máár met de wetenschap dat je dan alles opeet, is dit dan nog positief voor je fysieke doelstellingen?

TIP #2
Zorg dat je het niet in huis hebt
Klinkt heel logisch, maar dat is het ook. Als je dit leest en je weet dat er nog dingen ergens liggen te loeren, gooi het gewoon weg. Ook als je daarmee je vriend of ouders boos maakt. Het is voor hun uiteindelijk ook beter. 😉 Of weggeven, mag natuurlijk ook.

TIP #3
Zorg voor een concreet doel
Zoals net eerder al besproken, zijn wij perfectionisten fan van concrete doelen. Spreek dus niet met jezelf af “gewoon gezond” te eten, maar ga meer meetbare doelen stellen. Veel cliënten willen hun vetpercentage laten dalen, dit is vrij algemeen. Concreet doel maken: ik wil 4% vet kwijtraken.

TIP #4
Schakel een coach of stok-achter-de-deur in!
Natuurlijk zeg ik dit, omdat ik zelf ook een coach ben, maar ik zeg jullie eerlijk, ook een coach heeft een coach nodig. Ik heb zelf ook een personal trainer om daarmee te kunnen sparren over mijn persoonlijke doelen. Het helpt gewoonweg om je aan iemand te moeten verantwoorden, maar ook om te merken dat je op de goede weg bent.

Als je interesse hebt in coaching door mij, meld je dan aan via het inschrijfformulier. Dan kijken we samen hoe we aan jouw doelen kunnen werken.

  • Deel dit artikel:

Het alles-of-niets principe

De alles-of-niets-aanpak. Voor vele klinkt dit heel bekend in de oren. Of het nu gaat om schoonmaken, voeding of sport. Je doet het of 300% of.. Niet. Ook ik ben zo een ‘alles of niets’ persoon. Als ik moet schoonmaken, maak ik niet alleen de tafels schoon, maar het HELE huis. Dus alles spik en span, of het is een rotzooi. Maar die voeding.. Vorig jaar wilde ik voor de bedrijfsfotoshoot voor Health & Co een zo laag mogelijk vetpercentage hebben, dus heb ik alles aan de kant gezet om dit doel te halen. Als ik merk dat ik niet alles ervoor kan doen om zoveel mogelijk resultaat te behalen, dan doe ik het wel niet. Na die fotoshoot, raakte ik dus mijn balans kwijt. Ik ging alles weer eten wat los en vast zat, een blokje chocolade werd de hele chocoladestelling van de Albert Heijn en één Coca Cola Zero werden hele sixpacks. Normaliter als je niet super veel kan trainen, is het nog belangrijker om je voeding op orde te houden, maar wat gebeurt er? Je eten laat je ook maar zitten, want ja, je kan toch niet sporten.. Hoe raar!

Deze dip van mij duurde ruim drie maanden, zelfs na mijn vakantie in Turkije, waarna ik normaliter juist alles weer op kan pakken, ging ik door in mijn neerwaartse spiraal. Ik realiseerde me ook gewoon dat het alles-of-niets principe ook echt bij mij hoort als persoon. Ik houd niet van half werk, dingen matig aanpakken. Ik ben een perfectionist, tot het irritante aan toe voor sommigen in mijn omgeving. Herkenbaar?

Oke, maar naast de perfectionisten, wie zijn dan de andere?
De mensen die dus 1 stukje Tony Chocolonely pakken en de rest terug kunnen leggen op hun plek. Of 1 paasei tijdens Pasen, of 1 eetlepel Nutella. Ik haal er een lepel Nutella uit, leg die terug in de kast en de rest van de pot eet ik op. 😉 De 80/20 regel… Ook ik heb deze regel geprobeerd te hanteren voor mijzelf. 80% van de dag moet uit “natuurlijke” voeding bestaan. Voor mij betekent dat, voeding met goede voedingswaarden en weinig toevoegingen. 20% mag dan bestaan uit “ongezonde” voeding. Voor mij voelt dit als cheaten. Waarom zou ik 20% “slecht” eten als ik me daar helemaal niet goed bij voel? Omdat ik een zogenaamde balans moet vinden, moet ik mezelf dan verplichten ongelukkig op een kitkat te kauwen? Wetende dat daarna die 20% ongezond, 80% ongezond wordt? Blijf bij jezelf, als jij je ook beter voelt zonder die cheats, hou het dan ook zo. Voor sommige mensen ben ik extreem, but hey, voor mij smaken die zelfgebakken brownies net zo goed, maar die kunnen mooi bij de 80% goede voeding 😉

Ik weet dat ik niet de enige ben, door het werk wat ik doe. Daarom leek het me goed om dit met jullie te delen. Het is namelijk helemaal niet raar dat je hier last van hebt. Maar doordat je dit van jezelf weet, kun je er wel mee proberen om te gaan. Het is voor types zoals ons ook veel moeilijker om een “lange termijn” voedingspatroon vast te houden. Omdat je hiervoor een bepaalde balans moet kunnen hanteren. Het is voor ons veel makkelijker om één dieet te volgen met regels, zodat we ons hier volledig in kunnen storten. Het doel is dan veel concreter. We vinden het op één of andere manier nog moeilijker om langzaam, stabiel en blijvend af te vallen, dan om snel af te vallen. Gek is dat eigenlijk, toch? Dit gedrag is voor mij al jarenlang een ding, waar ik nooit echt helemaal uit ben gekomen hoe ik dit kan “oplossen”. Door al mijn cliënten met dezelfde principes, heb ik wel ontdekt, welke dingen kunnen helpen om het tóch een beetje los te laten. Deze wil ik graag met jullie delen.

“Don’t let perfect be the enemy of good”

TIP #1
Kennis = macht
Waarom zijn al die ongezonde dingen zo lekker? Omdat je niet dagelijks ongeremd eet! Stel dat je alles wat je eigenlijk niet “mag” van jezelf, zonder beperkingen zou mogen eten, is het ook niet meer speciaal voor je. Maar wanneer je iets niet “mag” van jezelf, wil je het juist! Het is niet leuk meer als iets binnen handbereik is. De weg die jullie afleggen naar een fitter lijf, is zwaar en betreft veel valkuilen. De weg naar succes is nooit makkelijk, anders zou iedereen het doen en was het niet speciaal meer! Dus à ga het op een andere manier benaderen. Je mág al die lekkere dingen wel eten, máár met de wetenschap dat je dan alles opeet, is dit dan nog positief voor je fysieke doelstellingen?

TIP #2
Zorg dat je het niet in huis hebt
Klinkt heel logisch, maar dat is het ook. Als je dit leest en je weet dat er nog dingen ergens liggen te loeren, gooi het gewoon weg. Ook als je daarmee je vriend of ouders boos maakt. Het is voor hun uiteindelijk ook beter. 😉 Of weggeven, mag natuurlijk ook.

TIP #3
Zorg voor een concreet doel
Zoals net eerder al besproken, zijn wij perfectionisten fan van concrete doelen. Spreek dus niet met jezelf af “gewoon gezond” te eten, maar ga meer meetbare doelen stellen. Veel cliënten willen hun vetpercentage laten dalen, dit is vrij algemeen. Concreet doel maken: ik wil 4% vet kwijtraken.

TIP #4
Schakel een coach of stok-achter-de-deur in!
Natuurlijk zeg ik dit, omdat ik zelf ook een coach ben, maar ik zeg jullie eerlijk, ook een coach heeft een coach nodig. Ik heb zelf ook een personal trainer om daarmee te kunnen sparren over mijn persoonlijke doelen. Het helpt gewoonweg om je aan iemand te moeten verantwoorden, maar ook om te merken dat je op de goede weg bent.

Als je interesse hebt in coaching door mij, meld je dan aan via het inschrijfformulier. Dan kijken we samen hoe we aan jouw doelen kunnen werken.

  • Deel dit recept: